Arlanda Transport AB

Startat av Björn Forslund, 17 maj 2016, 22:10:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Någon som vet vem som ägde detta bolag som skötte transporter mellan parkering och terminal på flygplatsen?
De hade bl a CR76:or med kort främre överhäng, de nummer jag sett är ERW 096 och ERW 108. Dessutom hade de flera plattforms-CF., t ex GNM 468.
Någon som vet varifrån CR76:orna kom?
Bilder kommer i nästa nr av Färdskrivaren.

Christian Ljunggren

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 maj 2016, 22:10:45 PM
Någon som vet vem som ägde detta bolag som skötte transporter mellan parkering och terminal på flygplatsen?
De hade bl a CR76:or med kort främre överhäng, de nummer jag sett är ERW 096 och ERW 108. Dessutom hade de flera plattforms-CF., t ex GNM 468.
Någon som vet varifrån CR76:orna kom?
Bilder kommer i nästa nr av Färdskrivaren.

ERW096  fd H406 var fd Västerviks Kraft AB (Kraftbuss) nummer 1 senare omn t 11.
ERW108  fd H458 var fd Västerviks Kraft AB (Kraftbuss) nummer 3 senare omn t 13.

Båda sålda till Arlanda Transport AB 80-08-19.

Med vänlig hälsning

Christian

Greger Larsson

CR76:orna kom från Kraftbuss.
Arlanda Transport var väl ett privatägt bolag som även hade turistbussar, enligt mina noteringer såldes bolaget 1987 till Interbus(Stockholms Turistbussar)

TageK

Björn! Kolla din mail! Mvh Tage :)

Niklas Bygdestam

Någon som har bild på dessa intressanta bussar när de rullade på Arlanda? Måste ha sett läckert ut att se Scania CR 76 rulla omkring på Arlanda :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Någon som har koll på Arlanda Transports CF:ar? Var det fd SL/SOAB/EOT-vagnarna?

Greger Larsson

Man verkar ha tagit över de två plattbussarna från detta inlägg, dvs fd SL 7914/GNM349 och 7921/GNM468. Båda användes tillsammans med CR76:orna i trafik till/från långtidsparkeringarna.

TageK

Hej!
Någon som känner mig? Hör av sig privat så får ni tips till svaren på frågorna.
Kan inte lämna sådana uppgifter i forumet.
Tage :)

Björn Forslund

Jag har fått svar på frågorna, det gäller två bilder på bussar från Arlanda Transport AB som kommer med i nästa nummer av Färdskrivaren. SvOf gjorde en utfärd dit 1982, och samband med detta fotades några av dessa bussar.