Biljettkontrollerna ska bli fler i Göteborg

Startat av janjoh, 28 februari 2016, 21:48:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janjoh

Göteborg måste vara, som ni säkert känner till, den stad där det fuskåks mest i och lättast med tanke på det öppna systemet staden har. Folk går ju bara på, även på bussarna. Biljettvisering är inget krav i Göteborg.

Numera går folk på bak även på expressbussar trots att det egentligen inte är tillåtet. Det skulle gälla enbart stombusslinjerna. Men ingen säger ju ifrån. Dock är det ju så västtrafik bestämt.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2985886-vasttrafiks-grepp-mot-fuskakarna

Nu ska kontrollerna bli fler och det har märks lite under denna vecka som varit då de även kollar mer längre ut på linjerna, exempelvis busslinjer på Hisingen. Helt klart nödvändigt men frågan är om det räcker. De kan ju inte kolla överallt dygnet runt som de önskar för trafiken är så omfattande att det skulle krävas flerdubbla styrkan av kontrollanter.
Vad tror ni, räcker detta för att minska fuskåkandet som enligt officiella siffror är 7-10% men i verkligheten förmodligen kanske upp mot 25% om man räknar dygnets alla timmar och alla linjer. På helgnätterna fuskåkandet det ännu mer. Minst på vardagsmorgnar.

Erling.L

man lurar sig nog att tro det e mer än vad det egentligen är iom många har kort man aldrig loggar in dem.

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

janjoh

Nej men jag kollade i utbildningen jag går nu där det är blandade åldrar, 18% åker utan kort. Och vi pluggar vid kapellplatsen dvs mitt i stan. Jag tror ett sånt här öppet system är svårt att behålla på sikt... Man vet ju hur samhället utekvällar också, fler invånare och det krävs mer koller för att folks ska sköta sig, tyvärr är det ofta lite så.

Erling.L

Citat från: janjoh skrivet 29 februari 2016, 15:05:54 PM
Nej men jag kollade i utbildningen jag går nu där det är blandade åldrar, 18% åker utan kort. Och vi pluggar vid kapellplatsen dvs mitt i stan. Jag tror ett sånt här öppet system är svårt att behålla på sikt... Man vet ju hur samhället utekvällar också, fler invånare och det krävs mer koller för att folks ska sköta sig, tyvärr är det ofta lite så.

Tja ungdomar e de som fuskar mest planerat men de flesta brukar börja när de blir äldre e min uppfattning
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616