SS linje 80 och 96 till Norra Bantorget

Startat av Gunnar D, 23 april 2016, 14:14:06 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar D

För 50 år sedan, 23 apr 1966, kunde man fortfarande åka linje 80 och 96 till Norra Bantorget. Här ovan linje 80 med H21 5308 vid Sabbatsbergs Vårdhem och linje 96 med H24 5465 vid S:t Eriksgatan/Torsgatan. Linjerna avkortades till Fridhemsplan fr.o.m. 18 juni 1966.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Som vanligt intressanta bilder!

På den övre syns den gamla gasklockan vid Sabbatsberg till höger i bilden, riven 1970 enligt uppgift.
Bilkön i bakgrunden, med en Vauxhall Viva(?) i täten, borde väl svänga ner till Klara Strand,
via den dåtida ramp som förband denna med Torsgatan.

Den andra bildens H24 på linje 96 gör reklam för Ford Taunus 17M och passande nog står en äldre sådan närmast bakom i kö.

På tal om SS-röda H24:or så ryktas det att Svenska Spårvägssällskapets H24 5453 skall medverka i kvällens (23/4) veteranbusskörning på linje 46 mellan Spårvägsmuseet och Norrmalmstorg, officiellt mellan kl 18-24, som en del av evenemanget Kulturnatt Stockholm 2016.
Vi som kommer att bege oss ut på stan ikväll får väl se om det ryktet stämmer...

mvh K R

WalleW

Citat från: K R skrivet 23 april 2016, 14:40:17 PM
Hej!
Som vanligt intressanta bilder!
Bilkön i bakgrunden, med en Vauxhall Viva(?) i täten, borde väl svänga ner till Klara Strand,
via den dåtida ramp som förband denna med Torsgatan.
mvh K R

Ja, fina tidsdokument är det... :)

Rampen över järnvägen ner till Klara Strand som K R nämner var en läskig historia. Körbanan bestod en tid av "nakna" grova plankor  :o  som blev såphala när det regnade, och det var ofta man kunde få se bilar glida nedför eller slira uppför den...

/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Hej.
Bussarna 80 och 96 minns jag mycket väl.
Jag hade en kompis som bodde i Traneberg
och då åkte jag ofta med linje 80 som då gick
med Metropolbussar.
Min faster bodde på Lilla Essingen, och då var
det 96'an med trådbuss som gällde.

Här är även en bild på rampen "Lokstallsbron"
som gick från Torsgatan ner till Klara strand.

http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB11030&Imgnr=1

Hälsningar Nisse,

Gunnar D

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 23 april 2016, 18:33:41 PM

http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB11030&Imgnr=1

Hälsningar Nisse,

Trevligt!
Ovan bild på samma bro 18 juni 1966. Bron stängdes enligt uppgift på nyåret 1967 och revs sedan.
Vart kan det Da dragna tåget vara på väg?

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 24 april 2016, 16:12:22 PM
Vart kan det Da dragna tåget vara på väg?
Hagalund, kanske  :)

Tack för dina intressanta och snygga bilder. Mycket trevligt!

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 24 april 2016, 16:52:09 PM
Hagalund, kanske  :)

Tack för dina intressanta och snygga bilder. Mycket trevligt!

Jag skulle snarare gissa på Uppsala eftersom det syns att några fönster är öppna. På den tiden var man noga med att stänga fönstren i tomtågen till Hagalund innan de lämnade Stockholms central. Tvättanläggningen i Hagalund och öppna fönster lirade inte så bra ihop.

Fredrik Klint

Kul att få se bild på viadukten. En ramp ner/upp från Klarastrandsleden men den fortsätter också över till Kungsholmen?

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Klint skrivet 24 april 2016, 18:20:59 PM
Kul att få se bild på viadukten. En ramp ner/upp från Klarastrandsleden men den fortsätter också över till Kungsholmen?
Nix,inte om du ser på bilden från Samlingsportalen i inlägget ovan.
(Men brofästet kanske användes senare vid bygget av Barnhusbron?)/Ulf

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2016, 17:41:25 PM
Jag skulle snarare gissa på Uppsala eftersom det syns att några fönster är öppna. På den tiden var man noga med att stänga fönstren i tomtågen till Hagalund innan de lämnade Stockholms central. Tvättanläggningen i Hagalund och öppna fönster lirade inte så bra ihop.

Jag tror snarare S 732 avgång Cst 14.05 mot Krylbo-Rättvik med tanke på solens läge och lok/vagnsammansättning.

/Gunnar

Fredrik Klint

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 april 2016, 18:43:43 PM

Tack för länken, missade ju den...

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 april 2016, 18:43:43 PM

Nej, Barnhusbron ligger längre söderut, ungefär där övergångsstället syns på bilden på Lokstallsbron, kom också ihåg att Barnhusbron kommer på en högre nivå än Torsgatan men en av dess pelare står idag ungefär i höjd med det nämnda övergångsstället

WalleW

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 23 april 2016, 18:33:41 PM
Hej.
Hälsningar Nisse,
Citat från: Gunnar D skrivet 24 april 2016, 16:12:22 PM

Trevligt!
Ovan bild på samma bro 18 juni 1966. Bron stängdes enligt uppgift på nyåret 1967 och revs sedan.
Mvh Gunnar

Är jag helt desorienterad i minnes-förrådet om jag har för mig att Lokstallsbron på bilderna är i något slags "utförande II" ?
Jag minns en fackverks-konstruktion av kraftiga stålbalkar och smala körbanor...
...eller kan det ha varit i samband med någon form av om-/tillbyggnad av bron...?

/   M v h   Walle

Gunnar D

Citat från: WalleW skrivet 25 april 2016, 09:02:30 AM
Är jag helt desorienterad i minnes-förrådet om jag har för mig att Lokstallsbron på bilderna är i något slags "utförande II" ?
Jag minns en fackverks-konstruktion av kraftiga stålbalkar och smala körbanor...
...eller kan det ha varit i samband med någon form av om-/tillbyggnad av bron...?

/   M v h   Walle

Visst, den ursprungliga bron används i detta senare skede som nedfartsramp och skymtar till höger i bilden.

/Gunnar

WalleW

Citat från: Gunnar D skrivet 26 april 2016, 09:35:14 AM
Visst, den ursprungliga bron används i detta senare skede som nedfartsramp och skymtar till höger i bilden.
/Gunnar

Tack  :) !
Nu känns det bättre. Jag satt en gång i sidovagnen på pappas Panther 600-kubikare o gled nedför rampen. 1957 - 58...

/   M v h   Walle