Swebus 3024, 3031 & 3032

Startat av Bussmicke, 29 november 2007, 20:32:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan Hansson

Ser ut att ha GL gamla färgsättning
(GL= Göteborgs Lokaltafik)
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Peter Öden

Hej !

Trevliga bilder från en trevlig stad !

Mvh Peter Ö

Walter

Många av dessa vagnar spreds runt i landet, det fanns en hel del i G + Uv under GLexpresstiden

3019-3032, 3090-3094, 0542-0546, 3192-3197 vet jag var av typen B10M-70B/Säffle Trevliga bussar
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jonas Gustafsson

Citat från: Walter skrivet 30 november 2007, 14:41:44 PM
Nej men alla nummer runt om är Alpus

För Gul Express levererades 10 Volvo B10M-70B / Säffle och 2 Volvo B10M-70B / Alpus 260SR.
Bussarna var beställda av GDG men strax efter trafiken börjat blev GDG och SJ-Buss Swebus.
GDG-numren har jag ej i huvudet, men Swebusnumren var väl 0509-0513 och 0542-0546 för Säfflebussarna och 0547-0548 för Alpusbussarna.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Bussarna 1986-1991 levererades till GDG troligen juni 1989 och var avsedda för trafik på linje 24 nuv linje 242(alltså gamla 240). GS tog över trafiken,troligen genom att vara underentreprenör,juni 89.Hur länge man var detta vet jag inte,men kanske till 13-helgen 1990.
Bussarna insattes på gul express Lilla Varholmen alt Domarringen till Drottningtorget-Skånegatan Korsvägen och som genomgående flygbusstur Korsvägen-Landvetter flygplats. Linjen gick på detta sätt fram till juni 1997.
Beställda för trafik till 13-helgen 1990 var även 1027-1031 som blev 542-546 senare från Säffle. Dessutom var beställda på egen karossfabrik 1032 och 1033 (Alpus) som blev 547 och 548.
Under jan (13 helgen)troligen 7 jan och några veckor framåt kördes med 4 van Hool 310 T8 som hade GDG nr 2988 OZH244 tillhörig Västergötlands distrikt,2989 OZW004 tillhörig Dalarna,2990 OZE454 och 2991OZU314. Dessa utlånades till Göteborg.
Bussarna uppställdes på Kruthusgatan GDG Lastbils AB ganska mitt emot motorvagnshallen. Dessutom gick också 2585 GPZ688.Den sistnämnda vet jag inte var den placerades. Ev Göteborg under jan. Därefter Kungälv,ursp Nickeln BBC.Denna buss togs ur beställningstrafik pga skador som var svårreparerade vid olyckan i Jönköping.
Alla 5 vH fick gula isoleringsband uppsatta i fronten. Sedan 1027-1033 levererats togs de 4 långa van Hoolerna bort från denna trafik. 2989/535 återgick till Borlänge. 2988/534 var från början plac i Vänersborg men omplacerades till Töreboda som expressbuss. Dit sändes istället en av 2887/495 och2888/496. Så 2988 återgick till Vänersborg fram till aug 1990. Då placerades 2988/534 i Kungsbacka för tjänst Drottningtiorget-Kungsbacka som "insats"-buss.
2990 och 2991 var avsedda för gemensamma expressbussomloppet,när de anlände placerade i Göteborg och därefter i Karlstad med samma tjänstgöring.
Jag är lite osäker på varför bussarna var något olika. 534-535 var turistbussutrustade med luckor för hyllorna och något elegantare inredning. Däremot de båda andra 538-539 expressbussar från början. Men något annolrunda utförande.
Sedan 2992/536 och 2993/537 är OBB635 ochOBB565.
Nu frågar sig någon om det blivit fel ordning. Jag tror detta.Men Hans J kan säkert bekräfta det eller inte. Jag fick en uppgift om att 4 likadana bussar skulle komma till Alingsås. /Västergötlands distrikt/ och i så fall finns förklaring till ordningen och lite till.
Trolig förklaring. Kjellgren och Uh OAB tog hand om linje 900 Tranemo-Falköping. Det krävdes bussar med toalett bla. De bussar som redanBiV tecknats kontrakt med överläts via VW handlaren till Borås Lokaltrafik och BiV fick 2 lika bussar som 536 och537. Dåv Swebus fick året senare ersättningsleverans med två lika bussar som 2992 och 2993 (236/537) med SJ/Swebusnr 3200 och 3203.

