Bussförare döms för grov vårdslöshet hos en entreprenör som kör för UL

Startat av eldani, 19 april 2016, 18:23:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

En bussförare döms för grov vårdslöshet i trafik samt smitning efter en händelse vid en järnvägsövergång i Österbybruk i fjol.

http://www.unt.se/uppland/osthammar/bussforare-doms-for-grov-vardsloshet-4200490.aspx

Hur tänker man om man kör över en järnvägsövergång är de lyser rött. Det var tur att ingen blev skadad. Vad har hänt om tåget kom. Jag vill inte tänka hur det hade blivit om tåget kör på bussen.

miikos

Är väl som när två skolbussar sicksackade förbi bommarna i Blekinge, för buss nr 2 så skulle det va varit nära prejning av tåget.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=1882638

Tighta tidtabeller som inte tar hänsyn till att det är stoppsignal.

Sedan kan man undra om hur Transportstyrelsen kommer att reagera, men körkortsåterkallelse är nog troligt. Och utan D så blir det ju ingen busskörning.  Men är det skäl för avsked?

Eller är det troligaste tjänstledigt eller omfördelning till annan tjänst inom bolaget (städning, verkstad, kontor osv), under spärrtiden.

Jag har fått passera högtrafikerade järnvägskorsningar ibland och det är inte ovnaligt att max 1-2 fordon hinner passera innan nästa tåg kommer. Att försöka hinna föra bommen när den vänder neråt så skulle jag inte göra, allra mindre med passagerare.

Jag kan tänka mig rubrikerna om en passagerarbuss blir prejad av tåget.


Lars-Håkan_E

Citat från: miikos skrivet 19 april 2016, 21:55:02 PM
Är väl som när två skolbussar sicksackade förbi bommarna i Blekinge, för buss nr 2 så skulle det va varit nära prejning av tåget.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=1882638

Tighta tidtabeller som inte tar hänsyn till att det är stoppsignal.

Sedan kan man undra om hur Transportstyrelsen kommer att reagera, men körkortsåterkallelse är nog troligt. Och utan D så blir det ju ingen busskörning.  Men är det skäl för avsked?

Eller är det troligaste tjänstledigt eller omfördelning till annan tjänst inom bolaget (städning, verkstad, kontor osv), under spärrtiden.

Jag har fått passera högtrafikerade järnvägskorsningar ibland och det är inte ovnaligt att max 1-2 fordon hinner passera innan nästa tåg kommer. Att försöka hinna föra bommen när den vänder neråt så skulle jag inte göra, allra mindre med passagerare.

Jag kan tänka mig rubrikerna om en passagerarbuss blir prejad av tåget.

Grov vårdslöshet kan vara skäl för uppsägning i vissa fall.

Hur man hanterar detta fall har jag ingen aning om, numera är det ytterst ovanligt med omplaceringar, det är sällan det finns reträttposter lediga och arbetsgivaren skulle då få dubbla lönekostnader.
Kortare körkortslöshet brukar kunna lösas med semester och ledighet utan lön, längre sådana är mer upp till varje arbetsgivare, om KK dras in på längre tid krävs ju även ny uppkörning.