England vecka 11, del 4: East Anglia

Startat av L-G Lassander, 07 april 2016, 20:14:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Så tar vi en ny del av denna resa.
Tidig väckning för att hinna med bussen klockan 04:30 till Stansted Airport. Tomma gator och vägar medförde att bussen var 20 minuter i förtid, och jag hann förutom att inhandla en frukost även knäppa några bilder. Arriva Kent Thameside 3857 lämnar den lilla busstationen:

Från Stansted blev det fortsatt färd med National Express till Cambridge, därifrån har jag tyvärr inga bilder eftersom det var bråttom att hinna med tåget till Bury St Edmunds.
Detta är bara en liten småstad, men det intressanta är att det mest bara är småa företag som kör den trafik som finns.
Här en Scania OmniCity från Coach Services, fotograferad utanför järnvägsstationen:

Någonting lite äldre, en Volvo Olympian från Galloway kör ut från busstationen:

Mulleys Motorways kör en del av sina lokallinjer med OmniCity:

En MCV Evolution från Simmonds på väg till Diss:

En Alexander från Stephensons of Essex på en av deras lokala linjer:

Suffolk Norse och en relativt ny Plaxton Profile:

H. C. Chamebers & Son såldes för en tid sedan till Go Ahead Group, men lever kvar i deras ägo. En Plaxton President lastad med skolbarn kör nedför St Andrews Street North:

Sen blev det ett besök i Ipswich, var det är kommunala Ipswich Buses som kör större delen av lokaltrafiken. Vagnparken är brokig och innehåller bland andra några Scania OmniCity:

En äldre DAF Optare kör nerför Museum Street:

First kör en mindre del av lokaltrafiken. En av bussarna har fått en så kallad "heritage livery":

Carters Coaches är ett litet familjeföretag från Ipswich. En Plaxton President håller på att vända in på Old Cattle Market, varifrån regionbussarna avgår:

Sista för dagen var Norwich, var det är First som kör merparten av lokaltrafiken. Flera av linjerna har egna färger, och här kommer en Plaxton President på den gula linjen:

Sanders Coaches har några linjer som kommer in till Norwich. En Scania OmniCity är på väg till busstationen för att snart avgå på sin linje:

En del av lokaltrafiken körs av Go Ahead-ägda Konect Bus, som bland annat kör Park & Ride bussarna:

Anglian Bus är även det ägt av Go Ahead. En Scania OmniLink anländer till busstationen, var jag stod och inväntade min transport tillbaka till London:

Ebermark

Trevliga bilder från England!

Kan någon förklara för mig den brittiska (och till viss del i den övriga delen av det gamla brittiska imperiet) förkärleken till att bara ha en framdörr och ingen ytterligare dörr på stadsbussarna. Synnerligen opraktiskt för att få ett bra flöde på resenärerna speciellt när det är många som åker.

Har åkt bussar på Malta med denna dörrställning och det var synnerligen besvärligt att ta sig av bussen när man satt längst bak och det var stående i hela mittgången ända fram till föraren.

virtual1

Citat
Trevliga bilder från England!

Kan någon förklara för mig den brittiska (och till viss del i den övriga delen av det gamla brittiska imperiet) förkärleken till att bara ha en framdörr och ingen ytterligare dörr på stadsbussarna. Synnerligen opraktiskt för att få ett bra flöde på resenärerna speciellt när det är många som åker.

Har åkt bussar på Malta med denna dörrställning och det var synnerligen besvärligt att ta sig av bussen när man satt längst bak och det var stående i hela mittgången ända fram till föraren.

Har nog förklarats några gånger med att det tidigt var många privata bussbolag i England som inte subventionerades, så för att förhindra att folk smet in utan att betala så kör man bara med en in/utgång så folk måste passera föraren. Synnerligen opraktiskt dock. Sen såg vi ju en bild i denna serie med en ledbuss som hade fyra dörrpar istället, det förvånade mig just med tanke på endörrspolitiken.

L-G Lassander

I London och några andra undantag runtom i landet använder man bussar med mer än bara framdörrar. När dessa med tiden säljs vidare, byggs de uteslutande om till endörrsbussar, så vi lär nog inte se någon snabb förändring i denna vana.