En liten tur i Niedersachsen

Startat av Mikey, 07 april 2016, 20:57:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Jag tillbringade nyligen en vecka i Tyskland, och fick då några timmar över till en liten tur i måndags. Tog bilen och satte riktningen mot nordvästra Niedersachsen, närmare bestämt tre byar utanför Bremerhaven.

Vi kan börja med Hagen im Bremischen:

Här har man satt upp en rondell inne på busstorgets område, dvs där bilar inte får köra. En rondell som bussarna till synes inte kan köra runt genom. Eller orkar dom bara inte?  ???

Mercedes O405 GN2

Mercedes Integro

MAN NG272

Bakdelen på MAN NG272...

...och bakdelen på Mercedes O405 GN2. Man måste ju bara älska tysk 80-talsdesign med sina standardkrav ;)

MAN A20

Mercedes Integro

Samt i Boggi-version

Setra S315NF. Mycket populär i Tyskland

Två bilder från Bad Bederkesa:

Setra S315UL

MAN NG272

Och så till sist ett gäng bilder från Bremervörde :)

Mercedes Citaro av tidig modell. En allt ovanligare syn där nere

Mercedes O407

Setra S319UL

En av få nya bussar. Mercedes Citaro LE

Citaro

Och så avslutar jag detta svep med en Volvo. Tyskland är ett riktigt härligt land att besöka :D

Jonas Gustafsson

Man måste ju bara älska tyska ortsnamn! Stubben, Spreckens, Bredemehe, Gnarrenburg...  :)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ruggugglan

Citat från: Mikey skrivet 07 april 2016, 20:57:51 PM
Och så avslutar jag detta svep med en Volvo. Tyskland är ett riktigt härligt land att besöka :D

Ja, särskilt när man sitter bekvämt framför datorn! Tack för bilderna!  :)

Henke

Fina bilder.

Dom kör verkligen rakt över rondellen...     Påminner mig om en annan linje i Stockholm som kallas '' rondelldansen'' bland vissa förare.   

Måste ju vara ett arbetsmiljöproblem.

Nico

Citat från: Mikey skrivet 07 april 2016, 20:57:51 PMHär har man satt upp en rondell inne på busstorgets område, dvs där bilar inte får köra. En rondell som bussarna till synes inte kan köra runt genom. Eller orkar dom bara inte? 

Ser man på bilderna, t.ex. den ovan, så verkar det ju finnas tillräckligt med utrymme för att köra som man ska och inte behöva köra tvärs över själva rondellen. Frågan är väl dock vad den fyller för funktion inne på ett busstorg? Kan ju iofs. vara en hastighetsdämpande åtgärd, men om förarna inte ser vitsen med den så antar jag att det kan förklara körningen... Å andra sidan lär väl även denna körvariant fungera om det är nedsatt hastighet som är syftet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikey

Tackar! :)

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 08 april 2016, 11:12:41 AM
Man måste ju bara älska tyska ortsnamn! Stubben, Spreckens, Bredemehe, Gnarrenburg...  :)

//Jonas G

Hehe, ja, många av orterna kan låta lite kul på svenska. En personlig favorit jag har som visserligen inte är en ort, utan en gata med busshållplats är Fettberg i utkanten av Kiel. Jag trodde först jag hörde fel när den ropades upp i bussen jag åkte för ett par år sedan, men icke då...

Och rondellen på busstorget förblir väl ett mysterium. Eventuellt kanske den är byggd i förberedande syfte inför framtida exploatering? Dock såg den ut att ha funnits i några år av ogräset att döma. Gatan jag stod på i bilden som Nico citerade och fotade på ledde inte någonstans, utan tog abrupt slut vid en liten damm ett tiotal meter bort och verkade bara inhysa en bussparkering. Alltså inte en hel parkering, utan bara en ruta...