Vårsol över Huddingegaraget

Startat av Gunnar D, 10 april 2016, 19:09:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Några olika busstyper solar sig i Huddingegaraget apr 1976.

Mvh Gunnar

Peter Rost

Trevligt!

Capitolerna för en allt mer tynande tillvaro. H24 5498 var väl den sista Capitol som fanns kvar i trafik I Huddinge vid fototillfället. Måhända är det den som skymtar till höger i bild.

//Peter

John

Jag tror inte det 5498 eller måhända 5499 va väl den första H24 med dom runda H30 baklysena? Den på bilden har dom gamla avlånga.

Mr H

Citat från: John skrivet 11 april 2016, 15:27:21 PM
Jag tror inte det 5498 eller måhända 5499 va väl den första H24 med dom runda H30 baklysena? Den på bilden har dom gamla avlånga.

Jag tror att gränsen gick vid cirka 5491, förmodligen samma som för fotocellbakdörrar då, men det är fritt ur minnet nu då jag inte har några papper framför mig. Men det kom väl ännu en H24 dit ganska sent, 5455 tror jag att det var. Kanske det är den och 5498
står utanför bild till höger (eller kanske finskan är ute och kör med den).

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 11 april 2016, 16:03:17 PM
Jag tror att gränsen gick vid cirka 5491, förmodligen samma som för fotocellbakdörrar då, men det är fritt ur minnet nu då jag inte har några papper framför mig. Men det kom väl ännu en H24 dit ganska sent, 5455 tror jag att det var. Kanske det är den och 5498
står utanför bild till höger (eller kanske finskan är ute och kör med den).

Mr H

Det är 5498 på bilden, skadan bak identifierar den lätt. Det var väl 5499-5503 som hade runda bakljus som H30. 5498 var trogen Huddinge länge, åtminstone fem år, hösten 1972 till hösten 1977. Kanske längre period än så, möjligen avbruten av tillfällig förflyttning. 5455 var i Hornsberg i apr 1976 men var dock i Huddinge i apr 1977.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 11 april 2016, 17:47:31 PM
Det är 5498 på bilden, skadan bak identifierar den lätt. Det var väl 5499-5503 som hade runda bakljus som H30. 5498 var trogen Huddinge länge, åtminstone fem år, hösten 1972 till hösten 1977. Kanske längre period än så, möjligen avbruten av tillfällig förflyttning. 5455 var i Hornsberg i apr 1976 men var dock i Huddinge i apr 1977.

/Gunnar

Har för mig att 5498 var finländskans personliga vagn och att den blev kvar för att hon var kortvuxen och hade svårt att köra CF.
Samtidigt när jag ser din bild så finns det ju också H56/H59 på garageplan och de borde väl vara lika lätta att köra som en H24?

Mr H

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 11 april 2016, 18:59:11 PM
Har för mig att 5498 var finländskans personliga vagn och att den blev kvar för att hon var kortvuxen och hade svårt att köra CF.
Samtidigt när jag ser din bild så finns det ju också H56/H59 på garageplan och de borde väl vara lika lätta att köra som en H24?

Mr H

Detta är väl finskan när hon kör 5498 i Fruängen mot Huddingegränsen i feb 1976? Vad hette hållplatsen till vänster som väl var ganska nyinrättad vid fototillfället?

När jag kollar bildarkivet verkar det som om hon kör samma buss på linje 745 i Huddinge C maj-juni 1972. Har även sett en bild som jag tror visar en yngre upplaga av henne på en Nybodalinje under 60-talet, kan det stämma?

Det var väl bara H56 och inte H59 som fanns i Huddinge i apr 1976. Kanske ville hon ha automatlåda också?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 12 april 2016, 15:53:16 PM


Detta är väl finskan när hon kör 5498 i Fruängen mot Huddingegränsen i feb 1976? Vad hette hållplatsen till vänster som väl var ganska nyinrättad vid fototillfället?

När jag kollar bildarkivet verkar det som om hon kör samma buss på linje 745 i Huddinge C maj-juni 1972. Har även sett en bild som jag tror visar en yngre upplaga av henne på en Nybodalinje under 60-talet, kan det stämma?

Det var väl bara H56 och inte H59 som fanns i Huddinge i apr 1976. Kanske ville hon ha automatlåda också?

