England vecka 11, del 2: Lite mera London

Startat av L-G Lassander, 29 mars 2016, 19:22:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Hade bara tänkt ta en dag i London, men staden kändes så lockande så jag sköt upp resan till Cambridge, Peterborough och King's Lynn till en annan gång.
Började denna dag vid Waterloo station. Härifrån utgår linjerna 521 till London Bridge och 507 till Victoria Station. Ännu körs dessa med Mercedes Citaro, av vilka MEC13 vänder ut på York Road för en tur till London Bridge:

I sommar är det tänkt att Mercedesbussarna skall vara historia och nya elbussar ta över på dessa två linjer. Redan en tid har man testat både BYD och Irizar elbuss. En av BYD elbussarna, EB2, vänder från Victoria Street till Buckingham Palace Road och är snart framme vid sitt mål, Victoria Station:

Ibland har man sådan tur med bussfotografering, att man inte ens genast förstår hurdan tur man hade. Dagen innan hade jag läst på Buses-tidningens facebooksida att Wrightbus levererat de första exemplaren av sina nya Wright SRM på Volvo B5LH chassit till London. Mitt i allt dyker en av dem upp framför näsan på mig vid Waterloo Station.

Sedan går färden vidare till Walthamstow Central. CT Plus kör linje W12 med Optare Solo.

Här kunde man även se MCW Evolution, en modell som inte är helt vardag i London. Go Ahead-ägda Blue Triangles ED12 avgår för en tur på W19:

Stagecoach köpte in ett antal av den nya AD Enviro 200MMC modellen till linje 499. Tänkte att Romford kunde bli en bra fotograferingsplats dör dessa. Helt rätt, var mycket tät trafik där. 36602 passerar på sin färd mot Heath Park Estate:

En annan mer sällsynt modell i huvustaden kunde man också se i Romford. Blue Triangle kör linje 193 med dessa ålderstigna Marshall Capital-bussar. Här DMN11:

Sedan till Hammersmith. Här har vi London United som bjuder på Optare Versa på några linjer. OV8:

Marble Arch och Oxford Street får man ju inte glömma på ett Londonbesök. På linje 98 rullar ännu nästan bara gamla Plaxton Presidenter, men snart kommer linjen att få de första dubbeldäckade elbussarna. Här kommer VP548:

Det har varit gott om nya modeller från de Brittiska tillverkarna på senare tid. Wright presenterade sin nya lättvikts-dubbeldäckare Streetdeck. Nu har även chassikarosserade Gemini 3 fått samma utseende. Här är London Uniteds VH45153:

För oss som gillar turistbuss är Victoria Embankment ett ställe att inte missa. Här vilade sig denna gång bland andra denna VanHool T911 Alicron från Don's Coaches:

Ett annat bra ställe att titta på turistbussar är Parliament Square. Här en VanHool från Dereham Coachways:

Och sist Trafalgar Square. Reays flotta VanHool kommer.

Ulf Berlin

Citat från: L-G Lassander skrivet 29 mars 2016, 19:22:59 PM
Hade bara tänkt ta en dag i London,,,

Ibland har man sådan tur med bussfotografering, att man inte ens genast förstår hurdan tur man hade. Dagen innan hade jag läst på Buses-tidningens facebooksida att Wrightbus levererat de första exemplaren av sina nya Wright SRM på Volvo B5LH chassit till London. Mitt i allt dyker en av dem upp framför näsan på mig vid Waterloo Station.

Tack för bildsvepen och denna har inte ens fått en riktig reg skylt utan endast en tillfällig i fönstret påsatt;)
Hur dom olika bolagen "numrerar"sina bussar verkar vara en hel gåta.../Ulf

Bussmicke

Helt underbart, Rullband  <3 ,  London har inte fastnat i Fullmatristräsket.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Mycket trevliga bilder, linje 507 har haft en intressant utveckling, sedan Leyland National's vrålade fram mellan järnvägsstationerna.
Men denna "SRM", ska det nu inte gå att skilja ut en "Borismaster" på håll längre? (man ska förstås veta vilka linjer som körs med resp. vagntyp...)

CW66

Jodå - det är ganska enkelt att se skillnaden - Borismaster har 2-2-2 i dörrar, den här 2-2-0, och baken har ett stort galler och ett rakt avslut istället för rundade Borismaster med en dörr längst bak.

Frippe Fribas

Tack för ännu ett intressant bildsvep!

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

L-G Lassander

Tack för kommentarer! Trevligt att höra att bildsvepen hittills fallit i smaken. I slutet av veckan kommer mera, då flyttar vi oss utanför London.

Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 mars 2016, 20:44:18 PM
Tack för bildsvepen och denna har inte ens fått en riktig reg skylt utan endast en tillfällig i fönstret påsatt;)
Hur dom olika bolagen "numrerar"sina bussar verkar vara en hel gåta.../Ulf

I de flesta fall använder företagen i London en numrering som består av en bokstavskombination och siffror. Bokstäverna antyder vilken busstyp det handlar om, siffrorna antalet på dessa (med undantag för Tower Transit).
Stagecoach har sina bussar numrerade i sina vanliga serier. Dubbedäckarna är i 10000-serien, envåningsbussarna i 20000- och 30000-serierna. Även Abellio har sina bussar numrerade utan bokstavstillägg.

Ruggugglan

Bussmicke

Det kliar sjukt mycket i fingrarna, så pass till den milda grad att en ledighetsansökan idag inlämnades...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.