Umeå - nytt och gammalt

Startat av Greger Larsson, 23 april 2016, 19:59:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben

Vet Bussnissen om de äldre bussarna kommer att lackas om till den nya färgsättningen eller om de kommer behålla den gamla lacken?

Bussnissen

Citat från: bussgrabben skrivet 26 april 2016, 20:35:15 PM
Vet Bussnissen om de äldre bussarna kommer att lackas om till den nya färgsättningen eller om de kommer behålla den gamla lacken?

Nej det känner jag inte till. Det beror antagligen vilka krav länstrafiken ställer. Transdev har ofta kört omkring med olikfärgade bussar på E4 de senaste åren. Det kanske är ett tecken, vem vet.

AdmirT

Citat från: Bussnissen skrivet 26 april 2016, 20:30:06 PM
Som det ser ut för närvarande så försvinner 0095 och 7453 söderut. Saknade av få.   

Endast tre nya diesel ledvagnar ser ut att vara på gång, MAN. I inledningsskedet åtminstone .  Övriga är förmodligen tänkta att vara el-ledvagnar. Vilket i dagsläget måste betraktas som högt spel med trafiken. 2130 är och förblir en varannan dags buss.
Hur man från Hybricon ska få ut nio fungerande bussar till 13 juni det återstår att se.
Sedan skulle det inte förvåna om samtliga Scania ledvagnar blir kvar som reserver till Hybricons bussar.

Vem tror ni har rätt nu? :-)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ersa

Citat från: AdmirT skrivet 26 april 2016, 21:56:37 PM
Vem tror ni har rätt nu? :-)

Jag förstår inte frågan. Vem som fick så kallat "rätt" återstår väl att se 4-5 år in på avtalet, då man kan se vilka faktorer som inträffade och vilka val man gjorde under denna tid. Tills dess har jag all förhoppning att trafikområdet kommer att skötas om på ett bra och långsiktigt sätt.

AO

Citat från: Bussnissen skrivet 26 april 2016, 20:30:06 PM
Som det ser ut för närvarande så försvinner 0095 och 7453 söderut. Saknade av få.   

Endast tre nya diesel ledvagnar ser ut att vara på gång, MAN. I inledningsskedet åtminstone .  Övriga är förmodligen tänkta att vara el-ledvagnar. Vilket i dagsläget måste betraktas som högt spel med trafiken. 2130 är och förblir en varannan dags buss.
Hur man från Hybricon ska få ut nio fungerande bussar till 13 juni det återstår att se.
Sedan skulle det inte förvåna om samtliga Scania ledvagnar blir kvar som reserver till Hybricons bussar.

Tack för infon! Men det borde alltså betyda att Transdev kommer trafikera med färre ledvagnar än Nobina om jag räknar rätt. Försvinner dessutom alla boggivagnar och ersätts av 12 m vagnar? Eller har de redan nu ersatts av ledvagnar? Lär bli trångt på Umeås bussar framöver i så fall.

Bernt Talbrant

Citat från: AO skrivet 27 april 2016, 12:06:43 PM
Tack för infon! Men det borde alltså betyda att Transdev kommer trafikera med färre ledvagnar än Nobina om jag räknar rätt. Försvinner dessutom alla boggivagnar och ersätts av 12 m vagnar? Eller har de redan nu ersatts av ledvagnar? Lär bli trångt på Umeås bussar framöver i så fall.

Några boggivagnar finns inte i stadstrafiken idag.

Ersa

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 27 april 2016, 13:11:59 PM
Några boggivagnar finns inte i stadstrafiken idag.

Boggivagnarna som rullade i stan förr var Jönköpings gamla 52xx-serie om jag minns rätt. 2001:or med dörrställning 2-2-1 och stel tredjeaxel, men som tack vare rejält tilltagna gatubredder (enligt nya stadsplanen efter branden 1888) aldrig hade några bekymmer att ta sig fram någonstans.

Hur det sist och slutligen blir med antalet ledvagnar får vi väl se med tiden. Traditionellt har ju de tre stora "stomlinjesträckningarna" (förr 1, 8 samt 6/9/69) alltid gått med ledvagnar, medan de mindre linjerna (2-5 & 7) gått med kortvagnar.

Bussmicke

Citat från: AdmirT skrivet 24 april 2016, 00:12:33 AM
5-6 st 69xx ska tas över från Nobina vid operatörsbytet. 7453 + 00xx och övriga 69xx försvinner till Stockholm om inte något ändras fram tills dess.
Det var som sjutton.  Undrar var de hamnar.

./Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussnissen

Citat från: AdmirT skrivet 24 april 2016, 00:12:33 AM
5-6 st 69xx ska tas över från Nobina vid operatörsbytet. 7453 + 00xx och övriga 69xx försvinner till Stockholm om inte något ändras fram tills dess.

Inget har förändrats när det gäller 69XX bussarna. Samtliga stannar i Umeå. Tre nya MAN. Åtta elbussar innan midsommar, okänd fördelning mellan led och korta.

EDIT: Citat korrigerat

virtual1

Citat från: Bussnissen skrivet 30 april 2016, 23:53:38 PM
Inget har förändrats när det gäller 69XX 7bussarna. Samtliga stannar i Umeå. Tre nya MAN. Åtta elbussar innan midsommar, okänd fördelning mellan led och korta.

EDIT: Citat korrigerat

Då vi pratar 69xx - är det bara B9S numera?

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 01 maj 2016, 18:29:09 PM
Då vi pratar 69xx - är det bara B9S numera?

Nej, det är fortfarande blandat. 6905-6921 är nyare B9S, medan de övertagna bussarna från Polarbuss (via Veolia) har högre nummer i samma serie. Men det kan väl numera inte vara så många fler gamla Polarbussar kvar än fem st Scania OmniCity-ledvagnar (fd 46-47 & 71-73), tre st Solaris Urbino-kortvagnar (fd 74-76), samt två st Solaris Urbino-ledvagnar (fd 77-78)?

Ursäkta Polarbussnumren, men jag kommer nog aldrig att lära mig de övertagnas Nobinanummer utantill.

Bussfanatikern

6924-6928=Scania OmniCity-dragspel, 6929 och 6930=Solaris Urbino 18LF samt 6941-6943=Solaris Urbino 12LE.

Jacob med C

Möte igår Nobina 0082 söder ut vid Hörnefors. Den var skyltat Ej i trafik. På väg till SL igen?

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Bussmicke

Och idag Fd Keolis 6348 som lär tillhöra Transdev och vara på väg norrut. Fler på väg upp?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Jacob med C skrivet 07 maj 2016, 09:19:15 AM
Möte igår Nobina 0082 söder ut vid Hörnefors. Den var skyltat Ej i trafik. På väg till SL igen?

Man gick ju över till sommartidtabell för en dryg vecka sedan och då bör det väl gå åt färre bussar så man kan börja släppa iväg några. Tidigare verkade det mesta rulla på vardagarna.