/Gunnar

Fin bild från en plats som snabbt förändrats till stadsgata! Kommer inte ihåg vad hpl hette men jag tror inte att den hette "Fruängsgården" som idag. Kan den ha hetat "Vantörsvägen"?

Ja jag tycker att det verkar vara hon som kör och ja jag tror att hon har ett förflutet i Nyboda. Minns en gammal tidningsnotis som jag tror var om henne där hon var på bild framför en H24 på linje 147 på hallgården i Nyboda. Vill minnas att hon hette Anita (tyvärr är de pärmarna tillfälligt nerpackade så jag kan inte kolla nu). Hon var tydligen fäst vid H24.

Hm undrar om det inte var en period som Huddingeförarna körde H59 som de plockade ut från Söderhallen på samma sätt som de körde H34 en period som de plockade ut från Söderhallen. Bl.a tror jag att de körde linje 160 då också på det sättet. Lite lurigt det där med vagn- och personalplaceringar!

Mr H

Mr G

Ridhuset kallades platsen för, tror inte att jag vill säga anledningen till det här.  :-X Det fanns en korvmack som skymtar allra längst till vänster i bild intill hållplatsen, som var poppis att inhandla nymodigheten hamburgare i, därav ansamlingen av bilar framför hållplatsen. Borde inte hållplatsen ha hetat Vantörsvägen?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 12 april 2016, 17:42:59 PM
Fin bild från en plats som snabbt förändrats till stadsgata! Kommer inte ihåg vad hpl hette men jag tror inte att den hette "Fruängsgården" som idag. Kan den ha hetat "Vantörsvägen"?

Det hade väl varit passande men "Vantörsvägen" hette hpl på 144:an. Kunde två olika hpl ha samma namn?
Hplläget mot Fruängen låg väl på andra sidan Vantörsvägen och det hette i alla fall tidigare "Dr Widerströms Gata". SL-kartan 1975-76 har ingen hpl alls här men för linje 193 fanns då hpl "Gyllene Ratten" lite längre bort på Vantörsvägen.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 13 april 2016, 14:44:48 PM
Det hade väl varit passande men "Vantörsvägen" hette hpl på 144:an. Kunde två olika hpl ha samma namn?

Efter lite research kan jag besvara min egen fråga med ett "Ja"! Exempelvis hade ju både linje 47 och 52 en hpl "Odengatan".
Hpl på bilden kunde lämpligen hetat "Vantörsvägen" medan den tidigare hpl för linje 64/193 i korsningen hette " Dr Widerströms Gata".

/Gunnar

virtual1

Citat från: Gunnar D skrivet 12 april 2016, 15:53:16 PM


Detta är väl finskan när hon kör 5498 i Fruängen mot Huddingegränsen i feb 1976? Vad hette hållplatsen till vänster som väl var ganska nyinrättad vid fototillfället?

När jag kollar bildarkivet verkar det som om hon kör samma buss på linje 745 i Huddinge C maj-juni 1972. Har även sett en bild som jag tror visar en yngre upplaga av henne på en Nybodalinje under 60-talet, kan det stämma?

Det var väl bara H56 och inte H59 som fanns i Huddinge i apr 1976. Kanske ville hon ha automatlåda också?

/Gunnar

Hur gick 720 den tiden? Och när ändrades linjesträckningen?  Tidigt 80-tal?

Gunnar D

Citat från: virtual1 skrivet 15 april 2016, 14:04:16 PM
Hur gick 720 den tiden? Och när ändrades linjesträckningen?  Tidigt 80-tal?

Vid fototillfället gick linje 720 Huddinge stn - (Fredriksdal) - Vårby C - Fittja - Skärholmen - Fruängen. Vet ej senare ändringar.

/Gunnar

virtual1

Citat från: Gunnar D skrivet 15 april 2016, 15:59:08 PM
Vid fototillfället gick linje 720 Huddinge stn - (Fredriksdal) - Vårby C - Fittja - Skärholmen - Fruängen. Vet ej senare ändringar.

/Gunnar

Ok. Som jag minns den på 80-talet så gick den bara till Skärholmen,  men minnet kan ju svika :) Tack iaf!

Lars-Håkan_E

Citat från: virtual1 skrivet 15 april 2016, 17:24:14 PM
Ok. Som jag minns den på 80-talet så gick den bara till Skärholmen,  men minnet kan ju svika :) Tack iaf!

När jag började 1982 har jag nog för mig att vi körde till Fruängen