Vad gäller 1087-1091 så var de avställda i Kukngälv. Dagen efter att Stig Larsson i Stenungsund förklarade att SJ skulle satsa på ett 1bolagiserat bussbolag sattes 1986 i trafik på linje 403 till Älvängen. Den och även buss 500 tillhörde en tid BBC på Nickeln.
1 feb 1991 överlät fd GDG Kungäv (med fordonsplacering GDG Last AB) gul express till fd SJ Kruthusgatan.Detta innebar oförändrad uppställningsplats.Det kom att ställas upp ännu fler bussar där ända till ca 20 aug 1992. För personalen så överfördes den till Kruthusgatan. Detta blev förödande för förarna. De begrep det inte då. Ca 20 aug 92 kör pendeltågslinjen Göteborg-Kungsbacka i trafik. Ett antal linjer dras in och ett antal förare i Kungsbacka och Kruthusgatan i Göteborg blir övertaliga. Detta innebär att de förare med kortast anställningstid måste avsluta sina anställningar.Och detta innebar nästan alla flygbussförarna från GDG Göteborg. Viss övertalighet hade accepterats tidigare. L Olsson vid GL gick in och handlade upp lokförare för tjänstgöring som tågvärdar. När pendeln kom igång gick föararna över och körde pendeltåg. Bussförare fick söka till tågvärdsarbete aug 92.
Mig veterligt finns endast en person kvar som kör flygbuss,sedan jan 90, nämligen den person som var trafikledare på GDG.Denne körde i varje fall för någon tid sedan flygbuss för PTG.
Sedan Kruthusgatan fick över linjen sattes fd 2585 in på röd express och SJ 1600 och ibland 3055 gick ibland på gus express.
Kommentar från UlfF,Hans J,Jonas G m fl tack.
Samtidigt skall påpekas att av röda expresser fanns 2758-2762,iordningställdes för denna tjänst.Byte inredning bl a och för 2761 och 2762 ommålning. 1991 kom som röd express 3162 och dessutom fanns som insatssbussar några andra bussar,då plac i Kungälv (3 axliga) och några tvåaxliga Säffle med hög standard.
3084-3086 levererades med GL expresstandard. 3084 plac i Jönköping för linjen Huskvarna-Göteborg,3085 plac Värnamo för linjen Värnamo-Göteborg. Dessa kunde kanske ha använts som GL express. Sedan kom 3186 som skulle ha varit GL express ,mest reserv egentligen,plac i Falkenberg men tänkt för Varberg. Dessa tre fick SJ turistfärg men dessutom kom 3034-3035 i SJ linjefärg och placering i Malmö. Dessa 5 var alltså påtän kta som GL expressbussar. Att de inte blev det berodde på att GL Express fick nytt system med magnetkort och kassaapparat med grön kortläsare. Kallades populärt "magnus" och användes fortfarande inom fd GL området. Orsakade fö en känd "affär" senare. Men det hindrade inte 3034-3035 att tjänstgöra på andra Göteborgsturer,ca kl 16 Fredag tills söndag förmiddag,då återvände tillMalmö.

Bussmicke

Hujja, direkt som från en historiebok. Härligt.
//Bussmicke.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 30 november 2007, 16:31:00 PM

Trolig förklaring. Kjellgren och Uh OAB tog hand om linje 900 Tranemo-Falköping. Det krävdes bussar med toalett bla. De bussar som redanBiV tecknats kontrakt med överläts via VW handlaren till Borås Lokaltrafik och BiV fick 2 lika bussar som 536 och537. Dåv Swebus fick året senare ersättningsleverans med två lika bussar som 2992 och 2993 (236/537) med SJ/Swebusnr 3200 och 3203.

Buss i Väst fanns inte 1990 utan det bildades 1992. Trafiken på linje 900 togs alltså hem av Kjellgrens och Ulricehamns Omnibus i samarbete men de lade anbudet själva. För detta hade de två Volvo B10M van Hool Alizée helt riktigt samma som GDG/SJ:s. De båda Alizéerna som hamnade hos Borås Lokaltrafik var på Scania L113 och det är anmärkningsvärt eftersom BL då bara hade Volvo-bussar och hade haft så sedan åtminstone 1967 (med undantag för en CR76 några år från 1967 innan den såldes till Malmö).
Kan också nämnas att Kjellgrens tidigare hade en linjevagn, just en B10M van Hool Alizée men med boggi.

