Drive In och Snack Bar

Startat av Greger Larsson, 30 maj 2016, 21:17:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Har ett svagt minne av att denna var uppe på forumet för några år sedan. Finns det någon med uppgifter om vad, var och när?

K R

Hej!

Hrr Lars Ericson och Gert Ekström (som f ö tagit bilden) låter meddela följande i ämnet:
Denna Drive-In och Snack-Bar-buss stod uppställd vid Södra Fiskartorpsvägen 18-22 i Stockholm under det sena 50-talet.
I bakgrunden syns en av gasklockorna i gasverksområdet nedanför Hjorthagen.

På platsen fanns tidigare Tennisstadions B-hall, uppförd 1923, som brann ner till grunden i början av år 1948.
En ny B-hall börjar byggas våren 1959 för att sedan invigas av kung Gustaf VI Adolf i augusti 1960.

Intressant läsning om de olika hallarna vid Tennisstadion:
http://www.scif.se/php/tennishallarna.php

Bussen är troligen en Volvo B10 från sent 30-tal med kaross från Svenska Maskinverken i Södertälje, ett tecken på det senare är enligt uppgift den lilla toppen fram med den blå lampan ovanför destinationsskylten.

Som kuriosa kan nämnas att Drive-In-bussen förekommer i filmen Raggare från 1959, där man kunde köra på raggen i såväl östtysk IFA, engelsk Ford Consul, amerikansk Ford V8 -46 som Buick -38 med Nordbergskaross. En blandad vagnpark minst sagt...

mvh K R

Greger Larsson

Stort tack för fakta i fallet! Ja, lampan ovan dest-skylten är onekligen en lite speciell detalj att lägga märke till.
Hoppas också att Gert inte tar allt för illa upp när jag lagt upp hans bild. Vet ej hur kopian hamnat i min ägo, kanske på någon (Hjul-)marknad eller via någon annan person. Det är alltid en avvägning när man inte känner till fotografen, ska man scanna och visa bilden där det förhoppningsvis finns ett intresse eller låta den ligga kvar i lådan? Det senare är förstås enklare, men lite tråkigare.

K R

Hej!

Gert Ekström hälsar och meddelar att bilden är fri att använda men att han kan omnämnas som fotograf, (vilket ju redan är tillgodosett).
Han drar sig också till minnes att bilden togs år 1959.

Nu återstår att se om bussens historia kan gå att klarlägga...

mvh K R

WalleW

Bilden väcker ett speciellt minne hos mig... :)

Conserton var märket på den första tv-apparat jag någonsin kom i kontakt med 1954 (?).
Den hade 14- eller 17-tums "bildruta" och jag tillbringade många timmar framför den och tittade på den dagliga "test-filmen" som då alltid var densamma med klipp från olika miljöer...
Om jag inte minns fel fanns det en också en större Conserton-modell med "ruta" på hela 21-tum  :o ! Wow!

/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Hej.
Ja, den där "test-filmen" kommer jag mycket väl ihåg.
Jag gick i Hagalundskolan och min klasskompis Roffe
bodde på Östervägen, och dom hade TV ganska tidigt
så varje matrast var vi ett gäng grabbar som slängde
i oss maten och sprang som små skållade råttor hem
till honom för att titta på testfilmen, och sedan tillbaks
till skolan igen. Jag minns inte så mycket av filmen
mer än att ett av inslagen handlade om någon slags tävling
i att fortast såga av en stor timmerstock.

Ett klassiskt barnprogram på den tiden var Andy-Pandy.
Kanske någon här på forumet satt och tittade på det
programmet ( och inte hade en tanke på bussar ). ;)

Hälsningar Nisse.

bilomnibussen

Hej! Karossen är SKV.
Mvh Jan G

WalleW

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 30 juni 2016, 09:21:14 AM
Jag minns inte så mycket av filmen
mer än att ett av inslagen handlade om någon slags tävling
i att fortast såga av en stor timmerstock.
Ett klassiskt barnprogram på den tiden var Andy-Pandy.
Kanske någon här på forumet satt och tittade på det
programmet ( och inte hade en tanke på bussar ). ;)

Ja, den scenen minns jag också, om än svagt, liksom ett stormpiskat hav vars vågor slog mot en klippig strand.
Om Andy-Pandy var figuren klädd i lång-randig overall så tittade jag på den också...

/   M v h   Walle

Björn Forslund

Bilden kommer från ett SvOf fotoerbjudande då Gert generöst plockade fram ett antal negativ för ändamålet.

Mr H

Vad kan bussen ha haft för historia?
Tycker att färgfälten ger lite SLO-vibbar!

Verkar vara ganska så enkelt och praktiskt ombyggd men knappast körbar väl.
Ser väldigt inkomplett ut men däremot så sitter ju strålkastarna kvar men de
kanske ingick i positionsbelysningen kvällstid?

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 02 juli 2016, 10:34:34 AM
Vad kan bussen ha haft för historia?
Tycker att färgfälten ger lite SLO-vibbar!

Verkar vara ganska så enkelt och praktiskt ombyggd men knappast körbar väl.
Ser väldigt inkomplett ut men däremot så sitter ju strålkastarna kvar men de
kanske ingick i positionsbelysningen kvällstid?

Mr H

Notera det breda midjebandet modell BSS och BSBV, men därifrån emanerar den knappast.

Greger Larsson

För jämförelsens skull kommer här en leveransbild på en Volvo B12 med SKV-kaross för leverans till Västergötlands Biltrafik AB 1939. Har tittat på en del bilder, och nog verkar det som att den liila puckeln med tillhörande lampa ovanför destinationen var ett SKV-signum. Däremot är det svårt att få grepp om när(och varför) denna variant användes, den finns på bussar som tillverkats åtminstone mellan 1936 och 1939, ibland även i kombination med lampor på var sin sida om dest-skylten.

Björn Forslund

Identisk vad jag kan se. Helt klart något bolag som haft sitt namn mellan midjelisterna.