Huvudmeny

Uddevalla Omnibuss 327

Startat av Frippe Fribas, 28 mars 2016, 15:47:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Under ett besök i annat ärende i Uddevalla förra veckan hittade jag en för mig udda fågel i form av Uddevalla Omnibuss BTZ443 märkt med nummer 327:

Enligt SBH är det en av tre Solbus SM 12 tillhörande Uddevalla Omnibus, men jag misstänker att det sitter en aktersnurra av fabrikat Cummins och inte MAN i denna.
Beklagar den oskarpa bilden, men den enda chans jag fick att fota bussen var genom en bilruta medan bilen körde.
//Fredrik

S Svensson

Det finns tre Sol 12 m och en Sol 10 m hos Uddevalla Omnibus AB. UOAB nr 326,327,328 är tidigare Buss i Väst Trafik AB och tidigare Vänersborgs Linjetrafik AB nr 152,153,154 (samma nummer hos BiV och VL och nr hos Karlskoga)
Sol 10 UOAB 339 BTZ419 tidigare BiV-trafik och VL nr 151 i Karlskoga. Mats har visat bilder tidigare från Karlskoga.

Exakt i vilka omlopp de fyra bussarna går i vet jag inte. När jag varit i Uddevalla och speciellt vissa tider syns 326-328 uppställda vid depå vid järnvägsstationen.
Nr 339 har jag inte sett där. Exakt vart denna kör vet jag inte liksom jag inte vet vart KYJ 460 kör. UOAB fordon kan användas även på annan ort än Uddevalla.

Snusmumrik

Jo, 339 snurrar runt i Uddevalla den med. Så den finns på depån.
Solbussarna har mycket riktigt Cummins motorer, till det har de ZF låda.
Det har även eftermonterats AC i dom för att klara kraven i det nya avtalet.