Bussar i Kalmar län som tidigare stod registrerade på Buss i Väst AB

Startat av Sundås, 26 februari 2016, 16:03:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Det verkar som om att de bussar som rullar i Kalmar län, som tidigare varit registrerade direkt på Buss i Väst AB sedan 1 november 2009 (efter Vänersborgs Linjetrafiks konkurs), övergick till att ägas av Lysekils Busstrafik från 1 september i fjol. Hittade detta av en slump när jag sökte i bilregistret.

Det är ju de facto Lysekils Busstrafik som har drivit trafiken, men bussarna har varit registrerade direkt på Buss i Väst. 

Någon som vet mer?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

S Svensson

Jag skulle nog inte våga påstå att Lysekils Busstrafik AB äger bussarna. Däremot anser jag nog att Lysekil borde stå som brukare.
Här måste man se till hur Buss i Väst AB gjort tidigare och gör med de andra bussarna som anskaffats av Buss i Väst AB.

Nu kanske det finns någon som påstår att det finns problem med att registrera bussar såsom ovan.

När Buss i Väst AB började sin verksamhet till exempel sin trafik i Södra Halland 1993 så gjorde på så sätt att man registrerade en enda dag på Vänersborgs Linjetrafik AB och sedan överlät bussarna på resp trafikföretag.

Vad gäller historisk tid så var det faktisk så att enstaka bussar kunde stå reg på Buss i Väst AB även om ett av delägarföretagen körde med den.
Sedan finns det också andra sätt att registrera bussar som delägarföretag gjort. Sedan finns en ytterligare möjlighet och gäller avställda bussar. För det är nämligen så att om en buss inte brukas utan är avställd så kan berört fordon stå i bilregister på någon annan.

Sundås

Jag vet inte riktigt om du svarar på min fråga.

När VL gick i konkurs 2009 så togs bussarna över av Buss i Väst AB (de var tidigare registrerade på VL). Sedan har de varit registrerade på Buss i Väst AB ända fram tills september 2015, då samtliga verkar ha förts över till Lysekils Busstrafik.

Dock har ju Lysekil de facto varit brukare av bussarna sedan 2009 då de övertog den trafik som VL hade.

Ingemar

Jag TROR att BiVab-trafik (som väl ägt bussarna) håller på att avvecklas. Jag vet fler bussar som ägs av BiVab där de försökt få brukaren att köpa bussen. Det är ju dock ganska ointressant om bara har korta avtal kvar...
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Sundås

Citat från: Ingemar skrivet 28 februari 2016, 17:19:55 PM
Jag TROR att BiVab-trafik (som väl ägt bussarna) håller på att avvecklas. Jag vet fler bussar som ägs av BiVab där de försökt få brukaren att köpa bussen. Det är ju dock ganska ointressant om bara har korta avtal kvar...

Ja, det borde väl inte varit helt attraktivt för Lysekils Busstrafik att ta över alla de bussarna med knappt två år kvar på avtalet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingemar skrivet 28 februari 2016, 17:19:55 PM

Buss i Väst Trafik AB har aldrig stått som brukare av dessa bussar utan det har varit moderbolaget fram till dess de fördes över på Lysekils Busstrafik 1 september 2015.

Det är ett par år sedan jag första gången läste om beslut att lägga ned Buss i Väst Trafik AB men det finns kvar ännu om än med en kraftigt minskad omsättning från 2013. Anledningen är väl den som redan påpekats att många av avtalen har kort tid kvar.

Buss i Väst Trafik AB bildades i samband med att Vänersborgs Linjetrafik begärde rekonstruktion. Eller snarare strax innan det hände. Så man kan ju undra varför Buss i Väst köpte alternativt startade ett nytt aktiebolag innan de rimligen visste att en av deras större delägare skulle få stora ekonomiska problem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)