Framvagn B10M55 led kontra normalvagn... (3 frågor...)

Startat av bjorn_k, 29 november 2007, 22:23:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

1. Är det någon som vet om framvagnsupphägningen är likartad på dessa? Håller på att jaga delar (spindeltappar vä/hö) och för alla som inte redan hade listat ut det så ja, det är ex SL 6431 som vi gärna ser besiktigad och godkänd så fort som möjligt  :D 2. Är det någon som vet någon som har lyft eller alt. grop att låna/hyra ut för mekning? 3. Är det nån som är guru på B10M som har råd och tips att komma med?

Vi vill se LBY rulla! Vi vill se LBY rulla! Vi vill se LBY rulla!

bjorn_k

Jo Fridströms har verkstad... men ingen lyft som räcker till 18m... Kvarne har redan frågat :/ Någon av Volvo TruckCenter har ju garanterat plats, men det lär ju kosta mer än skjortan om man så säger... Ska kolla tillgång till originaldelar imorn om jag hinner, för visst har jag också tänkt tanken att en motsv beg del säkerligen har ungefär samma slitage som de som redan sitter där...

bjorn_k

...glömde också...
Domkraft har jag som klarar 20 ton... så i nödfall om man hittar någon som har utrymme inomhus så...

BadTab

Funkar det inte att trycka i "Svartfett" i spindeln då? Vet att det gör en hel del, har fått en spindel som glappade ca 5 cm att glappa max 1,5 cm med hjälp av det. Och det var en B10m.
OBS!!: Det är absolut ingen permanent lösning att göra så, men för att få den igenom bes. så kan det vara en bra nödlösning! OBS!!

Lulebjörnen

Citat från: BadTab skrivet 29 november 2007, 23:33:24 PM
Funkar det inte att trycka i "Svartfett" i spindeln då?...har fått en spindel som glappade ca 5 cm att glappa max 1,5 cm...
Jisses  :o...om man mot förmodan skulle åka buss nån gång ska man nog inte göra det i Handen  ;)...

Har varit och hjälpt en del ryssar å liknande genom åren som har blivit stående med diverse gamla lik men till och med där har vi fått ner glappet till under centimetern på hjullager och spindlar som har skurit ihop...

Satsa på friska delar tex. från www.lvd.nu I stort sett halva priset jmf med Volvos grejer och det funkar lika bra.

Sen kan ju faktiskt www.abde.org  ligga på en komplett framvagn i bra skick. Det kan gå fortare att byta hela axeln än att stå och brotscha och greja med spindelbussningar.

Kvarne

Citat från: Lulebjörnen skrivet 30 november 2007, 00:09:01 AM
Jisses  :o...om man mot förmodan skulle åka buss nån gång ska man nog inte göra det i Handen  ;)...

Har varit och hjälpt en del ryssar å liknande genom åren som har blivit stående med diverse gamla lik men till och med där har vi fått ner glappet till under centimetern på hjullager och spindlar som har skurit ihop...

Satsa på friska delar tex. från www.lvd.nu I stort sett halva priset jmf med Volvos grejer och det funkar lika bra.

Sen kan ju faktiskt www.abde.org  ligga på en komplett framvagn i bra skick. Det kan gå fortare att byta hela axeln än att stå och brotscha och greja med spindelbussningar.

AbDe har varken spiundelleder eller framvagn för B10M senast jag hörde mig för.... :(
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

bjorn_k

Tror vi ska kolla lvd faktiskt... Får se om jag har tid att ringa idag...

Ersa

Tråkigt att det ska vara så svårt att hitta en lyft. Men har inte KG i Arninge utrustning att lyfta en 18-meters ledbuss? Fridströms brukar leja in honom lite då och då.

Fakta från Eniro.se:
KG Busservice AB
Tumstocksvägen 7B
187 66 TÄBY
Tel. 08-732 03 90

Kvarne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2007, 16:31:46 PM
Lär väl vara en kostnadsfråga, ett lån av lokalen en helg om man hyr ut så är tyvärr inte gratis.

//Lars

Herr KG skulle ha ~500kr bara för att sätta bussen på lyft om jag inte missminner mig....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

BadTab

Citat från: Lulebjörnen skrivet 30 november 2007, 00:09:01 AM

du kan lugnt åka hur mkt buss i Handen du vill, då jag gjorde nämna operation på en vagn som är lastbilsreggad numera, att göra så på ett fordon som skall användas i linjetrafik, eller köras länge, och många mil vore på ren svenska Jävligt oproffesionellt! Som jag kanske inte nämnde så var det en nödlösning för att framvagnen inte hann renoveras innan bokat bes-datum. Dock blev felet åtgärdat kort därefter!

bjorn_k

Då kan du hjälpa andra också med andra ord...  :) ;) (inför besiktning, inget annat...)

bjorn_k

Inte akut, men jag vet hur det brukar bli... Därför menar jag att det kunde vara vettigt att köra i fett, byta lykta samt täta läckan å sen åka till SBP :) då får vi ju ett års andrum till, och alla vet ju att det är när man inte letar akut som man hittar grejer :)

Björn Forslund

Citat från: bjorn_k skrivet 30 november 2007, 20:34:35 PM
Då kan du hjälpa andra också med andra ord...  :) ;) (inför besiktning, inget annat...)

Pumpa i fett i spindlarna är väl inget svårt? Det gör man alltid innan man besiktigar en gammal buss! Likväl som man smörjer upp resten också.
Jag har aldrig fått nerslag på spindlarna på någon av mina fyra gamla Scanior!

bjorn_k

Nä, fettspruta har jag oxå hemma :) jag bara kastar lite långrev... Man vet aldrig när man får napp :)

bjorn_k

Nä, fettspruta har jag oxå hemma :) jag bara kastar lite långrev... Man vet aldrig när man får napp :)