Huvudmeny

Miljardnota....

Startat av Peter Rost, 07 mars 2016, 09:45:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


5783

Hoppas verkligen inte att det blir något av det.

Ulf Berlin

Hubba,vilka kostnader...
En av de få linjer som verkar vettiga är väl en snabbare dragning av 177,178.
Att köra Täby-Flemingsberg verkar liite överkurs.../Ulf

igel

Om kartan är riktig som är publicerad i DN, drar jag slutsattsen att man kommer att öppna en bussgata från Edsberg via Täbybadet till Skarpäng.

Nico

Har funderat lite allmänt på detta och en annan nackdel med dessa föreslagna långa BRT-linjer är hur man i blandtrafik ska kunna garantera en bra tidhållning? Långa linjer överlag är ju ganska störningskänsliga och dessa lär väl bli etter värre ur den synvinkeln om de inte kan separeras helt från annan trafik. I annat fall måste man nog få till ordentligt med tidsreglering, men då blir de ju istället oattraktiva att åka med. Känns lite som något slags moment 22 här.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 07 mars 2016, 20:09:17 PM
Har funderat lite allmänt på detta och en annan nackdel med dessa föreslagna långa BRT-linjer är hur man i blandtrafik ska kunna garantera en bra tidhållning? Långa linjer överlag är ju ganska störningskänsliga och dessa lär väl bli etter värre ur den synvinkeln om de inte kan separeras helt från annan trafik. I annat fall måste man nog få till ordentligt med tidsreglering, men då blir de ju istället oattraktiva att åka med. Känns lite som något slags moment 22 här.

Så är det förstås. Därför får man i regel "dela linjerna" vissa tider på dygnet.  Jag tycker man i Köpenhamn har en acceptabel lösning på det här med vissa av sina långa "S-linjer", det vill säga att man inte låter samma tur gå hela sträckan under dagtid. Men för att inte "stycka upp" linjen för mycket, måste man ju då givetvis ha en sträcka (som har högre belastning) som alla avgångar trafikerar.

Det vill säga att en linjevariant går exempelvis Täby-Skärholmen och den andra sträckan Vällingby-Tyresö C. Kanske får man här till och med ha "tre" uppdelningar för att det ska fungera. Under lågtrafik kan man väl dock köra hela sträckan utan uppdelning.

Grundproblemet är ju att hela vitsen både för att få stort resande och för att lösningen ska vara vettig samhällsekonomiskt, är att det blir få byten (eftersom modellerna straffar bytestiden så hårt). Då försvinner tyvärr aspekten att det ska fungera i praktiken. Med överlappande turer som inte går hela sträckan, klarar man dock i huvudsak av detta, då mycket få (om ens några) resenärer förväntas åka hela sträckan mellan Täby C och Tyresö C.





Inlägget är signerat Lars Lundqvist