Torslandabuss från Säffle

Startat av Göran, 19 maj 2016, 18:55:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran

Denna buss är ett Säfflebygge, den är fotograferad utanför Beles gamla anrika konditori. Vi saknar tyvärr uppgifter om bussen, chassitillverkare, årsmodell, regnummer, mm. Kan någon hjälpa oss?

S Svensson

Kanske skall man titta på när bussen i fråga byggdes ? Sedan så är det en röd skylt med P nummer.
Kan det vara Chevrolet chassie ? O 7432 eller O 3330 från 1936 ?
Bussar av märke Chevrolet såldes av ett företag i Vänersborg.
Om den röda skylten monterats i Säffle så borde den haft S nummer.
Kan Mats K eller Bengt H titta närmare på bilden.

AB Torslandabussarna var ett Göteborgsföretag som körde emellan Göteborg (tror det var Lilla Bommen) och Hjuvik. Alltså det som brukar kallas linje 24 ( en tid 240).

Greger Larsson

Mycket intressant. Mitt antagande blir att är ett Dogde-chassi och att bussen då är O8369 från 1937. Det antagandet bygger på att 1941 köptes en ASJ-buss med samma chassi(Dogde) och den har exakt samma hjul som bussen på bilden ovan. De Chevabussar som Sören nämner var torpedbussar.
AB Torslandabussarna såldes f ö under krigsåren till Linjebuss men deras tidiga vagnpark är tyvärr till större delen outforskad.

Greger Larsson

Med ledning av registreringsuppgifterna så tyder allt på att bussen är just O8369 från 1937. Den ska ha haft hjulbasen 5,47 och ganska många sittplatser medan de andra tänkbara bussarna var kortare bussar, Fordbussarna som nämnts var t ex troligen torpedbussar.

Bengt H

Jag har en bild på en snarlik buss, plåtad vid Gunneby bro på Hisingen hösten 1974. Jag tycker att fälgarna påminner om Dodgarna som vi har sett i denna och den andra Torslandatråden. Karossen tycks vara moderiktigt samtida med Säfflebussen i ursprungsinlägget.

Registeringsnummer O141.

Kan även detta vara en tidigare Torslandabuss?

Harald Nordius

Citat från: S Svensson skrivet 19 maj 2016, 21:10:35 PM
AB Torslandabussarna var ett Göteborgsföretag som körde emellan Göteborg (tror det var Lilla Bommen) och Hjuvik. Alltså det som brukar kallas linje 24 ( en tid 240).
Ja, i en turistinformation från 1931 står det S:t Eriks torg som låg väster om Lilla Bommens hamn.

Praktiska anvisningar för turister ur STF:s bok om Göteborg 1931

Karta ur STF:s bok om Göteborg 1931

Greger Larsson

Citat från: Bengt H skrivet 22 maj 2016, 22:43:03 PM
Jag har en bild på en snarlik buss, plåtad vid Gunneby bro på Hisingen hösten 1974. Jag tycker att fälgarna påminner om Dodgarna som vi har sett i denna och den andra Torslandatråden. Karossen tycks vara moderiktigt samtida med Säfflebussen i ursprungsinlägget.

Registeringsnummer O141.

Kan även detta vara en tidigare Torslandabuss?

Intressant buss, och det är väl den som finns på bild(som renvoveringsobjekt) i boken "Volvobussarna 1928-2001". Alltså bör den ha Volvochassi, LV75 eller LV79(det fanns några få chassityper hos Volvo med fem hjulbultar). Hittar ingen historik på den, kanske är inte reg numret det ursprungliga? Iofs verkar den vara blå/vit och kan ha funnits hos Linjebuss(som ju övertog Torslandabussarna), men åtminstone i -38 års bussbibel hade dom ingen Volvo.