21-metersbuss testas i norska städer

Startat av rengmark, 27 april 2016, 23:26:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


virtual1

Citat från: rengmark skrivet 27 april 2016, 23:26:10 PM
http://www.osloby.no/nyheter/Her-er-superbussen-som-kan-lose-Oslos-bussproblemer-8447719.html

Lite lustigt att det är den? mest fullsatta linjen i Oslo som har 5-minutes trafik i Oslo och man klagar på att det är trångt. Linje 160 har ju som mest haft 2-minuterstabell här i Sthlm...

Anders Noren

Citat från: virtual1 skrivet 28 april 2016, 14:51:56 PM
Lite lustigt att det är den? mest fullsatta linjen i Oslo som har 5-minutes trafik i Oslo och man klagar på att det är trångt. Linje 160 har ju som mest haft 2-minuterstabell här i Sthlm...

Jag gissar att det har att göra med att linje 20 i Oslo går i utkanten av innerstaden på stadsgator med täta korsningar och mycket annan trafik (tänk linje 4 i Stockholm som inte heller kör tätare än var 5:e minut men ändå har ihopklumpningsproblem) medan linje 160 i Stockholm går genom det förhållandevis glesa Årsta med långt mellan korsningarna och mindre annan trafik.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 april 2016, 20:04:16 PM

Men visst finns dessa långa bussar redan i tyska städer?

Förmodligen... Har åkt dessa Mercedes CapaCity, dock var det i Bratislava.

almeli

Mercedes CapaCity har vært flere år på markedet som 19,5 meters buss.
Dette er den nye CapaCity L som er en 21 meters buss.

http://bussmagasinet.no/?p=6668

Bussmicke

Citat från: Fredde skrivet 28 april 2016, 20:21:05 PM
Förmodligen... Har åkt dessa Mercedes CapaCity, dock var det i Bratislava.

Finna det många av dem? Ska dit i oktobet och hoppas få några på bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Citat från: Bussmicke skrivet 28 april 2016, 20:45:52 PM
Finna det många av dem? Ska dit i oktobet och hoppas få några på bild.

Minns inte exakt hur många de hade då, men de gick mestadels på linje 93 dag ut och dag in. Svåra att missa...

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,38033.msg277447.html#msg277447

https://imhd.sk/ba/maps

repesorsa

Vi hade i Helsingfors på Jokerlinje 550 på prov en CapaCity för några år sedan, finns på YouTube, även andraliknande har prövats i H:fors, men ingen har beställts.

https://www.youtube.com/watch?v=Tn-ucWZ8yqk

Lars_L

Citat från: Anders Noren skrivet 28 april 2016, 15:13:22 PM
Jag gissar att det har att göra med att linje 20 i Oslo går i utkanten av innerstaden på stadsgator med täta korsningar och mycket annan trafik (tänk linje 4 i Stockholm som inte heller kör tätare än var 5:e minut men ändå har ihopklumpningsproblem) medan linje 160 i Stockholm går genom det förhållandevis glesa Årsta med långt mellan korsningarna och mindre annan trafik.

Man skriver ju också en av de mest fullsatta. Överhuvudtaget löser man det ju på flertalet linjer som börjar komma upp i femminuterstrafik och över att man sätter in kompletterande linjer - särskilt i högtrafik, som man gör i Oslo exempelvis från Fornebu med linje 31 och 31E + flera andra linjer, eller som med 16 i Göteborg. På linje 4 i Stockholm finns ju en rad linjer som "stöttar upp" i högtrafik på de mest belastade sträckorna, särskilt Hornstull-Fridhemsplan och Odenplan-Tekniska högskolan. Tätare trafik än var 3:e minut på en och samma linje är ju ytterst sällsynt någonstans av den anledningen.

Nu förekommer det väl en del ihopklumpningsproblem även på linje 160. Korsningar och trafik är förvisso en aspekt, men den andra väsentliga är skillnaden i belastning mellan turerna, som ju kan orsakas av många skäl, bland annan anslutning från t-bana eller försening från start, eller bara slumpen.  Den skillnaden blir ofta större i förorten, då stadstrafiken har mer knutpunkter. Däremot är den relativt korta sträckan som 160 kör, nog nästan mer väsentlig för bra regularitet. I regel är ju skillnaden i körtid, mellan en hårt belastad avgång och en som har lite resenärer ungefär 20-25 procent.  På 12-13-minuters körtid hinner man alltså inte ikapp vid femminuterstrafik, vilket är lätt gjort om körtidssträckan är den dubbla, eller ännu längre.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Krille

På linje 9 i Bergen används likadana 24-metersbussar som finns i Malmö.

Niklas Bygdestam

Citat från: Krille skrivet 30 april 2016, 04:21:43 AM
På linje 9 i Bergen används likadana 24-metersbussar som finns i Malmö.

Har Bergen också Van Hool?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.


almeli

De 24 meter lange maksibussene har vært i Belgia for å få en oppgradering.
Der har de fått montert en ekstra drivaksel i tillegg til den ene de hadde fra før.


http://www.ba.no/nyheter/trafikk/bergen-sentrum/na-skal-superbussene-kunne-kjore-pa-sno/s/5-8-257624

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.