Inte Weidermans

Startat av Greger Larsson, 11 juni 2016, 17:21:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Trots identisk lackering med Weidermans Katrineholmare ska denna ha gått som skolbuss i Värmland hela sin aktiva tid.
Foto i Hagfors april 1981:

Clabbe

Då är oddsen låga för att den tillhörde Backman & Björk, vet att De hade både blått och rött på bussarna.

Ulf Berlin

Reg numret syns inte,men det kan ju vara en f d Weiderman?/Ulf

Lars-Håkan_E

Fd S461/EGU591  B5653 502050 1:sta ägare G Emanuelsson i Geijersfors

Greger Larsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 juni 2016, 11:15:41 AM
Reg numret syns inte,men det kan ju vara en f d Weiderman?/Ulf

Nja, jag skrev Inte Weidermans i rubriken..
Numera finns dessutom Jan Gunnarssons skrift som facit över vilka bussar som tillhört Weidermans, skulle dock vara intressant med en förklaring till färgsättningen

S Svensson

Citat från: Greger Larsson skrivet 12 juni 2016, 21:06:50 PM
Numera finns dessutom Jan Gunnarssons skrift som facit över vilka bussar som tillhört Weidermans, skulle dock vara intressant med en förklaring till färgsättningen

Säg så här, jag har vid några tillfällen sett bussar med "fel" färgsättning. Ofta finns det en logisk förklaring. Ofta kan färgsättningen bero på att en buss blivit avbeställd och blivit såld till någon annan. Men också att man fått beställning av en bussägare med beställd färg. Då har man målat ytterligare en i samma färg och sålt till någon på stort avstånd. Jag har sett buss med Alfredssons i Borås och Gunnarsson i Skene färgsättning. Men bussen kom från Dalarna och från Västerbotten.

Ulf Berlin

Citat från: Greger Larsson skrivet 12 juni 2016, 21:06:50 PM
"Inte"kan ju tolkas som att den inte ägdes av dom vi fototillfället.../Ulf

bilomnibussen

Detta är ett mysterium vad gäller lacken. Bussen har aldrig tillhört Weidermans. Däremot fick Weidermans två stycken BF76:or med exakt denna lackering levererade år 1967. Kanske fick den här bussägaren syn på Weidermansbussarna vid fabriken och ville ha samma lackering? Den är ju i sin tur hämtad från de två första Weidermansbussarna med klarröd/ljusblå/vit kombination som hade Thorkarosser och de vita banden har ju exakt Thor-utseende.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Alternativt att det skulle vara en buss där kontraktet av någon anledning inte fullföljts. Men det vore inte likt Weidermans. De fick ungefär samtidigt med de två BF76:orna också en Mercedes-Benz Larvik levererad till sig, alltså en liten buss. LPO608. 24 pass.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Det finns ett nyare exempel också, en M-B i Enköpingstrakten med Weidermans design, ska se om jag hittar bilden på den.

bilomnibussen

Jag vaknade i natt och kom på en tredje anledning till den här bussens lackering. Det kan ju ha varit så att Weidermans två bussar användes för något utställningsändamål av SKV eller återförsäljaren Normans Bil i Örebro. Kanske man ville visa det kompletta bussprogrammet från SKV och spekulationsbyggde och lackade upp en liten vagn som komplement. Lackeringen är ju i varje detalj precis likadan som på de bussar Weidermans fick. Av dessa hade den ena s k Arlandastolar, sparad som veteranfordon, och den andra vanliga stolar med blanka handtag överst.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Hej igen!
Jag talade alldeles nyss med en chaufför vid Weidermans som har arbetat där sedan 1970. Han såg den här bussen i Nusnäs redan någon gång på 70-talet. Det visade sig vara så att den som beställde bussen fick se de nylackerade två bussarna till Weidermans. Han tyckte de var så snygga att han ville ha sin buss likadan och så blev det. Lustig historia det här.
Mvh Jan G

Clabbe

Ja tänk hur det kan bli, det skulle man haft i åtanke. Men då hade ju inte forumet levt så aktivt....