Halvlyxigt 70-tal hos Kållered

Startat av Greger Larsson, 16 maj 2016, 22:26:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

En -72 års B58/Säffle i halvturistutförande, med rejäla navkapslar, originalstrålkastarna kvar och skyltad "SAM-resor":



Johan

Så kul med gamla bilder från Mölndal!

Det är alltså nummer 14? Varför blev den senare ombyggd i fronten?

Bilden andas 70-talets sista år när man ser bilmodellerna och saknaden av nya E6. Men då hade jag för mig att 14 sedan länge hade ett annat utseende?

Greger Larsson

De rektangulära strålkastarna var inte bra, de flesta bussar fick runda insatser redan efter något år.

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 16 maj 2016, 22:26:45 PM
En -72 års B58/Säffle i halvturistutförande, med rejäla navkapslar, originalstrålkastarna kvar och skyltad "SAM-resor":



Det byggdes av Säffle under denna tid även några helturistbussar. Det som utvändigt skiljde dessa mot t ex bussen på bilden var att de var förhöjda på ett sätt som liknade Van Hool Vistadome. Man kan säga att de såg ut som bussen på bilden men med ett tak från Vistadomerna. Troligen var det Vistadomerna som där stod som förebild hos Säffle när de byggdes. Linjebuss vet jag hade en del bussar som stämmer med den beskrivningen :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Snyggt denna buss har jag kört lite grann . Minns att termostaten till värmen var trasig så man fick ställa in  kranen på lite känsla . Jag minns dock inte om den hade runda strålkastare när jag kör den runt 1977-78 .. Har för mig att de vita nackskydden var borta  och även kromade hjulsidor ..   när kan bilden vara tagen??  Ser väl dessutom ut som en annan Kållered kommer i bakgrunden..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Citat från: yngrot skrivet 19 maj 2016, 12:22:32 PM
Snyggt denna buss har jag kört lite grann . Minns att termostaten till värmen var trasig så man fick ställa in  kranen på lite känsla . Jag minns dock inte om den hade runda strålkastare när jag kör den runt 1977-78 .. Har för mig att de vita nackskydden var borta  och även kromade hjulsidor ..   när kan bilden vara tagen??  Ser väl dessutom ut som en annan Kållered kommer i bakgrunden..
Kan det vara så att bussen kör beställning. Ofta hängdes nackskydd på vid sådana tillfällen.

Om jag minns rätt så hade runda strålkastare plast. Möjligen var de också standardiserade såpass mycket att de blev billigare.
Tidmässigt är svårt att svara på. De pågår arbeten vid Mölndals nedre. Under våren 1979 byggdes E6 genom Mölndal.Det är möjligt att vägmaskinen är från detta tillfälle. Men kanske kan vi säga att tiden är från 1978 till mitten av 79 ?

yngrot

Citat från: S Svensson skrivet 19 maj 2016, 21:02:50 PM
Kan det vara så att bussen kör beställning. Ofta hängdes nackskydd på vid sådana tillfällen.

Om jag minns rätt så hade runda strålkastare plast. Möjligen var de också standardiserade såpass mycket att de blev billigare.
Tidmässigt är svårt att svara på. De pågår arbeten vid Mölndals nedre. Under våren 1979 byggdes E6 genom Mölndal.Det är möjligt att vägmaskinen är från detta tillfälle. Men kanske kan vi säga att tiden är från 1978 till mitten av 79 ?



Vagn 14  användes inte på vanlig linjekörning  och det bör vara före 1979 då  den blå överdelen infördes 1978  och såvitt jag minns hade alla fått den färgen under 1978   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Citat från: yngrot skrivet 19 maj 2016, 22:58:45 PM
   



Vagn 14  användes inte på vanlig linjekörning  och det bör vara före 1979 då  den blå överdelen infördes 1978  och såvitt jag minns hade alla fått den färgen under 1978

Då minns du annorlunda än jag, såvitt jag minns gick det kvar bussar med rödbruna tak långt in på 80-talet.

En annan kommentar riktad till trådskaparen: i filinformationen till bilden står registreringen EHM315, men det skall vara FHM315.

//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

yngrot

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 23 maj 2016, 23:42:49 PM
Då minns du annorlunda än jag, såvitt jag minns gick det kvar bussar med rödbruna tak långt in på 80-talet.

En annan kommentar riktad till trådskaparen: i filinformationen till bilden står registreringen EHM315, men det skall vara FHM315.

//Jonas



Kan vara att jag minns fel det är ju rätt många år sen nu ..  ;)    men iaf kul se bilden..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 23 maj 2016, 23:42:49 PM
Då minns du annorlunda än jag, såvitt jag minns gick det kvar bussar med rödbruna tak långt in på 80-talet.

En annan kommentar riktad till trådskaparen: i filinformationen till bilden står registreringen EHM315, men det skall vara FHM315.

//Jonas

Tack för påpekandet. Ett rent slarv/klantfel, på originalscanningen syns mycket väl att FHM är de rätta bokstäverna. Finns det förresten någon uppgift om när den slopades/såldes av Kålleredsbussarna?

yngrot

Har försökt tolka vilken Kållered som syns i bakgrunden..  skulle kunna vara  12 eller 13  eller 15 dessa hade samma front som 14 ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ronald M. Jannesson

Den bakre Kålleredaren står inne på hållplatsen vid Mölndalsbro som då låg i Göteborgsvägen där för norrgående bussar (SJ och Kålleredsbussar). Vänsterfilen är för biltrafik in på Tempelgatan söderifrån...1977/78 någon gång...

Ronald M. Jannesson

Har dessutom för mig att buss 14 inte hade någon bakre dörr utan dörrställning 1-0-0. Kan det stämma?

Göran

Hej
Enligt våra listor skall dörrarna vara 1-1-0
mvh  gt

Knut

ser ut til å være en barnevognsplass midt i bussen, er jo et opphold mellom noen seter. så 1-1-0 er nok rett
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge