Slottsbacken 8 april

Startat av Henke, 08 april 2016, 16:54:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henke


Henke

Situationen vid Slussen är ohållbar. Snart ska Nacka/ Värmdö bussarna få sällskap av ersättningsbussar för Saltsjöbanan vid den redan idag hårt belastade terminalen.

I ett desperat försök att rädda situationen så föreslås nu slottsbacken som ny terminal för bussarna från/ till Värmdö. Avstigning i backen upp,  tidsreglering vid Obelisken,  påstigning i backen ner.  KG har lovat att låna ut toaletten till behövande förare. Högvakten ser till så inga obehöriga rör sig vid uppställda bussar.

Nackabussarna föreslås ej beröras av detta, utan fortsätter som vanligt att trafikera Slussen.


Taunusch

Idag är det väl stannaförbud i Slottsbacken?

Känns ju inte som att förslaget är det bästa. Lär ju inte vara särskilt lyckat med start/stopp i backen vintertid.

Fredde

Citat från: Henke skrivet 08 april 2016, 17:07:29 PM
Situationen vid Slussen är ohållbar. Snart ska Nacka/ Värmdö bussarna få sällskap av ersättningsbussar för Saltsjöbanan vid den redan idag hårt belastade terminalen.

I ett desperat försök att rädda situationen så föreslås nu slottsbacken som ny terminal för bussarna från/ till Värmdö. Avstigning i backen upp,  tidsreglering vid Obelisken,  påstigning i backen ner.  KG har lovat att låna ut toaletten till behövande förare. Högvakten ser till så inga obehöriga rör sig vid uppställda bussar.

Nackabussarna föreslås ej beröras av detta, utan fortsätter som vanligt att trafikera Slussen.

Förhoppningsvis kommer det bli en bättre situation i Slussen denna gång, då Saltsjöbanans ersättningsbussar kommer avgå från V och Y istället för S. Linjerna som idag använder V och Y flyttas till andra platser i terminalen från 9 maj.

Lars_L

Citat från: Fredde skrivet 08 april 2016, 22:17:18 PM
Förhoppningsvis kommer det bli en bättre situation i Slussen denna gång, då Saltsjöbanans ersättningsbussar kommer avgå från V och Y istället för S. Linjerna som idag använder V och Y flyttas till andra platser i terminalen från 9 maj.

Jo, just den delen ska ju inte vara något problem att ordna. Antalet hållplatser i terminalen är ju inte det stora problemet. Till ganska liten extrakostnad (även om det givetvis kan vara diskussion om vem som ska stå för kostnaden), kan man ju komprimera antalet hållplatser som behövs rätt rejält. Exempelvis behöver ju inte 433 och 434 ha skilda hållplatser - om man bara justerar tidtabellen för de samtida avgångarna som brukar förekomma sommartid. 409 och 410 behöver ju inte ha ett eget hållplatsläge från de andra lokalbussarna till Nacka-Orminge.

Justerar man 423 och 426 trafik till kvartstrafik och planerar avgångarna för 402 i 8-minutersluckan får man alltså totalt bort 3 hållplatslägen. Då kan man även flytta bort linje 401 från hållplats X, vilket nog borde vara bra för att få det att fungera. Ett problem är ju att om ersättningsbussarna ska kunna tidsreglera  på ett bra sätt - utan att använda uppställningsplatserna (som knappast räcker till), så bör de även kunna använda hållplatsläge X för reglering.

Men minst lika viktigt är nog att Arriva har en trafikledare på plats, så att deras bussar inte blockerar trafiken. Man är ju bra på att ha kundvärdar och s.k. informatörer ute, men sådant här fungerar inte om man inte har någon mer "operativ" person på plats, som också har befogenhet att styra trafiken och få undan vagnar som står i vägen, eller köra iväg bussar från terminalen om det "klumpar ihop sig". 

