Först i serien

Startat av Greger Larsson, 27 februari 2016, 23:22:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Men här har dom blivit av skyltarna. Ca 1982/1983, Botkyrka?

Björn Forslund

Skyltarna är väl bortskruvade för att ingen av misstag ska köra med de troligen slopade och avställda bussarna.

Handen-Benke

;)

Dessa var underbara att köra! Vi hade många i Handengaraget.
Tack SL för bussförarutbildningen!

58803

Nej, tvärs om. De var helt hopplösa. Dålig arbetsställning vid biljettering, fruktansvärt bullriga och alldeles för lätta i bak vid halt väglag. Möjligen roliga att göra bredsladdar med....

Tack och lov kom CR110L till Handen under tidigt 70-tal. Snacka om generationsskifte......
Pierre Bertheau

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 27 februari 2016, 23:22:56 PM
Men här har dom blivit av skyltarna. Ca 1982/1983, Botkyrka?

Är de i SJ-orange eller SL-oxblod? Jag tycker att de ser så pass mörka ut på bilderna att jag skulle gissa på SL-oxblod :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

SL oxblod brukade ha svarta stötfångare.

Ingwar Åfeldt

Citat från: 58803 skrivet 29 februari 2016, 14:48:11 PM
Nej, tvärs om. De var helt hopplösa. Dålig arbetsställning vid biljettering, fruktansvärt bullriga och alldeles för lätta i bak vid halt väglag. Möjligen roliga att göra bredsladdar med....

Tack och lov kom CR110L till Handen under tidigt 70-tal. Snacka om generationsskifte......

De var inte värre än andra vagnar från samma tidsperiod. I en vagn med frontmotor så påverkades givetvis arbetsställningen vid biljettering även om jag personligen aldrig upplevde det som något problem. Vissa av vagnarna var extremt bullriga, t ex 0226 som vi hade i Ösmo, var mycket bullrig och hade det passande smeknamnet "stenkrossen". Samtidigt hade vi 0222 som var extremt tystgående. Men i snitt tyckte jag inte CF var värre än andra vagnar med frontmotor. Vad det gäller körning i vinterväglag upplevde jag aldrig att det var några direkta problem. Som förare skulle man ju anpassa körningen så den blev säker och vi höll tiderna även under vinterhalvåret. Jag var aldrig inblandad i någon olycka som hade någon anknytning till halt väglag. Sammantaget tyckte jag CF var en bra buss.

M v h
Ingmar

Greger Larsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 mars 2016, 14:32:42 PM

Är de i SJ-orange eller SL-oxblod? Jag tycker att de ser så pass mörka ut på bilderna att jag skulle gissa på SL-oxblod :)

Dom var SL-röda, ja. Har färgbild åtminstone på 6085.