Citat från: S Svensson skrivet 30 november 2007, 16:31:00 PM
Ca 20 aug 92 kör pendeltågslinjen Göteborg-Kungsbacka i trafik. Ett antal linjer dras in och ett antal förare i Kungsbacka och Kruthusgatan i Göteborg blir övertaliga. Detta innebär att de förare med kortast anställningstid måste avsluta sina anställningar.Och detta innebar nästan alla flygbussförarna från GDG Göteborg. Viss övertalighet hade accepterats tidigare. L Olsson vid GL gick in och handlade upp lokförare för tjänstgöring som tågvärdar. När pendeln kom igång gick föararna över och körde pendeltåg. Bussförare fick söka till tågvärdsarbete aug 92.

Tågvärdarna upphandlades genom anbud och första omgången togs hem av SJ. Eftersom SJ hade ett rätt stort överskott på lokförare då blev det ofta lokförare som tjänstgjorde på tågvärdsturerna. När Kungsbacka-pendeln startade gick det förstås åt fler lokförare men det hade det hursomhelst gjort eftersom det vid den tiden också var många pensionsavgångar.
I samband med utvidgningen av pendeltågstrafiken fick upphandlingen göras om då en sådan utökning inte ingick i det första anbudets förutsättningar. Denna gång lade Swebus det bästa budet (bättre än SJ) och man hade sneglat lite på hur SJ gjort så att man använde övertaliga bussförare till tågvärdsturerna i början. Allteftersom man sedan fick brist på bussförare gick de flesta av dessa tillbaka till att köra buss och nya tågvärdar utan busskort anställdes. Många av dem gick sedan över som konduktörer - och kanske också gick vidare till lokförare - på SJ när SJ fick ett rekryteringsbehov i mitten av 1990-talet. Omkring 2000 tog Göteborgs Spårvägar efter upphandling över tågvärderiet men använder normalt inte buss- eller spårvagnsförare för detta.

Ber till sist att få tacka för en intressant sammanställning.

j-a

Vilken olycka var 2585 inblandad i??

David S

Oj oj oj vilka trevliga bilder. Som Gävlebo måste jag säga att det är kul att få se bilder från hemmaplan. Tråkigt nog var jag för liten för att uppskatta bussar då dessa bilder är tagna.

S Svensson

2585 var med om men olycka på RV 40 i närheten av Jönköping. Troligen en singelolycka varvid fronten blev skadad.
Cirka 10 år tidigare slog en Interbus Neoplan runt i backen ned mot Jönköping.

Anders Noren

Citat från: Johan H skrivet 29 november 2007, 20:43:23 PM
Ser ut att ha GL gamla färgsättning
(GL= Göteborgs Lokaltafik)

Det kom upp ett gäng f.d. Göteborgsbussar till Gävle vid årsskiftet 1998/1999. En del var hjälpligt avmärkta medan andra hade texter som t.ex. "Grön express" kvar. Varandes i huvudsak vita gjorde det inte så mycket eftersom X-Trafiks regionalbussar också var i huvudsak vita. Däremot var det nog ett undantagsfall att de sattes in på lokallinjerna (t.ex. linje 3 ovan).

Anders

Jonas Gustafsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 30 november 2007, 15:19:14 PM
För Gul Express levererades 10 Volvo B10M-70B / Säffle och 2 Volvo B10M-70B / Alpus 260SR.
Bussarna var beställda av GDG men strax efter trafiken börjat blev GDG och SJ-Buss Swebus.
GDG-numren har jag ej i huvudet, men Swebusnumren var väl 0509-0513 och 0542-0546 för Säfflebussarna och 0547-0548 för Alpusbussarna.

Insåg när jag tittade i mina gamla listor och läste S Svenssons fina detaljerade historik att jag tappade bort en buss. Det fanns 11 stycken Säffle:

Swebus 0509-0514 (GDG 1986-1991) och Swebus 0542-0546 (GDG 1027-1031).
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.