Förare använder Facebook i 100 knyck

Startat av Walter, 14 april 2016, 18:30:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henke

Citat från: igel skrivet 15 april 2016, 20:16:59 PM
Som bussförare är du företagets ansikte utåt. Därför är det jätteviktigt att du alltid uppträder respektabelt. Gillar du inte som bussförare att hamna på bild, är det nog dags att söka dig till ett annat yrke.

Självklart är man företagets ansikte utåt, och jätteviktigt hur man uppträder. Där är vi överens.   Men att byta jobb för att man inte vill bli fotograferad av okända människor?  Hur menar du här?

Som jag sagt tidigare,  har nån synpunkter på mitt arbete, så har dom självklart rätt att framföra dessa till trafikhuvudmannen, alt företaget jag kör för.  Finns flera sätt att identifiera mig på.  Reg.nr på bussen,  bussens inv nummer, turnummer, linjenummer, klockslag, plats osv.   Om någon frågar så lämnar jag gärna ut mitt anställningsnummer och mitt förnamn.  Men jag har ingen lust att skylta med mitt fullständiga namn, telefonnummer, personnummer, adress osv till okända människor.  Ej heller vara på bild i deras telefoner eller på deras facebooksidor.   Detta gäller oavsett yrke.

Ta ett annat exempel.

Jag jobbar i en affär.  En kund kommer in med 10 kronor på fickan, vill köpa en glass för 12 kronor.  Jag nekar kunden att köpa glassen, och visar vänligt men bestämt ut kunden från kassalinjen.  Kunden blir sur, kunden vill ha mitt namn så kunden kan klaga till butiksföreståndaren.  Jag lämnar bara ut mitt förnamn, varpå kunden tar upp sin mobil och tar ett foto på mig från 1 meters håll rakt mot ansiktet.   

Är det ett OK beteende tycker du? .

Hör till vanligt vett att man inte fotar andra människor  på det sättet.    Det är min åsikt. 

Ang fotot i sydsvenskan,  jag kan tycka det är bra som bevis,  felt är att det delas hit och dit där det inte ska hamna,  som facebook, media osv.  Speciellt innan det är utrett om fel har begåtts, även om det verkar uppenbart i aktuellt fall..  Med betoning på "verkar",  det är trots allt bara ett foto, och det visar inte vad som händer på skärmen,  skulle kunna vara ett inkommande tjänstesamtal...   Förstå mig rätt,

Ersa

Citat från: Henke skrivet 16 april 2016, 09:52:28 AM
Jag jobbar i en affär.  En kund kommer in med 10 kronor på fickan, vill köpa en glass för 12 kronor.  Jag nekar kunden att köpa glassen, och visar vänligt men bestämt ut kunden från kassalinjen.  Kunden blir sur, kunden vill ha mitt namn så kunden kan klaga till butiksföreståndaren.  Jag lämnar bara ut mitt förnamn, varpå kunden tar upp sin mobil och tar ett foto på mig från 1 meters håll rakt mot ansiktet.   

Är det ett OK beteende tycker du? .

Hör till vanligt vett att man inte fotar andra människor  på det sättet.    Det är min åsikt. 

Det var en intressant liknelse som kan utökas till nästan alla yrkeskategorier. Finns det fler yrken där det anses helt okej att börja fota/filma personalen för att därefter dela bilden i media samt på nätet? Kassapersonal på livsmedelsbutiker var ett exempel. Ska vi även räkna in yrken som t.ex lärare, städare, servitriser och hotellreceptionister? Eller gäller "tillåtelsen" bara uniformerade tjänstemannaroller?
Om vi dessutom vänder på det: Är det lika okej för en förare eller annan medresenär att med sin mobil helt plötsligt börja fota/filma en resenär som denne inte gillar? Passar det inte får väl den utsatte resenären byta buss, eller välja annat färdmedel? Eller?

Var alla gränsdragningar går i moraliska frågor om vett och etikett finns det inga absoluta svar på, men de är alltid intressanta att ventilera!

Ett hemskt exempel som är oerhört vanligt redan nu är ju att många helt vanliga människor fotar och filmar blodiga skadade människor efter olyckor, till en gräns att räddningspersonal har svårt att utföra sina arbeten.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

nej det var länge sen det gick köra i 110km/h men  hon som sett detta har ju mätaren i annan vinkel.. Men återigen varför inte säga till föraren ??   Undrar hur denne person och för den alla andra som fotar  skulle må om det händer en olycka som kunde undvikits ... 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AdmirT

Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Lars-Håkan_E

En del av den här diskussionen har ju gått till överdrift

De flesta kan ju instämma i att man inte ska surfa, skriva inlägg på facebook eller messa medans man kör.

Man ska heller inte föra ett 15-30 min långt privatsamtal.

Problemet nu är att allt är farligt, om föraren vid ett trafikstopp kort läser ett sms (som kan vara arbetsrelaterat) kan det leda till en synpunkt.

Om man undantar alla avarter med facebook och messande osv. så är synpunkterna på telefonanvändandet väldigt kundberonde, i linjetrafiken är det väldigt farligt även med tjänstesamtal medans det i beställningstrafiken snarare anses vara en självklar kundservice att föraren ändrar bokningar av matställen, hotell etc. under uppdragets gång, givetvis på ett trafiksäkert sätt med handsfree.

Som kund tycker jag att det är mer störande om föraren är upptagen med långa privatsamtal under betjäning av kunderna (stillastående buss) än om han/hon för ett kortare samtal i handsfree under färd där trafiksituationen så medger.

Åkarns Kalle

Finns det någon yrkesgrupp som är så övervakad idag som chaufförer?
Tror faktiskt inte så många andra yrkesutövare skulle tillåta att bli filmad/fotograferad under tiden arbete utföres.........

Sedan är allting mycket farligare bara man kör buss jo jag vet att man har ansvar för andra människors liv men när privatperson kör personbil och
gör samma sak kan de ju möta en buss........

Tillsist har jag nu blivit uppmärksammad på att chaufför inte är ett jobb........ då jag den senast tiden under lastning/lossning från bussen blivit uppmanad att
genast flytta mig då en personbil jag tillfälligt parkerat in skall ut för att ägaren ska på jobbet...(senast igår hände det)......
då jag svarade att jag ska lossa den här rullstolen ska jag flytta mig....
så svarade bilägaren att hon skulle till jobbet..... varpå jag svarade att här är mitt jobb som jag utför här strax klar...... men det accepterades inte.........

Nog men svammel för denna gång
/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

yngrot

Övervakad är vi verkligen..  och dessutom är det inte alla resenärer som förstår skillnad på mobil och komradio bäst låta bli båda dessa under körning..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina