Svenska tillverkare

Startat av Göran, 07 mars 2016, 09:58:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Aabenraa lade ner verksamheten 30 september 2004. DAB Silkeborg lades ned i början av 2002.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: S Svensson skrivet 08 mars 2016, 19:25:52 PM
Orsak är det vanliga. Bussar måste byggas med kortare mantid. Man kan inte ha ett bygge av ett chassie (och motsvarande) och hålla på 4-8 veckor. Det skall gå undan. Samtidig blev jag lite bekymrad över speciellt tyska bussar Redan cirka 1980 användes bussarna i 8-10 år.
Jag tror själv att bussar måste byggas med kvalitet och hålla  minst 14-15 år i trafik med normalt underhåll.

Problemet är ju att de som genomför de upphandlingarna inte klarar av att anpassa sig till verkligheten. Från tilldelningsbeslut till trafikstart kan det vara 8-9 månader, då det borde vara 12. Detta gör att många tillverkare, t.ex VanHool, sägs "falla bort" medan de polska tillverkarna Volvo och Scania gynnas.
Dessutom kan det vara satta ålderskrav så att bussarna i princip är värdelösa och slutkörda pga hög ålder redan vid det 8+2-åriga avtalets slut. Om man nu satt en max tillåten fordonsindividålder på t.ex 10-11 år. Det spelar ingen roll om de 9-åriga bussarna kan rulla i fem år till om avtalen förbjuder dem.

Det kanske vore dags att ändra lagen och bl.a kräva att det måste vara minst 365 dagar från tilldelningsbesluten till trafikstarterna?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 08 mars 2016, 21:49:44 PM
Problemet är ju att de som genomför de upphandlingarna inte klarar av att anpassa sig till verkligheten. Från tilldelningsbeslut till trafikstart kan det vara 8-9 månader, då det borde vara 12. Detta gör att många tillverkare, t.ex VanHool, sägs "falla bort" medan de polska tillverkarna Volvo och Scania gynnas.
Dessutom kan det vara satta ålderskrav så att bussarna i princip är värdelösa och slutkörda pga hög ålder redan vid det 8+2-åriga avtalets slut. Om man nu satt en max tillåten fordonsindividålder på t.ex 10-11 år. Det spelar ingen roll om de 9-åriga bussarna kan rulla i fem år till om avtalen förbjuder dem.

Det kanske vore dags att ändra lagen och bl.a kräva att det måste vara minst 365 dagar från tilldelningsbesluten till trafikstarterna?

Dessutom är det ofta trafikstart ungefär samtidigt i flera län, det innebär att en liten tillverkare inte kan vara med och konkurrera med de stora drakarna, i de flesta fall tecknar man förhandsavtal med en specifik busstillverkare redan vid anbudsinlämningen som sedan avropas vid en eventuell framgång.

Vad gäller åldern så är det ju väldigt individuellt, en tätortsbuss i Malmö eller Göteborg har helt säkert nått sin ekonomiska livslängd efter 10 år om inte tidigare medans en syster i Gävle eller Umeå säkerligen kan rulla på ytterligare 5 år.

Ofta fasas bussar också ut p.ga bränslebyte eller krav på förändrad tillgänglighet