Saab på Sthlms Bilsalong 2006

Startat av Greger Larsson, 13 mars 2016, 19:07:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Det var ju tio år sedan, faktiskt. Bilsalongen var väl tänkt att återkomma, men så har det inte blivit.

WalleW

Som gammal SAAB-vårdare blir man sorgsen till sinnet när man ser bilderna... :'(

Men min frustration över de reklam-filmer som började visas i svenska tv-kanaler vid den här tiden var mycket stor.
Budskapet i dem verkade snarare vara reklam för Miljöpartiet an för SAAB, och värre skulle det bli.
När företaget som bäst behövde lyfta fram och profilera sina bilar kom reklamfilmer med konstruktörer som satt på
kontoret och "kastade pappers-svalor och lekte med tallkottar", som en lika frustrerad SAAB-vårdande kollega då
uttryckte det. Hur man kunde köpa en dylik reklam-idé fattade jag inte...då helller... >:(
Bedrövligt var det i alla fall... :(

/   M v h   Walle

Nico

Själv har jag aldrig haft någon direkt personlig koppling till Saab och jag är inte direkt nostalgisk annat än vad gäller de modeller som fanns på 60- och 70-talen. De moderna varianter som jag körde i tjänsten var jag aldrig direkt imponerad av utan att de fördenskull var dåliga. Det handlade dock mer att att bilarna i sig inte var speciellt märkvärdiga i jämförelse med andra märken vilket medförde en mycket begränsad marknadsandel på viktiga marknader.

Kan sedan hålla med om reklamen ofta var både infantil och obegriplig. Märket i sig (liksom många andra) hade kanske förtjänat ett bättre öde, men som i all affärsverksamhet så ju måste plus och minus gå ihop. Här kan man med visst fog ändå hävda att Saab:s dilemma i mångt och mycket var självförvållat och att det konstigaste kanske var att det höll så länge. Tycker faktiskt sedan att den summering som Top Gear gjorde efter konkursen sammanfattade det hela mycket bra.

A tribute to Saab part 1/2 (Series 18, Episode 5) | Top Gear

A tribute to Saab part 2/2 (Series 18, Episode 5) | Top Gear

Vad gäller Stockholms bilsalong så är det väl samma sak egentligen. Alltså, om det inte bär sig ekonomiskt så blir det ingen fortsättning. De för branschen viktiga utställningarna/mässorna ligger ju ganska långt från den små skandinaviska marknaderna.   
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

Citat från: Nico skrivet 13 mars 2016, 23:35:19 PM
Kan sedan hålla med om reklamen ofta var både infantil och obegriplig. Märket i sig (liksom många andra) hade kanske förtjänat ett bättre öde, men som i all affärsverksamhet så ju måste plus och minus gå ihop. Här kan man med visst fog ändå hävda att Saab:s dilemma i mångt och mycket var självförvållat och att det konstigaste kanske var att det höll så länge. Tycker faktiskt sedan att den summering som Top Gear gjorde efter konkursen sammanfattade det hela mycket bra.

A tribute to Saab part 1/2 (Series 18, Episode 5) | Top Gear

A tribute to Saab part 2/2 (Series 18, Episode 5) | Top Gear

Jag håller med om att Top Gear´s sammanfattning om SAAB var bra balanserad.
SAAB-reklamen de sista åren kändes dock "konstig", mer gjord för att stärka SAAB-imagen än för att sälja bilarna, och det var ju, som Du också nämner, i högsta grad självförvållat. Jag förstår inte hur man tänkte...eller om...
Man kan ju t e jämföra med BMW´s reklam på den tiden, som verkligen visade upp produkterna i realistiska miljöer för de presumptiva köparna. Det var mycket bra impact i de filmerna...

Min favorit-SAAB är 9000 CS Aero med Pilot-inredning, den senaste körde jag i 13 år. Den hade drygt 30.000 bekymmerslösa mil på mätaren innan en annan SAAB-vårdare "tog över" den. Nu har jag en 9-5 Aero SC, men den är inte lika inspirerande att köra...

/   M v h   Walle

Ersa

9000 var den sista riktiga Saaben, samt i mitt tycke en av de allra bäst byggda bilmodellerna, trots sina italienska inslag. Helt "GM-fri", inte en massa onödig teknik och bra balanserad. Underbara motorer som höll lika länge som Volvos 1970-talsmotorer. När folk idag inte vill köpa vissa bilmodeller med motiveringen att "det är en gammal konstruktion/bottenplatta" förstår jag inte riktigt, då jag upplevt många nyare moderna efterföljare som inte alls lika stabila.
Idag har jag några Saab 9-3 från generationen 1998-2002 som är rekordbilliga att köpa, äga och hyfsat enkla att laga själv. Samt att de rostar nästan lika obefintligt lite som en 9000. Men varken 9-3 eller 9-5 blev tyvärr aldrig lika bra som 9000. Bland annat pga lättrycksturbon som kom omkring millennieskiftet hade en hel del bekymmer med topplocken och topplockspackningarna. Tråkigt på en motor med körmässigt helt perfekt fördelad styrka vid acceleration från 70 km/t just för omkörningar.
Vilket även gör att detta är en av mina favoriter bland reklamfilmerna: https://www.youtube.com/watch?v=WpbF3CHozfU

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2016, 12:26:43 PM
9000 var den sista riktiga Saaben, samt i mitt tycke en av de allra bäst byggda bilmodellerna, trots sina italienska inslag. Helt "GM-fri", inte en massa onödig teknik och bra balanserad. Underbara motorer som höll lika länge som Volvos 1970-talsmotorer. När folk idag inte vill köpa vissa bilmodeller med motiveringen att "det är en gammal konstruktion/bottenplatta" förstår jag inte riktigt, då jag upplevt många nyare moderna efterföljare som inte alls lika stabila.
Idag har jag några Saab 9-3 från generationen 1998-2002 som är rekordbilliga att köpa, äga och hyfsat enkla att laga själv. Samt att de rostar nästan lika obefintligt lite som en 9000. Men varken 9-3 eller 9-5 blev tyvärr aldrig lika bra som 9000. Bland annat pga lättrycksturbon som kom omkring millennieskiftet hade en hel del bekymmer med topplocken och topplockspackningarna. Tråkigt på en motor med körmässigt helt perfekt fördelad styrka vid acceleration från 70 km/t just för omkörningar.
Vilket även gör att detta är en av mina favoriter bland reklamfilmerna: https://www.youtube.com/watch?v=WpbF3CHozfU

Japp...
9000 var ju riktiga SAAB-Saabar, min CS Aero -95:a  hade t o m de gamla SAAB-Scania märkena på huv, baklucka och ratt, vilket ju inte kändes helt fel för en gammal Scania-gubbe.
2,3 liters motorn var en slitstark höjdare med fint drag ända från botten och kom bra till sin rätt även med automat-låda. De övergripande bästa egenskaperna med 9000 tycker jag ändå var väghållningen och komforten, i synnerhet med Aero-chassiet och Pilot-stolarna. Rymlig nog för bredaxlade herrar var den också, och med ett lastutrymme som en halv Finlands-färja...
Jag köper hellre en äldre begagnad SAAB i toppskick (det finns många och mycket prisvärda) än en nyare begagnad av annat märke i bra skick.
Instämmer om filmen Du länkat, nästan den enda från den tiden med ett klart och "säljande budskap"...

/   M v h   Walle