Huvudmeny

Swebus4084

Startat av Peter Öden, 04 april 2016, 16:44:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

En bild från Resecentrum i Gävle som visar Swebus 4084 på linje 800 då den ankommit från Karlstad.

Mvh Peter Ö

Esbjörn

Trevligt!
Jag körde den allra första turen den då sprillans nya 4084 gjorde på Norrlandskusten. :-)
Jag gillade de här giganterna som jag körde 1996-2002.
Har hört att förarna på expressen mellan Gävle och Karlstad inte tyckte om den här skapelsen, som fick slita vidare där efter att Swebus tappat kusttrafiken. Med all rätt kanske för den hade ca 120.000 mil på mätaren när de fick den.
Den var dock en av de bättre godsledarna. Systervagnarna 4081-83 ställdes av på NNT 2002.
Alla fyra rullar idag i Ryssland.

Fredde

Här har vi en bild på 4084 i dagens skick...

http://fotobus.msk.ru/photo/1264055/

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredde skrivet 04 april 2016, 19:20:27 PM
Här har vi en bild på 4084 i dagens skick...

http://fotobus.msk.ru/photo/1264055/

En riktig långtur Moskva-Rostov, 115 mil.

Peter Öden

Hej !

Den ser både sliten och trött ut i nuvarande skepnad !

Mvh Peter Ö

1896

Citat från: Peter Öden skrivet 04 april 2016, 19:41:10 PM
Hej !

Den ser både sliten och trött ut i nuvarande skepnad !

Mvh Peter Ö

Den ser minst sagt misshandlad ut.  ::)

När den trafikerade linje 800 så blev den tyvärr aldrig omlackad till Swebus Express lack, vilket jag kan tycka var en grov miss. När man sätter in ett så pass udda fordon i en annars enhetlig fordonsflotta, så bör fordonet i fråga åtminstone ha samma lack som övriga fordon.

AO

Användes godsutrymmet när de trafikerade linje 800?
Fungerade leden som på en vanlig ledbus eller var det mer en koppling som påminner om en släpvagn?

Esbjörn

Citat från: AO skrivet 05 april 2016, 09:48:28 AM
Fungerade leden som på en vanlig ledbus eller var det mer en koppling som påminner om en släpvagn?

Godsledarna har vändskiva som en vanlig ledbuss.
I en utbyggnad "ryggsäck" ovanför vändskivan inuti dragspelet finns toalett och pentry på de fyra Swebus hade.

j-a

Citat från: AO skrivet 05 april 2016, 09:48:28 AM
Ja den användes som godsbuss sträckan Karlstad-Falun-Gävle,ersattes sedan av vanliga godsbussar först 3765 och sedan 4512

AO

Man blir ju väldigt intresserad av lite interiörbilder på denna. Någon som sitter på det? :)