Stereo Blaupunkt München i bussar

Startat av Niklas Bygdestam, 08 maj 2016, 00:59:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

När det gäller långfärdsbussar från 1960-talet verkar det nästan ha varit obligatoriskt att ha en äkta Blaupunkt München stereo inmonterad. Då menar jag en vacker klassisk modell som har väldigt mycket krom. Se länk:

http://www.radiomuseum.org/images/radio/blaupunkt/munchen_v_1821941.jpg

Jag tror flera känner igen dessa. De brukade sitta lite lagom till höger om ratten på bussen. Den satt inmonterad i en låda som brukade stå ovanpå. Där satt denna vackra kromade skapelse.

På SSS har vi TGOJ-bussen nr 10 som är en Scania med SKV-kaross och den har enligt uppgift haft detta och man har eftersträvat att få tag på en sådan igen och sätta tillbaks. Har även sett bild på detta på en del Scania CF som var mer långfärdsbussar. Jag undrar om inte dessa även brukade sitta i långfärdsbussar med Larvikskaross hos SJ?

Någon som minns dessa? Visst satt väl dessa i var och varannan långfärdsbuss på sin tid?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Visst var den radion vanlig i långfärdsbussar. SJ hade den även i en del CF-vagnar. Nedan en bild infrån 3446 där dock tyvärr radion till större delen är skymd bakom biljettmaskinen.

Fronten på 3446 syns för övrigt uppe vid mitt namn. 

M v h
Ingwar

WalleW

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 maj 2016, 07:01:48 AM
Visst var den radion vanlig i långfärdsbussar. SJ hade den även i en del CF-vagnar. Nedan en bild infrån 3446 där dock tyvärr radion till större delen är skymd bakom biljettmaskinen.

Fronten på 3446 syns för övrigt uppe vid mitt namn. 

M v h
Ingwar

I några av de CF76:or som SL "ärvde" av SJ och som fanns på Råsta i slutet av 60-/början av 70-talet, satt det radio-konsoler vid mittstolpen som på
Ingwars bild. Den tjusiga München-fronten på radio-apparaterna minns jag dock inte, däremot en annan mindre Blaupunkt-variant, också med blank front.
Belysningen till skalan fungerade, men jag fick aldrig något ljud i högtalarna...

/   M v h   Walle

SJ Buss

Liknande radio satt bla i SJ 666 Larvik.

bilomnibussen

Radion förekom ofta i de privata bussföretagens fordon som gick både i linjetrafik och i beställningskörningar.
Mvh Jan G

TageK

Sådan apparat kan tänkas finnas hos PF Radioteknik Peter Fredriksen Gamla Huddingvägen 422. :)

Björn Forslund

Citat från: TageK skrivet 27 juni 2016, 10:42:13 AM
Sådan apparat kan tänkas finnas hos PF Radioteknik Peter Fredriksen Gamla Huddingvägen 422. :)

Den firman som håller till i den fd. bensinmacken?

TageK

Exakt och han har radioprylar så det räcker till ett helt museum efter många många år i branschen.