Taxinäringen vill in i kollektivtrafiken

Startat av roggek, 29 maj 2016, 18:22:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

Taxinäringen vill slå sig in i kollektivtrafiken i glest befolkade områden i länet där bussturerna har få passagerare.

CitatLandstingsmajoriteten väntas komma med beslut i höst

De övriga kommuner som taxinäringen vill slå sig in i är Värmdö, Norrtälje och Södertälje. Anropsstyrd trafik finns redan i Västernorrland och Kalmar län. I Stockholm används det inom färdtjänst och skolskjutsar och även i viss omfattning i vissa delar av länet.  Landstingsmajortieten i Stockholm avvaktar än så länge att införa det större omfattning i kollektivtrafiken.

– Det här handlar ju inte om att göda taxibranschen. Det här måste handla om att det finns en tydlig uppsida för resenärerna och att det också är försvarbart när det gäller skattebetalarnas pengar, säger det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons.


Nico

Taxinäringens lönsamhet är nära botten så självklart ser de sig om efter möjligheter att bredda marknaden.

De etablerade bolagen brukar dock ofta ha svårt att leverera i ytterområdena... och det är ju just där man nu vill in. Har som gammal dräng och åkare svårt att se vari vinsten ligger, dvs. hur förslagsställarna har tänkt sig att det ska gå ihop ekonomiskt. Att få tomma från säg Gustavsberg till Djurö för en styrning till Stavsnäs lär inte direkt ge den enskilde föraren (som får betalt i procent på inkört) någon förtjänst. Tvärtom blir det en förlust med både tid och bränsle då bilen sedan sannolikt får tomma en lång väg tillbaka för att få chans till nytt köruppdrag.

Redan i nuläget har ju taxibolagen då alltså ofta svårt att få fram bil i rimlig tid till egna direktkunder i periferin. Tror därför inte att detta skulle bli någon större succé annat än möjligen för enstaka linjer som verkligen inte har mer än kanske 1-2 näsor per vecka... men tom sådana linjer/turer är sällsynta. Sedan handlar det om vad resenärerna uppfattar som god service. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

SL har ju alltid(s g s)sagt kategoriskt nej till sådan trafik som
fungerar i andra län.../Ulf

Nico

Kan ju även bero på att det faktiskt är lite skillnad på områden. Det som fungerar i ren glesbygd på andra håll behöver faktiskt inte fungera i den relativa glesbygd som finns i storstädernas ytterkanter. Tycker därför att just den kritiken är lite orättvis mot SL.

Det är inte heller så att det inte har provats hos SL. Det har förkommit och förekommer fortfarande försök på olika håll i SL-området. Redan på 60- och 70-talen vet jag att tex 616 i Danderyd kördes av taxi på vissa avgångar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Vi hade anropstyrd trafik i Örebro, men det var ju en stadslivet.  Kördes oftast med trafikledarbil, taxi fick ta i nödfall. Ute på vischan blir det nog svårare.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 29 maj 2016, 19:06:06 PM
Det är inte heller så att det inte har provats hos SL. Det har förkommit och förekommer fortfarande försök på olika håll i SL-området. Redan på 60- och 70-talen vet jag att tex 616 i Danderyd kördes av taxi på vissa avgångar.

Visst är det så. Anropsstyrd trafik har funnits och fungerat bra de senaste 30 åren i Norrtälje kommun. Bl.a i skogarna norr om Rånäs (648), norr om Gottröra (646), i Rö (649), ute i Lohärad (654X) samt i Riala (657/659). Det fanns säkerligen fler exempel ute i trafikområdets skärgård. Flera av dessa kördes med skolbussar, småbussar, taxibilar samt vanliga personbilar/trafikledningsbilar (givetvis med trafiktillstånd för persontrafik).
De två sista anropsstyrda avgångarna i Norrtälje kommun drogs in helt under 2015, ironiskt nog samma tidpunkt då flera landstingspolitiker började tala om att införa anropsstyrd trafik, vilket man då kallade för en "ny typ" av trafik...

Ett problem med att ge de etablerade stordriftentreprenörerna och deras eventuella underentreprenörer avgångar på dylika små avgångar (anropsstyrda eller ej) är att SL med tiden gärna såg att operatören inte skulle få kilometerersättning för tomkörningarna mellan garaget och linjernas början/slut, utan bara för linjens sträcka. Att då köra två avgångar på t.ex 60 km vardera, men bara få betalt för 6 km av dessa... ger ju knappast någon operatör motivering att utveckla en bra och effektiv glesbygdstrafik. Då lägger man hellre krutet på de tunga linjer som ger vinst. Speciellt nu med VBP snart överallt.

Vilka taxiföretag som skulle kunna leverera en bra service på anropsstyrda linjer i t.ex Norrtälje, Värmdö, Nynäshamns och Nykvarns kommuner kan man ju fråga sig. De hårda ord som uttalas här i Roslagen över ett visst företag med helgula taxibilar kan jag inte ens återge i detta forum...

Lars_L

I Stockholm har man ju, till skillnad från andra län, inte några linjepaket, utan man ger ju ett område till en entreprenör som får ansvara för trafiken i de aktuella kommuner som ingår. Givetvis bör det vara upp till dem om de vill låta taxi köra några avgångar etc, men att ha särskilda paket är ju ganska meningslöst, särskilt som det blir så utspritt.

Ett problem i Stockholm är ju också närheten till storstaden. Turer som normalt bara har ett par passagerare, får helt plötsligt en vacker sommardag en anhopning av glada vänner till någon sommarstugeägare - vilket gör att man ändå måste ha beredskap för att kunna ersätta turen med buss.

Det är väl egentligen en bättre modell i sådana fall att beställningsturer och köra med vanlig buss. Förut har det ju varit skäl att vara reserverad med det, men nu när alla har mobiltelefoner är det så mycket enklare. Här skulle man ju också kunna utveckla en smidig app, så man lätt kan boka den vägen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Knut

Fungerar ofta i gläsbygden i Norge på et sättet att kunden ringen senast dagen före och vil ha sin transport. Linjen körs inte varje dag, men -3 ggr pr vecka. Så blir det upp til länstrafiken at anpassa storleken på vagnen som körs. âr det ingen kunder så kör man inte, är det få så kanske en taxi, vid føera en minibuss
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge