Huvudmeny

Nobina 2131

Startat av Bussmicke, 16 maj 2016, 15:06:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Enligt föraren första dagen i trafik.

Vasaplan alldeles nyss.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frank Persson

Så det har kommit en helt ny elbuss till Umeå? Trodde inte Nobina skulle få det innan Transdev tar över.

Bussmicke

Hade ingen aning om denna.  2102 stod i verkstan idag.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Greger Larsson

Den sista från AMZ-Kutno. De fem första från Ekova är förregistrerade men det återstår att se om dom hinner komma i trafik i Nobinas regi. Transdevs övertagande närmar sig.

Ulf Berlin

Inga inv nummer?/Ulf

Ersa

Citat från: Frank Persson skrivet 16 maj 2016, 15:09:25 PM
Så det har kommit en helt ny elbuss till Umeå? Trodde inte Nobina skulle få det innan Transdev tar över.

Dessa ägs ju av trafikbeställaren Umeå Kommunföretag, och levereras och rullar ju på i sin egen takt, helt oberoende av upphandlingar eller aktuell operatör. Det största ansvar operatören har är väl att se till att de har förare. Lite som spårfordonen i Stockholms län och spårvagnarna i Norrköping.

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 maj 2016, 23:11:14 PM
Inga inv nummer?/Ulf

Annat än att fyrsiffriga inventarienummer är smidigt i Nobinas egna datasystem fyller dessa ju ingen större funktion i den dagliga driften. Radiosystemet är väl t.ex än idag inloggat så att man bara kan anropa ett visst linjenummer, och inte enstaka fordon med inventarienumret.

Ersa

I övrigt blev jag bara snurrig av husen i bakgrunden på bilden, och kunde inte alls få ihop väderstrecken förrän jag letade upp hpl P på en aktuell hållplatskarta. Många nya hus på bara 3-4 år!

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 17 maj 2016, 18:02:35 PM

Annat än att fyrsiffriga inventarienummer är smidigt i Nobinas egna datasystem fyller dessa ju ingen större funktion i den dagliga driften. Radiosystemet är väl t.ex än idag inloggat så att man bara kan anropa ett visst linjenummer, och inte enstaka fordon med inventarienumret.
Nobina brukar ju vara bra på att t ex sätta ut inv numret över framdörren.../Ulf

Bussmicke

Nu var ju detta första trafikdag så jag tänker att det kommer senare. De andra 2 har nummer på sig nu.
//Bussmicke.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 02 juni 2016, 11:41:51 AM
Nu var ju detta första trafikdag så jag tänker att det kommer senare. De andra 2 har nummer på sig nu.

Är det bråttom att hinna få upp siffrorna 10 dagar innan övertagandet, för att efter övertagandet kanske behöva ändra siffror? 8)

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2016, 11:54:19 AM
Är det bråttom att hinna få upp siffrorna 10 dagar innan övertagandet, för att efter övertagandet kanske behöva ändra siffror? 8)

Jag tycker inte det men svarade bara på en fråga.
//Bussmicke.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 03 juni 2016, 10:46:04 AM
Jag tycker inte det men svarade bara på en fråga.

Förstod det, så mitt fråga var inte direkt riktat till dig, utan mer öppen retorisk. :)

Viktor Andersson

www.bussville.se
Över 6500bilder på hemsidan
Viktor Andersson