En Prevost med "Tagaxel" i Kanada

Startat av BD, 02 juni 2016, 16:00:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD



Var och beskådade en sevärdhet då denna buss svängde in på parkeringen. Vad som fångade min uppmärksamhet var att boggiaxeln lättade från underlaget i några sekunder under rundsvängen. Kontaktade föraren som berättade att "Tagaxeln" lättade när han drog i en spak.
När han hörde att jag kom från Sverige ville han passa på att visa motorn, en Volvo D13, som han prisade.






buskörare

Att höja ena hjulparet kan man nog göra på de flesta boggivagnarna här i Sverige med. Kunde i alla fall, vi hade några i Örebro som inte styrde på boggin och där höjde vi ofta i svängarna för att bli lite smidigare.

bussgrabben

De verkar ha haft den funktionen ett bra tag. Jag hittade det här klippet för några år sedan.

https://youtu.be/355eOL6JCF8

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 02 juni 2016, 19:26:56 PM
Att höja ena hjulparet kan man nog göra på de flesta boggivagnarna här i Sverige med. Kunde i alla fall, vi hade några i Örebro som inte styrde på boggin och där höjde vi ofta i svängarna för att bli lite smidigare.

Boggilyft finns inte på svenska bussar, däremot kan man tömma luften ur kuddarna till stödaxeln, gör man samtidigt en snäv sväng är det lätt att kränga av den/de lufttomma kuddarna.

kalleg

Har sett på en neoplan i Sverige att boggiaxelns däck lyfte från asfalten i svängarna.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 juni 2016, 21:44:15 PM
Boggilyft finns inte på svenska bussar, däremot kan man tömma luften ur kuddarna till stödaxeln, gör man samtidigt en snäv sväng är det lätt att kränga av den/de lufttomma kuddarna.

Jasså? Det sades i alla fall att det var att lyfta boggin.

Lars-Håkan_E

Citat från: kalleg skrivet 04 juni 2016, 14:12:48 PM
Har sett på en neoplan i Sverige att boggiaxelns däck lyfte från asfalten i svängarna.

Kan bli så om man har släppt ur luften

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 08 juni 2016, 20:51:56 PM
Jasså? Det sades i alla fall att det var att lyfta boggin.

Ja det sägs så mycket så....

För att lyfta boggin skulle det behövas en riktig ram, eller på norska bussar från -80 talet med pusher (2 axeln lyftbar) en hjälpram

Knut

Citat från: buskörare skrivet 08 juni 2016, 20:51:56 PM
Jasså? Det sades i alla fall att det var att lyfta boggin.
Blir sagt "løfte boggien", men funksjonen er som beskrevet. Luften blir delvis sluppet ut av putene på støtteaksling, eneste fordel blir høyere marktrykk for drivaksel. Skal kun brukes for å komme igang og holde farten oppe ved dårlig fremkomlighet. Snuradie øker også siden denne akselen ikke lenger gir nok hjelp ved sving