Huvudmeny

Gul Citywide

Startat av Bussmicke, 03 maj 2016, 00:39:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

En sv alla BBGs Citywide i Berlin, här Pankow i Berlin på M27.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citywide Dubbeldäckaren fångad på linje 137 vid Rathaus Spandau i eftermiddags.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frank Persson

Dessa Citywide är väldigt snygga i Berlingult!

Ebermark

Hur var det nu? Är dubbeldäckaren ensam i sitt slag för att provas ut inför eventuella framtida beställningar?

/Nicklas

CW66

Citat från: Ebermark skrivet 03 maj 2016, 20:31:58 PM
Hur var det nu? Är dubbeldäckaren ensam i sitt slag för att provas ut inför eventuella framtida beställningar?

/Nicklas

Scania och VDL utsågs av BVG till att leverera varsin provbuss. Osäker på när man skulle bestämma vilken man skulle köpa in - om det var i år eller nästa beslutet kommer.

Uffe

Ersa

Finns det någon svensk linjetrafik där en sån här Citywide-dubbeldäckare skulle passa bra? Det vore ju kul att få åtminstone ett fåtal hit till Sverige!

Bussmicke

Det var väl tal om 3 provbussar.  Vilken var den 3e som inte blev av?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 03 maj 2016, 21:31:17 PM
Finns det någon svensk linjetrafik där en sån här Citywide-dubbeldäckare skulle passa bra? Det vore ju kul att få åtminstone ett fåtal hit till Sverige!

Det finns ju flera problem, det är nog ett fåtal av våra större städer där den skulle vara att föredra framför en ledbuss, högt axeltryck gör att den inte kan användas överallt, långsammare passagerarcirkulation och problem med tillgängligheten med risk för lediga platser på övervåningen och fullsatt nere, färre antal ståplatser lär det också bli.

Mikey

Citat från: Bussmicke skrivet 03 maj 2016, 22:00:12 PM

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Det rullade en Alexander Dennis Enviro 500 som provbuss under 6 veckor i slutet av förra året också.

Bild

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 03 maj 2016, 21:31:17 PM

Knappast om operatörerna själva får välja. En orsak är ju som bekant att de blir låsta vid en specifik linje och för de linjer som skulle kunna vara aktuella för dubbeldäckare, så satsar man nog på en Van Hool kaross istället (Astromega). Vet inte om citywides dubbeldäckarversion levereras i klass II utföranden, i sådana fall skulle man väl dock kunna tänka sig det på några av de radiella linjerna ut från Stockholm. I närförort är det ju ytterst få linjer som behöver gå med ledvagn konstant. Men där skulle det - i de fall medlereslängden är något längre - ju ändå kunna fungera. Exempelvis på linje 515 och 607.

Att jag nämnde Stockhom här, är väl för att det är här de tyngsta "stadslinjerna" finns. I övrigt är det ju bara ett fåtal av de stora städerna som ens har stadslinjer med ledbusstrafik. Men i de fall inte medelreslängden är för kort, skulle det ju ändå kunna vara tänktbart. Dispens för axeltryck brukar ju i regel gå att ordna (såvida inte någon brokonstruktion eller något ställer till det). Även i Stockholm är det ju dock problem med ledvagnar att många resenärer inte orkar gå längre bak i vagnen trots att det finns lediga platser, detta problem blir ju ofta än värre med dubbeldäckare, särskilt om det är kort reslängd.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

almeli

Citat från: Bussmicke skrivet 03 maj 2016, 22:00:12 PM
/Bussmicke
www.bussmicke.se

Optare Olympus???
http://www.traditionsbus.de/Startseite/2011/Optare_Olympus_BVG.htm

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 03 maj 2016, 19:48:20 PM
Citywide Dubbeldäckaren fångad på linje 137 vid Rathaus Spandau i eftermiddags.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Verkligen riktigt läcker! :D

Om någon månad är jag själv i Berlin. Jag ska verkligen hålla ögonen öppna efter dessa.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.