Huvudmeny

En fet sladd.

Startat av bastuper, 28 november 2007, 14:09:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Inget ord jag använder för sånna grejer annars - jag vet vad fet betyder i övrigt.  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=BEoiVAXSO6g&feature=related

Johan Hansson

Dagis lek, Skrämmande att de leker så här med bussen.
Verkan vara en stadsbuss, men jag tror den är i privat ägo
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Johan H skrivet 28 november 2007, 22:10:33 PM
Dagis lek, Skrämmande att de leker så här med bussen.
Verkan vara en stadsbuss, men jag tror den är i privat ägo

Bussen de leker med är en Scania OmniLink och det borde vara i Sverige eftersom det är en svensk röst man hör i bakgrunden. Men jag vet inte vilken lack den har. Säkert är det någon här i Buss Snack som kan känna igen lacken och vet var det finns OmniLink som är lackade så här. Kanske någon också känner igen platsen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Esbjörn

OmniLinken är av den nya modellen och har Dalatrafiks lack, tillhör alltså Swebus.
Byggnaden bussen rundar är Bussgods i Borlänge.

OSkar000

Kanske inte det absolut bästa stället att leka på eller träna halkkörning.. Men hellre att de gör det med en tom buss än med passagerare i linjetrafik, för det förekommer, både med och utan vilja. Dessutom bör denna förare ha något bättre koll på hur bussen beter sig vid halt väglag än andra som i princip bara har erfarenhet av hur de beter sig vid bra väglag.

homer

Underbart ;D ;D ;D  denna typ av körning borde alla förare få lära sig, skulle motverka många olyckor och onödiga tilbud

killen (eller tjejen) har uppenbart bra koll på sina hörn

Fredde

Visst verkar den som kör har lite koll...

Men att förespråka att man kör såhär med en buss är då inget jag står bakom. Om det inte handlar om halkkörning i utbildningssyfte.

/F

Ersa

Sladdkunskap är bra. Denna kunskap bör dock inläras och utnyttjas enbart på halkbana, inhägnat område (eller kanske i elprogrammets lokaler)  8)

http://www.hejbilist.se/
Klicka på "Sladd undvik" i vänsterspalten.

Skalman

Vad är det egentligen som ni klagar på i den här sekvensen?

Det sker inne på ett garageområde, ingen övrig trafik (varken fordon eller
fotgängare), sikten är fullgod över "sladdområdet", det finns (minst) en
person utanför bussen som kan ingripa/stoppa om något hinder
plötsligt skulle dyka upp.

Att ha viss kännedom om hur fordonet uppför sig vid t ex en sladd kan
vara en ovärderlig kunskap den gång det inträffar ute i trafiken. Om
man har provat lite vid lämpligt tillfälle är man betydligt bättre rustad.
(Vilket inte bara gäller halkrelaterade situationer, utan även annan
typ av manövrering).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Skalman skrivet 29 november 2007, 18:36:56 PM

Man kör på en del av busstationen dit allmänheten inte har alltför svårt att bereda sig tillträde. Om man lyckats göra någon tillfällig avstängning undandrar sig dock min bedömning. Men platsen är definitivt inte välvald i ett stråk där många passerar även sena kvällar och nätter.
Det mesta tyder på att det inte är någon orgniserad halkkörningsövning utan helt enkelt någon eller några som vill lattja. Kanske inte ens det är en bussförare som kör - med lite tur kan man få det att se ut som om man är rutinerad även om det är första gången. Att det filmats och läggs ut på youtube tyder ju också på att det inte är något seriösare prov.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Lindstein

Citat från: Skalman skrivet 29 november 2007, 18:36:56 PM

Det sker på Resecentrum i Borlänge (Borlänge busstation) den ligger ganska centralt och har fritt tillträde till allmän väg (till höger i bilden), att det inte finns någon buss inne för tillfället är väl en ren tur (det brukar kunna vara ganska mycket bussar i rörelse där annars), gissningsvis så görs inspelningen sent på kvällen eller natten.

Det som är oroande är när han kommer på fullt bredställ  runt huset, det räcker att det kommer en buss från höger och kollisionen är ett faktum, finns inte en chans i världen att bussen skulle hinna stanna då.

Och hur smarta dom utanför bussen är svårt att bedömma men gissningsvis den som filmar kan väl vara 14-16 år om man går på rösten som hörs i filmen och har knappast tillräckligt med vett i skallen för att kunna ingripa om något akut skulle hända. (och hur stoppar man en buss på bredställ som väger flera ton om det skulle komma något i vägen???)

Hälsar
Bengt