Ny Setra med lågentré (Bild)

Startat av Oskar A, 08 mars 2016, 10:50:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Hittade denna buss utanför Scandic inatt varför det fick bli en tur förbi på morgonen efter jobbet. Jag hann precis dit och fota då den var på väg att lämna hotellet. Bussen finns ännu inte på Svensk Busshistoria och enligt samma databas finns det inga andra Setra 416 LE i Sverige så det ligger nära till hands att misstänka att detta är den första. Bussen är registrerad på Evobus men kanske kan man misstänka att den är på väg till kund?

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Ersa

Eller så är det en demonstrationsbuss som man planerar köra runt att visa upp för tänkbara svenska kunder i några månader, innan den säljs vidare. Tänk den dagen när man äntligen får in denna på linjetrafiksmarknaden som ett seriöst alternativ till stordriftsbolagens MAN, Volvo och Scania! :)

Bussmicke

Ser ingen bild. Ligger din hemsida nere?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Niclas Rosenius

Mycket trevligt, tack för tipset men det var för tidigt på morgonen för mig för att hinna med att åka till andra sidan av stan för att fånga denna.

//Niclas

Niklas Bygdestam

Setra tycker jag är bra bussar rent allmänt. Det här skulle kunna vara ett bra alternativ för länstrafiken. Jag skulle gilla om man köpte in bussar av denna typ för t ex UL-trafiken.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 mars 2016, 00:23:42 AM
Setra tycker jag är bra bussar rent allmänt. Det här skulle kunna vara ett bra alternativ för länstrafiken. Jag skulle gilla om man köpte in bussar av denna typ för t ex UL-trafiken.

Knappast aktuellt för stordriftbolagen, men alla bolag från några bussars storlek och ända upp till Bergkvarabuss kan nog mycket väl kunna köpa in Setra lågentré.

Bussmicke

Citat från: Sundås skrivet 08 mars 2016, 15:35:07 PM
Funkar utmärkt här..

Nu funkar bilden här. Gjorde det inte när jag skrev det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Citat från: Ersa skrivet 09 mars 2016, 06:47:00 AM
Knappast aktuellt för stordriftbolagen, men alla bolag från några bussars storlek och ända upp till Bergkvarabuss kan nog mycket väl kunna köpa in Setra lågentré.

Nobina har väl köpt in Setra tidigare, varför skulle inte Setra lågentré vara intressant för dem ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 09 mars 2016, 06:47:00 AM

Jag tror knappast att antalet nya kunder blir så många, detta är ju i princip bara en Citaro LE med annan front, den modellen har funnits i drygt 10 år.

CW66

Jag tror väl det samma - Setras linjevagnar brukar ju köpas av "Setra-maffian" nere i Småland oftast. Sedan blir det några enstaka här och var.
Förhoppningsvis kan man med denna nya 416LE Business som den heter och med den presenterade men inte visade nya treaxliga 418LE Business sälja kanske till fler företag.

Setras produkter är ju välkänt bra - och man har inte haft någon "riktig" lågentrébuss på ett treaxligt chassi inom Evobus-koncernen hittills - så det är säkert en välkommen nyhet.

Vad gäller tvåaxliga bussen står den ju i direkt konkurrens till Mercedes Citaro LE 13m - så den tror jag själv har lite svårare på marknaden.

CW66

Citat från: Kung Vasa skrivet 09 mars 2016, 07:16:23 AM
Nobina har väl köpt in Setra tidigare, varför skulle inte Setra lågentré vara intressant för dem ?

Klart det skulle vara intressant - beror ju på helt vad det blir för avtal man kommer fram till för underhåll, inköpspris men framförallt finansiering, och eventuellt återtagande av gamla bussar (och det är väl i det sista skon har klämt lite för Evobus)...

CW66

Citat från: Oskar A skrivet 08 mars 2016, 10:50:24 AM
Bussen finns ännu inte på Svensk Busshistoria och enligt samma databas finns det inga andra Setra 416 LE i Sverige så det ligger nära till hands att misstänka att detta är den första.

hmm...konstigt...jag hittade inte något mail från någon om att man hade sett den som en komplettering att jag kunde lägga in bussen...
Var jag ironisk nu?  :)

Alltså - jag hinner ju inte med allt - men det vore mycket tacksamt att man i vanlig ordning inte bara skrev här att den saknas utan hör av sig till mig om att den gör det så jag kan få in den i databasen - jag hinner inte alltid läsa allt här, precis som vi alla andra....