KAY vid kaj

Startat av Greger Larsson, 02 maj 2016, 21:06:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

LB155 / KAY400 i Örnsköldsvik i juni 1983:

Björn Forslund

Dörren på bakgavellyft, är det godsrum eller en rullstolslyft där?

Greger Larsson

Det var en lyft innanför bakdörren, sen hade alla stolar snabbfästen så i princip kunde man lyfte ur hela inredningen och bara ha rullstolar i bussen.

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 maj 2016, 22:04:52 PM
Det var en lyft innanför bakdörren, sen hade alla stolar snabbfästen så i princip kunde man lyfte ur hela inredningen och bara ha rullstolar i bussen.

Hade man fasta körningar åt DHR eller liknande?

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 maj 2016, 21:06:02 PM
LB155 / KAY400 i Örnsköldsvik i juni 1983:

Den här varianten måste ha varit mycket ovanlig? Jag vet inte om jag har sett den här bakstammen tidigare med denna dörr.

Bakom syns en Vistadome. Någon som vet vad det är för en buss?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Åkarns Kalle

Mycket intressant för en sådan som mig............som idag arbetar med rullstolstransporter utan snabbfästen på stolarna........

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Det fanns nog ett tiotal van Hool Jumbo i Sverige med den här typen av bakmonterad lift. Vissa åkare, t ex Sirius Transport hade fasta körningar åt handikapporganisationer, sen var det väl också lättare att få ytterligare beställningstrafiktillstånd om man hade en sån här buss. Antalet tillstånd var ju fortfarande reglerat under 1970-talet.

Christian Ljunggren

Kraftbuss i Västervik hade en nummer 5, sedermera övertagen av Swebus som 0779.

Med vänlig hälsning

Christian

Ola Almquist

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 03 maj 2016, 12:00:08 PM
Kraftbuss i Västervik hade en nummer 5, sedermera övertagen av Swebus som 0779.

Med vänlig hälsning

Christian

HYJ481 från  1975. Den hade ursprungligen nummer 54 och fick först mot slutet nummer 5.

M.v.h.
Ola

Janne Rickman

Uppsalabuss hade en med inv nr 382 som sedermera fick nr 722 under namnet Gamla Uppsala Buss.

/Janne