Sedan är väl också det stora problemet att det ändå är risk för köer in till terminalen. Där finns ju en begränsning i sig. Min erfarenhet är dock att köerna främst orsakas av att det blir problem "inne" i terminalen. Så länge man inte får problem där, brukar det kunna flyta på.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredde

Citat från: Lars_L skrivet 09 april 2016, 07:34:58 AM
Jo, just den delen ska ju inte vara något problem att ordna. Antalet hållplatser i terminalen är ju inte det stora problemet. Till ganska liten extrakostnad (även om det givetvis kan vara diskussion om vem som ska stå för kostnaden), kan man ju komprimera antalet hållplatser som behövs rätt rejält. Exempelvis behöver ju inte 433 och 434 ha skilda hållplatser - om man bara justerar tidtabellen för de samtida avgångarna som brukar förekomma sommartid. 409 och 410 behöver ju inte ha ett eget hållplatsläge från de andra lokalbussarna till Nacka-Orminge.

Justerar man 423 och 426 trafik till kvartstrafik och planerar avgångarna för 402 i 8-minutersluckan får man alltså totalt bort 3 hållplatslägen. Då kan man även flytta bort linje 401 från hållplats X, vilket nog borde vara bra för att få det att fungera. Ett problem är ju att om ersättningsbussarna ska kunna tidsreglera  på ett bra sätt - utan att använda uppställningsplatserna (som knappast räcker till), så bör de även kunna använda hållplatsläge X för reglering.

Men minst lika viktigt är nog att Arriva har en trafikledare på plats, så att deras bussar inte blockerar trafiken. Man är ju bra på att ha kundvärdar och s.k. informatörer ute, men sådant här fungerar inte om man inte har någon mer "operativ" person på plats, som också har befogenhet att styra trafiken och få undan vagnar som står i vägen, eller köra iväg bussar från terminalen om det "klumpar ihop sig". 

Sedan är väl också det stora problemet att det ändå är risk för köer in till terminalen. Där finns ju en begränsning i sig. Min erfarenhet är dock att köerna främst orsakas av att det blir problem "inne" i terminalen. Så länge man inte får problem där, brukar det kunna flyta på.

Det är inte bara linjerna på V och Y som ska få nya hållplatslägen..

homer

Slottsbacken? är de ett försenat aprilskämt eller? ska passagerarna  tvingas gå till kungsträdgårdens T-station?

Om man nu mot all förmodan vill flytta bussar från Slussen är nog Medborgarplatsen (endast avstigning på morgonen då de borde vara omöjligt att hitta lämliga reglerställen), Cityterminalen eller möjligen Gamla stans T station (där man kan åka till Riddarholmen och reglera för återfärd, kräver dock att man löser så de går att ta sig förbi slussen i båda riktningar utan problem) betydligt bättre platser.


vad gäller slussen skulle de nog vara en bra ide att man kunde använda hela avstigningsröret för just avstigning och lägga ersättningsbussarna på de 2 nya hpl där 442 och 443 går idag,

401 samt 403 kan man lägga i nackaröret
402 lägger man där 423, 425 går (som man flyttar fram till 433:an hpl, som i sin tur flyttar fram till 434:ans.
443 och 442 lägger man i nackaröret då lokalbussarna till Sickla kan ha 1 hpl
449 går säkert att lägga på 428-430s hpl då den ändå den ändå inte går så ofta och ingaröbussarna har väl som tätast 15 minuters trafik
445,441 samt 446 borde kunna dela hpl om man har en trafikledare på plats på eftermiddagarna som kan se till att "bryta kön" så bussarna kommer iväg i rätt tid

men mina gissningar är troligen fel då Fredde redan har kommit på en lösning :)




Frippe Fribas

Det måste vara ett försenat aprilskämt, har någon beslutsfattare i ärendet besökt Slottsbacken sommartid?
Jag tycker det kan vara nog bökigt att komma fram med turistbuss där på sommaren redan utan Värmdöbussarna.
Kryssningsfartygen brukar bidra ordentligt till trängseln tillsammans med ett antal utländska turistbussar.
Jag ser framför mig att det är en stor skaderisk för både bussar och resenärer med tanke på antalet bussar det handlar om.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk