Svartvitt 80-tal: H55 mot Roslagen

Startat av Greger Larsson, 04 juni 2016, 21:52:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

SL var väl ganska ensam om rent linjeutförande på den här karosstypen?
Foto vid Tekniska Högskolan, mars 1980:

Peter Rost

Trevligt!

Norrköpings Lokaltrafik hade ett antal likvärdiga Ikarusvagnar som på bilden ovan.

//Peter

Greger Larsson

Citat från: Peter Rost skrivet 05 juni 2016, 06:20:46 AM
Trevligt!

Norrköpings Lokaltrafik hade ett antal likvärdiga Ikarusvagnar som på bilden ovan.

//Peter

Trodde att Norrköpings var halvturist(=höga ryggstöd), men dom verkar ha haft båda varianterna, så jag får nog ge dig rätt där:)

Lars-Håkan_E

Dessa 10 bussar är bland de mest kortlivade i SL:s ägo.

Bussarna blev väl i snitt 10 år gamla och idag finns väl bara den som såldes till Tusses 1984 kvar i livet (som husbuss)

Dessa lär ha varit byggda efter dåvarande Öststatsstandard till skillnad från Turistbussarna (i SL:s fall H51).

Man tog ju hellre en 7 år äldre H80 om möjligheten fanns så i början på -80 talet var det ibland svårt att tursätta bussarna

Greger Larsson

Ja, "750"-karossen var tydligen en enklare variant av "250" trots ett åtminstone ganska likartat utseende. Skelleftebuss hade två "750" från 1978 som försvann 1987 så de var inte ens tio år i trafik. Vad jag hört så var det från förarhåll inget negativt utan det var elsystem och rost som var felkällorna. De hade f ö rätt så bekväma halvturiststolar.

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 juni 2016, 20:02:53 PM
Ja, "750"-karossen var tydligen en enklare variant av "250" trots ett åtminstone ganska likartat utseende. Skelleftebuss hade två "750" från 1978 som försvann 1987 så de var inte ens tio år i trafik. Vad jag hört så var det från förarhåll inget negativt utan det var elsystem och rost som var felkällorna. De hade f ö rätt så bekväma halvturiststolar.

Jag minns bussarna som extremt gungiga, belysning som fungerade när den själv ville osv. skramliga och dragiga.
Rostade i stil med CR 110L

De något år äldre H52 (Hägglund) hade flera ljusår bättre byggkvalité.

Ulf Berlin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2016, 20:30:19 PM
Jag minns bussarna som extremt gungiga, belysning som fungerade när den själv ville osv. skramliga och dragiga.
Rostade i stil med CR 110L

De något år äldre H52 (Hägglund) hade flera ljusår bättre byggkvalité...
Det var"andra tider"på andra sidan Östersjön då.../Ulf