Bergkvarabuss 285 - tyskregistrerad?

Startat av Cyklisten, 29 november 2007, 18:25:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Bilden är usel, men jag undrar varför är denna (och några andra bussar) tyskregistrerad? Är det något tyskt bolag som ägs av Bergkvarabuss eller har de en del bussar som regelbundet kör till Tyskland eller...?

Möllers

Sundås

Koncernen Mekka Traffic (där Bergkvarabuss ingår) köpte för ett antal år sen upp (tror det var två?) tyska bolag. Därför finns det idag tyskregistrerade Bergkvarabussar, som är stationerade i Tyskland till vardags. 
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Johan Hansson

Bergkvarnabuss har ett dotterbolag i Tyskland som heter Mekka-Taffic.
Rätta mig om jag har fel?
Bussarna ägs av Mekka-traffic men strapde med Bergkvarnabuss målning.
Vet ej om det är för att slippa svenska fordons skatten som de väljer att ha de tyskreggade för de anväds i tyskland mycket också.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Sundås

Citat från: Johan H skrivet 29 november 2007, 18:56:44 PM
Bergkvarnabuss har ett dotterbolag i Tyskland som heter Mekka-Taffic.
Rätta mig om jag har fel?
Bussarna ägs av Mekka-traffic men strapde med Bergkvarnabuss målning.
Vet ej om det är för att slippa svenska fordons skatten som de väljer att ha de tyskreggade för de anväds i tyskland mycket också.

Nej. Mekka Traffic är moderbolaget. Där ingår bl.a. Bergkvarabuss, Traveller Buss i Stockholm och Busscentralen i Malmö.

Ja, gör det ganska naturligt att ha dem tyskregistrerade eftersom de körs mest med i Tyskland.

EDIT: Företaget de köpte upp i Tyskland hette Schäfer Traffic GmbH.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Magnus

Det är lite roligt att det ändå står Sweden på bussarna.

Cyklisten

Blir lite förvirrande i borjan med alla företagsuppköp och relationer, tack för svaren.

NZZ

Citat från: Sundås skrivet 29 november 2007, 19:00:44 PM
Nej. Mekka Traffic är moderbolaget. Där ingår bl.a. Bergkvarabuss, Traveller Buss i Stockholm och Busscentralen i Malmö.

Ja, gör det ganska naturligt att ha dem tyskregistrerade eftersom de körs mest med i Tyskland.

EDIT: Företaget de köpte upp i Tyskland hette Schäfer Traffic GmbH.

Mekka Traffic har förvärvat 3st bolag i Tyskland Schäfer Traffic  Guerlich Riesen och Elite Reisen.
Hamburdepån drivs som Elite Riesen.

Bernt Talbrant

Citat från: Cyklisten skrivet 29 november 2007, 18:25:58 PM
Bilden är usel, men jag undrar varför är denna (och några andra bussar) tyskregistrerad? Är det något tyskt bolag som ägs av Bergkvarabuss eller har de en del bussar som regelbundet kör till Tyskland eller...?

Även Bergkvarabuss 283 är tyskregistrerad. Här en reprisbild på denna i samband med Järnvägsskolans resa med denna mellan Ängelholm och Nordic Rail på Elmia i Jönköping. Bilden togs vid Elmia den 10 oktober.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 29 november 2007, 20:59:24 PM
Blir lite förvirrande i borjan med alla företagsuppköp och relationer, tack för svaren.

Du är ursäktad. Inte minst jag själv har nog bidragit till begreppsförvirringen då jag här i snacket råkade förväxla Mekka Traffic och Schäfer Traffic.
Men jag är i gott sällskap: i senaste Trafikforum skrivs att Göteborgs Spårvägar är det enda större svenskägda bussbolaget i Sverige. De hade glömt Bergkvarabuss, även om de dök upp i en annan artikel som Sveriges lönsammaste bussbolag 2006.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buss-tobbe

jätte fin bild konstigt med tysk nummer skylt ???

Lulebjörnen

Citat från: buss-tobbe skrivet 01 december 2007, 20:53:57 PM
jätte fin bild konstigt med tysk nummer skylt ???
Det beror med största sannolikhet på att bussen är registrerad i Tyskland...i staden Hamburg dessutom...

Tycker mig ha settt något om saken högre upp i tråden  ;)...