178 på Blåfjällsgatan i Kista

Startat av Jimmy, 07 mars 2016, 06:48:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Hej.
Enligt SL linjebeskrivningar så kör:
178 Grönlandsgången – Kistavägen – Isafjordsgatan – Färögatan
523 Grönlandsgången – Blåfjällsgatan – Isafjordsgatan – Färögatan

En kamrat till mig har dock sett att även linje 178 kör Blåfjällsgatan i stället för Kistavägen.
När skedde den omläggningen?

Tacksam för svar.

Jimmy

igel

Svårt att säga. Jag åker med 178 varje dag och vill minnas att den första veckan efter nyår gick bussarna båda varianterna (blåfjällsgatan eller Kistavägen) sedan blev det allt vanligare att 178 gick Blåfjällsgatan. Hände så sent som förra vecka att 178 tog Kistavägen och även Knarrnäsgatan.

F.Å

Enligt trafikmeddelande fr.o.m 29/12

Jimmy

Tack både Igel och F.Å.
Fråga till Igel: Knarrnäsgatan (som troligen heter Knarrarnäsgatan) är enligt den karta jag kollat en återvändsgata som utgår från Isafjordsgatan så där bör väl ingen 178:a köra om den vill till centrum, men bra med din datering kring nyår!
Och till F.Å.: Perfa med exakt datum!

Tacksamme Jimmy

igel

Citat från: Jimmy skrivet 08 mars 2016, 20:08:46 PM
Tack både Igel och F.Å.
Fråga till Igel: Knarrnäsgatan (som troligen heter Knarrarnäsgatan) är enligt den karta jag kollat en återvändsgata som utgår från Isafjordsgatan så där bör väl ingen 178:a köra om den vill till centrum, men bra med din datering kring nyår!
Och till F.Å.: Perfa med exakt datum!

Tacksamme Jimmy
Datumet 29/12 kan säkert stämma som datum när Blåfjällsgatan började att trafikeras. Däremot vet jag säker att den första veckan körde nog bussen varannan gång Kistavägen (dålig intern information om omläggingen?).
Och så din fråga, jag trodde att gatan hette Knarrarnäsgatan, men det heter den uppenbarligen bara sydväst om Isafjordsgatan nordost (dvs paralellgatan till Blåfjällsgatan) heter den Hans Werthéns Gata. Jag förstår hur du tänker om du har sett på kartor på nätet, de tycks inte vara uppdaterade med verkligheten.

I Verkligheten ser det ut så här

═╣█████║←∙∙∙∙ Färögatan
█╠═╦═╦═╣←Blåfjällsgatan
█║█║█║█║
═╬═╩═╩═╣←∙∙∙∙Knarrarnäsgatan (kors.n. Isafjordsg) Hans Werthéns Gata
  ↑    ↑   ↑   ↑
  │   │  │  └Grönlandsgången
  │   │  └ Digitalgatan     
  │   └Modemgatan
  └Isafjordsgatan

Jimmy

Tack Igel för ditt jobb att förklara körvägarna. Då förstår jag också hur du tänkte med Knarrarnäsgatan.
Jimmy