Huvudmeny

Exit 4923

Startat av Ersa, 28 februari 2016, 11:15:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

En eftermiddagsvända på trafikområdets trevligaste linjer 625 & 644? Visst kan jag köra det, om jag får ta ut en av de trevligaste bussarna.
Beklagar att jag vid tillfället ännu inte lärt mig kamerans mörkerinställningar på den då alldeles den nyköpta mobilen.

En av de sista trafikdagarna för 4923 utgjordes av en morgontur till Norrbyggeby. I bakgrunden står 5521.

I profil med servicebilen i bakgrunden.

En mjuk, behaglig och felfri färd blev det till Värtahamnen.
Stort tack för 15 års trogen grå och röd tjänst inom landskapet Uppland!

De utvändiga skyltarna må vara urkopplade, men man kan alltid ställa in C90:n på 821 för nostalgins skull innan man lämnar fordonet.

Ulf Berlin

Renskrapad från märkning och SL märke också.
Åkte förbi Värtan vid 13.30,men då kanske ni inte hade kommit än?/Ulf

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 februari 2016, 17:24:18 PM
Renskrapad från märkning och SL märke också.
Åkte förbi Värtan vid 13.30,men då kanske ni inte hade kommit än?/Ulf

Kravet från ägaren/leasinggivaren är tydligt. Alla dekaler skall bort innan avfärd till hamnen. Den var incheckad, parkerad och lämnad innanför grindarna kl 10:30, då klockan på C90:n gick rätt. Men därefter kan ju vilken hamnarbetare som helst ha flyttat runt fordonen. Den ställdes f.ö. intill Dalatrafiklackade Nobina 5596, THN358 som troligtvis skulle till Estland med samma avgång.

AdmirT

Du menar väl DIN TUR-lack då 5596 gick från Dalarna till Sundsvall efter den korta sejouren i Dalarna?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ersa

Citat från: AdmirT skrivet 28 februari 2016, 19:29:20 PM
Du menar väl DIN TUR-lack då 5596 gick från Dalarna till Sundsvall efter den korta sejouren i Dalarna?

Nej, inga rester av Y-länets gröna rand gick att se. Däremot gott om rester av den röda och mörkblå randen från W-län under fönstren samt på motorluckan.

Joakim Wahlberg

W-län?? Y-län?? Används dessa ord/namn någonsin utanför detta forum nu för tiden? Skulle uppskattas om du talade klarspråk i framtiden så man förstår vad du faktiskt menar, Ersa.

(inte ens autocorrect i min telefon har ordet länsbokstav inlagt)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Ted Selander

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 02 mars 2016, 02:43:59 AM
W-län?? Y-län?? Används dessa ord/namn någonsin utanför detta forum nu för tiden? Skulle uppskattas om du talade klarspråk i framtiden så man förstår vad du faktiskt menar, Ersa.

(inte ens autocorrect i min telefon har ordet länsbokstav inlagt)

Än är vi inte utdöda, vi som höll koll på när första BB-bilen kom, och tyckte det var roligt med O-registrerade bilar på ostkusten. Det gällde också att se upp när en I-bil förirrat sig till fastlandet.
Det skadar väl inte att hålla historien vid liv, och den har sin betydelse i ett fall som detta.

I slutet av denna Wikipediaartikel hittar du fler län än Kopparberg och Västernorrland. https://sv.wikipedia.org/wiki/Registreringsskyltar_i_Sverige

PS, jag skriver, trots att du riktar dig specifikt till Ersa.

