GS Buss skall säljas

Startat av Erling.L, 26 februari 2016, 11:31:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Staffan Sävenfjord

Det har man ju försökt tidigare också utan att finna någon intresserad köpare. Visserligen är GS Buss ett mindre företag än vad bussverksamheten hos Göteborgs Spårvägar var på sin tid och dessutom lönsamt i dag men jag tror ändå att det blir svårt att sälja.

Skulle det lyckas finns bara fem kommunalägda/landstingsägda bussbolag kvar: Uddevalla, Västerås, Uppsala, Skellefteå och Luleå. (Borås lär ju få kasta in handduken om knappt ett år.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sundås

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 februari 2016, 11:37:12 AM
Skulle det lyckas finns bara fem kommunalägda/landstingsägda bussbolag kvar: Uddevalla, Västerås, Uppsala, Skellefteå och Luleå. (Borås lär ju få kasta in handduken om knappt ett år.)

Sedan finns det ju utöver dessa bolag några kommuner som kör sin skolskjuts i kommunal regi, fast inte i bolagsform.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

1896

Sedan är det ju oerhört spännande att följa det som händer i Jämtland också.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 01 mars 2016, 20:53:28 PM
Sedan är det ju oerhört spännande att följa det som händer i Jämtland också.

Vad gäller Jämtland så är det mer ett spel för galleriet, det låter bra hos politikerna och några tjänstemän gnuggar händerna över att kunna få bli bussdirektörer.

Det krävs idag en stor organisation, kunnande som saknas och måste köpas in, stora investeringar i bussar och lokaler i hela länet som ska vägas mot skolor, sjukvård och migration, dessutom ger idén att driva de större linjerna i offentlig regi och övriga i privat att kostnadsbilden på de mindre linjerna drivs upp då samordningsvinsterna tas bort.

Det finns anledningar till varför konkurrensen numera är mer eller mindre obefintlig i norra Sverige (med små undantag) och resp upphandlare kanske borde se över sina kravspecar i första hand.