Etanolen på väg bort från SL?

Startat av buskörare, 20 maj 2016, 05:41:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Både Keolis och Arriva bygger ju om sina etanolbussar nu. Inte en dag för tidigt! Nån som kört en ombyggd och kan svara på om det blir mer fart i dom på RME än vad det är på etanol?

igel

Har inte etanolbussarna en speciell etanolmotor? byter man t.o.m. motor i bussarna det låter dyrt, är det värt det?

homer

Även Nobina gör detta, Keolis byter från 270 hk Etanol till 280 Hk RME Motor, Ska ärligt säga att det känns inte alls, Synd att man inte petar in lite större motor när man ändå håller på, Omnilink Ledbuss med 270/280 HK är alldeles för motorsvag, någon säljare på Scania borde ha sagt att detta inte är en lämplig konfiguration...

S Svensson

Citat från: homer skrivet 20 maj 2016, 22:05:22 PM
Även Nobina gör detta, Keolis byter från 270 hk Etanol till 280 Hk RME Motor, Ska ärligt säga att det känns inte alls, Synd att man inte petar in lite större motor när man ändå håller på, Omnilink Ledbuss med 270/280 HK är alldeles för motorsvag, någon säljare på Scania borde ha sagt att detta inte är en lämplig konfiguration...

Om drivmotorn blir för stark så kan det hända att växellådan och fjädring skadas. En drivlina måste passa ihop.
Vad säger personerna som skrivit om motorbyte.
Sedan en lite fråga om användning av etanol. Vad är det som gör att SL slopar användning av etanol ? Visserligen har etanolen varit problematisk men så har det nästan alltid varit.
Frågan kan ha sitt berättigande då bränslepumpar och bränslestationer har byggts om för stora pengar för att fordon skall kunna tanka etanol. Hur är motsvarande användning med metanol ? Det byggs ju en anläggning för framställning i Värmland.
Det finns ju många bottnar i att sluta använda etanol alltså.

Lars_L

#4
Citat från: S Svensson skrivet 20 maj 2016, 22:17:34 PM

Sedan en lite fråga om användning av etanol. Vad är det som gör att SL slopar användning av etanol ? Visserligen har etanolen varit problematisk men så har det nästan alltid varit.

I huvudsak ekonomisk och att SL har öppnat upp för att entreprenörerna att själva få välja vilken typ av miljöbränsle som ska användas. Det är alltså entreprenörerna som driver på detta, samtidigt som det i de fall där etanolanvändning reglerats i avtal, bytet också innebär lägre kostnader för SL. Att man valde etanol var ju för att det på sin tid var det mest ekonomiska alternativet, medan RME och HVO idag klart är att föredra.   

Eftersom etanol både är dyrare och framförallt drar mycket mer bränsle per liter (upp till 10 liter milen), finns det på sina håll också driftmässiga problem med etanol. I N/V är det väl 600 liters tankar i regel, så där har man väl klarat sig skapligt ändå (särskilt i utbud mellan högtrafik/mellantrafik, men på andra håll har det ju varit nödvändigt att också planera omloppen för at klara av tankning, vilket ju innebär ytterligare merkostnader.   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: igel skrivet 20 maj 2016, 21:09:23 PM
Har inte etanolbussarna en speciell etanolmotor? byter man t.o.m. motor i bussarna det låter dyrt, är det värt det?

Jo, man byter helt. Ca 500' buss har jag hört. Men vet inte om det stämmer.
För oss i norrort är det bra på det viset att bussarna kan gå även på subdepåer utan egen tankning. Hos oss i Vaxholm funkar inte etanol då det kan dra över på tiden mellan tankningarna. Så på så vis är det ju lättare för tillsättningen.

igel

Citat från: buskörare skrivet 21 maj 2016, 16:20:12 PM
Hos oss i Vaxholm funkar inte etanol då det kan dra över på tiden mellan tankningarna. Så på så vis är det ju lättare för tillsättningen.
När det gäller Vaxholmslinjerna, så är det väl 670 som du syftar på. De övriga linjerna tursätts ju idag med kort- eller boggiebuss (hälst), i det segmentet har väl inte Norrort idag så värst många etanolbussar. På 670 har etanolbussarnas motorsvaghet, dom det skrivs i tråden ovan, skapat förseningar på upp till åtta minuter. På en linje som 670 där det finns två, tre bytespunkter är det knappast en önskvärd situation att sätta in dessa föredetta etanolare, om inte motoreffekten höjs. 

buskörare

Citat från: igel skrivet 22 maj 2016, 11:18:24 AM
När det gäller Vaxholmslinjerna, så är det väl 670 som du syftar på. De övriga linjerna tursätts ju idag med kort- eller boggiebuss (hälst), i det segmentet har väl inte Norrort idag så värst många etanolbussar. På 670 har etanolbussarnas motorsvaghet, dom det skrivs i tråden ovan, skapat förseningar på upp till åtta minuter. På en linje som 670 där det finns två, tre bytespunkter är det knappast en önskvärd situation att sätta in dessa föredetta etanolare, om inte motoreffekten höjs.

Ja, det var så självklart 670 i min skalle att jag aldrig tänkte på att förtydliga det  :-[
Nej, det var just det jag funderade på. Om dom inte piggar upp dom, så är dom inte så bra på just 670.

Lars_L

Fast problemet utifrån ursprungsfrågan är ju inte så mycket att det skulle vara mindre kraft i etanol som bränsle. Snarare är det just så att man får ut lite mer kraft ur etanolen (är lite piggare än diesel och bensin) - man har därför valt i Omnilinkarna att sätta in 270 hk för etanol i regel - som då motsvarar 280 hk med diesel.

Det är bara det att även 280 hk givetvis är för litet för ledvagnar som ska gå i motorvägstrafik. B9S har väl 340 hk  - och någonstans där bör man ligga, möjligen ner mot 320.

Rena stadsbussar med låggolv kan förstås ha lite lägre. Och det är ju snarast för sådan trafiken som motorkraften ovan har specificerats.   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredde

Citat från: Lars_L skrivet 23 maj 2016, 07:12:20 AMDet är bara det att även 280 hk givetvis är för litet för ledvagnar som ska gå i motorvägstrafik. B9S har väl 340 hk  - och någonstans där bör man ligga, möjligen ner mot 320.

De senare B9S, tex Keolis 6363 har 360 hk, mot de äldre från 2005 som har 340 hk.

buskörare

Nu har jag kört norrorts ena konverterade, 7902. Och visst är den bättre, men fortfarande är det tungt i backarna.