Ersa

Ett flertal år in på 2000-talet fanns färgschemat där länsbussarna i Jämtland hade fullt med Z:an längsmed sidorna, medan de blå-vit-gröna bussarna i Halland ju hade tydliga N lite här och var. Bl.a som dekal på bakrutan i vissa fall. Huvudmannen som går under namnet X-trafik (www.x-trafik.se) har väl ett stor rött X på sidan av bussarna än idag? Så helt dött skulle jag inte vilja påstå att det är. Speciellt inte i mellersta och södra Norrland. Vilket var den region som diskuterades. Även om jag gärna undviker jämtarnas skällsord för Sundsvallare som även det grundar sig i länsbokstaven. Absolut förändras språket med tiden, men då det bara var 10-15 år sedan länsbokstäver fanns hos ett flertal huvudmän känns det som en alldeles för kort tid att hinna förklara dem utdöda dem på.

Fascinerade rent språk- och samhällsmässigt hur man numera ofta väljer det längta och krångligaste alternativen i skrift, trots att vi i har begränsad tid och utrymme då vi kommunicerar via smarttelefoner. Man föredrar att skriva "Västernorrlands län" framom för "Y-län", och webadresser förlängs då och då. T.ex ersattes sr.se med sverigesradio.se för några år sedan, vilket går emot all logik.

Angående länsbokstäver kanske man skulle införa skriftligt prov på dem i samband med ordförståelsetestet på högskoleprovet? ;D

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2016, 09:24:05 AM
Ett flertal år in på 2000-talet fanns färgschemat där länsbussarna i Jämtland hade fullt med Z:an längsmed sidorna, medan de blå-vit-gröna bussarna i Halland ju hade tydliga N lite här och var. Bl.a som dekal på bakrutan i vissa fall. Huvudmannen som går under namnet X-trafik (www.x-trafik.se) har väl ett stor rött X på sidan av bussarna än idag? Så helt dött skulle jag inte vilja påstå att det är. Speciellt inte i mellersta och södra Norrland. Vilket var den region som diskuterades. Även om jag gärna undviker jämtarnas skällsord för Sundsvallare som även det grundar sig i länsbokstaven. Absolut förändras språket med tiden, men då det bara var 10-15 år sedan länsbokstäver fanns hos ett flertal huvudmän känns det som en alldeles för kort tid att hinna förklara dem utdöda dem på.

Fascinerade rent språk- och samhällsmässigt hur man numera ofta väljer det längta och krångligaste alternativen i skrift, trots att vi i har begränsad tid och utrymme då vi kommunicerar via smarttelefoner. Man föredrar att skriva "Västernorrlands län" framom för "Y-län", och webadresser förlängs då och då. T.ex ersattes sr.se med sverigesradio.se för några år sedan, vilket går emot all logik.

Angående länsbokstäver kanske man skulle införa skriftligt prov på dem i samband med ordförståelsetestet på högskoleprovet? ;D

Hmm.. När jag var i övre tonåren kallades vi "klyktattare" när man var på dans på andra sidan länsgränsen.

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Andersson skrivet 01 mars 2016, 23:51:21 PM
Och resten av vägen med bärgare :P
4923
http://www.truckparts.ee/technic-data/pid/20635/bid/72437

Hmm,på bilden står det ännu"4923"ovanför framdörren???/Ulf

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 mars 2016, 10:37:19 AM
Hmm,på bilden står det ännu"4923"ovanför framdörren???/Ulf

Men 5513 som hade varenda SL- och invnrdekal kvar vid landstigningen i Estland reagerade du inte på?

Walter

Det finns spår av länsbokstäverna idag som Ersa nämner i form av dekor och namn men frågan är om gemene man kopplar det med länsbokstäverna eller ser det som endast design? Rakel har ju ersatt bokstäver med nummer på t.ex räddningstjänsten fordon och visst kan man skriva det men man får nog räkna allt mer att man riskerar att inte bli förstådd. Detta lära nämligen inte ut i skolan längre och en stor anledning till det tror jag är man inte har praktisk nytta av det idag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2016, 11:41:29 AM
Men 5513 som hade varenda SL- och invnrdekal kvar vid landstigningen i Estland reagerade du inte på?
Nja,det tänkte jag inte ens på.../ulf