A29 på spårvägens dag 29 maj!

Startat av Railmaster, 26 maj 2016, 10:37:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Railmaster

Jo 7:an är samma som 17:s 7:a på den rullen. Ber att få återkomma med besked om vilka bokstäver som finns på rullen! Men jag vill minnas att det var fler än fem men färre än tio!

Gunnar D

Citat från: Railmaster skrivet 29 maj 2016, 22:30:15 PM
Vad trevligt att läsa om din resa idag! jag hade så gärna velat att det gått att skylta "16" på vagnen men linjenummerrullen bestod numera mest av sopor och var dessutom avsliten mitt på "14" och skarvad med silvertejp! Men vänta bara! Gunnar D har bidragit med förlagebilder av en originalnummerrulle så det är en ny rulle på gång med numren 7 13 14 15 16 17,  mer rymms inte för då löper drivlinan i skyltskåpet utanför spolen!

Har nu sett en bild av den nya linjenummerrullen och den verkar mycket välgjord! Kul att ha kunnat medverka till en kulturgärning!

/Gunnar

Railmaster

Du får gärna lägga upp bilden här! Själv klarar jag det inte ifrån surfplattan och då får läsarna även se ett äkta funkiskök! :)

Gunnar D

Citat från: Railmaster skrivet 20 juli 2016, 17:53:16 PM
Du får gärna lägga upp bilden här! Själv klarar jag det inte ifrån surfplattan och då får läsarna även se ett äkta funkiskök! :)
Jomenvisst!

Mvh Gunnar

WalleW

Citat från: Gunnar D skrivet 20 juli 2016, 19:24:09 PM

Jomenvisst!
Mvh Gunnar

Utan att på något vis förringa bildens huvudnummer (om uttrycket tillåts) eller de ansträngningar som resulterat i detta, så är det mycket trevligt att se kryddhyllan i daglig tjänst bakom linje 16. Den emaljerade kaffepannan och tratten i hörnet på diskbänken väcker också minnen, liksom behållaren för såpa...   :).  Noh Yes...

/   M v h   Walle

Gunnar D

Åkte A29 170 i helgen för att uppleva atmosfären!
Jag detaljstuderade bl.a. boggierna och fann att de var i nummerföljd och att leveransåret angavs till 1955 men vagnen kom ju till SS 1954. Har boggierna skiftats under åren och fanns det reservboggier?

/Gunnar

Knut

Citat från: Gunnar D skrivet 25 juli 2016, 16:12:26 PM
Åkte A29 170 i helgen för att uppleva atmosfären!
Jag detaljstuderade bl.a. boggierna och fann att de var i nummerföljd och att leveransåret angavs till 1955 men vagnen kom ju till SS 1954. Har boggierna skiftats under åren och fanns det reservboggier?

/Gunnar
Har nog haft några reserv boggier, dom måste jo renorveras dom med. Da tar man dom av, sätter på nya. Renoverar dom gamla, som då kommer på annen vagn senare
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Railmaster

Nu är nya linjenummerrullen monterad, ska försöka att snarast komplettera originaldestinationsrullen som satt i vagnen på spårvägens dag med tre destinationer för bruk på djurgårdslinjen så att det går att använda rullen när vagnen går i trafik på 7:an men även skylta "16 Mälarhöjden" och annat angeläget vid behov!  :)

Gunnar D

Citat från: Railmaster skrivet 31 augusti 2016, 06:30:55 AM
Nu är nya linjenummerrullen monterad, ska försöka att snarast komplettera originaldestinationsrullen som satt i vagnen på spårvägens dag med tre destinationer för bruk på djurgårdslinjen så att det går att använda rullen när vagnen går i trafik på 7:an men även skylta "16 Mälarhöjden" och annat angeläget vid behov!  :)

Ska bli kul att se och hoppas att de tre nya destinationerna får plats på rullen så att inga gamla måste offras.

/Gunnar