Är detta verkligen en"husbuss"...

Startat av Ulf Berlin, 09 maj 2016, 19:33:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Taunusch

Förutsatt att den är ombyggd till bostadsinredning så kan den personbilsregistreras och i vissa fall framföras av en person som bara har B-behörighet!

Cyklisten

Måste väl vara bökig att bygga husbussinredning i ett låggolv/lågentre fordon...

Niklas Bygdestam

Citat från: Cyklisten skrivet 09 maj 2016, 20:00:17 PM
Måste väl vara bökig att bygga husbussinredning i ett låggolv/lågentre fordon...

Den fd stadsbussen nr 263 i Uppsala, en Neoplan låggolvbuss från 1995 är sedan ett antal år tillbaks ombyggd till husbuss.

Den har förresten regnummer FEU 385.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Taunusch skrivet 09 maj 2016, 19:36:01 PM
Förutsatt att den är ombyggd till bostadsinredning så kan den personbilsregistreras och i vissa fall framföras av en person som bara har B-behörighet!

Bara om man fick körkortet före 1996 och det inte har varit indraget sedan dess.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kurra-Gurra

Däremot kan man fråga sig vem som är dum nog att betala 490.000 :- för en uttjänt gammal linjebuss med gasmotor. En MAN dessutom :-X

roggek

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 maj 2016, 19:33:03 PM
...kan man fråga sig?
http://www.blocket.se/uppsala/Storsta_husbuss_15_m_CNG_Gasmotor_66610673.htm?ca=11
/Ulf

Tänk, t o m jag kan ta en enda bild på en vanlig buss och lägga ut på Blocket för 490.000:-.
Bilden i annonsen ser "intet förtroendeingivande" ut...

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 maj 2016, 21:53:34 PM
Den fd stadsbussen nr 263 i Uppsala, en Neoplan låggolvbuss från 1995 är sedan ett antal år tillbaks ombyggd till husbuss.

Även Danielssons Ada har väl husbussinredning numera, om jag minns rätt.

Kurra-Gurra

Citat från: roggek skrivet 10 maj 2016, 10:04:24 AM
Tänk, t o m jag kan ta en enda bild på en vanlig buss och lägga ut på Blocket för 490.000:-.
Bilden i annonsen ser "intet förtroendeingivande" ut...
Ja du är kanske på rätt spår här...
Texten verkar ju inte heller speciellt välformulerad, om man säger så. Men varför lägger man ut en bluffannons till ett ockerpris isåfall.
Man får ju ofta höra att "Om något verkar för bra för att vara sant, så är det oftast så", men det här verkar svarare "För dåligt för att vara sant"

Ulf Berlin

Tack för detta.
Vet du om den är röd som på bilden?/Ulf

Erling.L

Tycker inte den ser så ombygd ut man ser ju stolar överallt känns det som
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Ersa

Nu pratar ni väl ändå om två olika fordon? FEU385 (f.d Gamla Uppsala Buss 263) är väl en 18 meters ledvagn med dieselmotor, medan bussen i annonsen är en (ännu) okänd 15 meters boggivagn med CNG-motor.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

buskörare

Att bygga om bussar till husbussar är ju inte direkt ovanligt, så varför skulle inte det gå med denna menar ni?

roggek