Huvudmeny

Clear Cars bilprovning

Startat av Staffan A, 25 februari 2016, 17:12:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan A

Ännu ett grundskott i Alliansregeringens lekstugor. Besiktningsföretaget Clear Cars med 81 stationer har enligt beslut av tillsynsmyndigheten Swedac blivit av med sin ackreditering. Detta innebär att all besiktning är inställd. Detta var ännu ett område som omhuldades av Alliansregeringen och där marknadernas  tokiga lek släpptes lös. Tänk rätt- aldrig mer en borgerlig regering !

yngrot

Men vad exakt för fel har de gjort från Clear car??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Wennerlid

Citat från: Staffan A skrivet 25 februari 2016, 17:12:03 PM
Ännu ett grundskott i Alliansregeringens lekstugor. Besiktningsföretaget Clear Cars med 81 stationer har enligt beslut av tillsynsmyndigheten Swedac blivit av med sin ackreditering. Detta innebär att all besiktning är inställd. Detta var ännu ett område som omhuldades av Alliansregeringen och där marknadernas  tokiga lek släpptes lös. Tänk rätt- aldrig mer en borgerlig regering !

Om man bortser från vilken politisk tillhörighet man har, vad är egentligen fel på den reformen?
Själv upplever jag ett enormt mycket bättre utbud, för att inte tala om hur mycket snabbar jag får tag i en besiktningstid numera.

Förr fick man ju i princip körförbud på bilen om man inte var ute i god tid och bokade. En ombesiktning efter en besvärlig reparation kunde resultera i att man fick åka många mil för att hinna besiktiga inom den satta tidsramen.

Nu kan man ju hoppas att systemet med kontroll av de ackrediterade besiktningsföretagen fungerar eftersom det faktiskt resulterat i en åtgärd.

// Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 25 februari 2016, 19:55:08 PM
Om man bortser från vilken politisk tillhörighet man har, vad är egentligen fel på den reformen?
Själv upplever jag ett enormt mycket bättre utbud, för att inte tala om hur mycket snabbar jag får tag i en besiktningstid numera.

Förr fick man ju i princip körförbud på bilen om man inte var ute i god tid och bokade. En ombesiktning efter en besvärlig reparation kunde resultera i att man fick åka många mil för att hinna besiktiga inom den satta tidsramen.

Nu kan man ju hoppas att systemet med kontroll av de ackrediterade besiktningsföretagen fungerar eftersom det faktiskt resulterat i en åtgärd.

Det största problemet som nämns brukar vara priserna. I Finland mellan femdubblades priserna inte speciellt lång tid efter deras avreglering av besiktningen, och även om priserna ännu inte hunnit upp på de nivåerna här, så kan det fortfarande ske. Jag trodde att avregleringar skulle kunna spara pengar för kunderna. Inte öka dem.
I övrigt så gäller alla avregleringar att man behåller ett aktivt och vaket kontrollorgan. Någon "frihet under ansvar" får inte förekomma, utan man måste hålla koll på sina entreprenörer. Att detta kontrollorgan inte kunnat "styra upp" Clear Car i tid, utan tvingat dem att stänga ner, känns som ett misslyckande som nu drabbar tredje part i form av bilägare.
Det är lite som att jämföra med om ett fackförbund skulle gå ut i konflikt och strejk direkt med dunder och brak, utan att försöka medla och diskutera innan. Vilket då (i onödan) skulle drabba tredje part i form av resenärer.

Niclas Wennerlid

Tja, vi får väl avvakta och se. Förhoppningsvis håller konkurrensen priserna på en stabil nivå här i Sverige.
Som jag förstått det av debatten så har Swedac anmärkt på ägarförhållandet inom Clear Car under en längre tid men då företaget inte vidtagit några åtgärder så tar Swedac i med hårdhandskarna, jag ser inte detta som ett misslyckande utan mer som att systemet fungerar. Att kunder drabbas är ju tyvärr ofrånkomligt, det går ju inte att ta ett sådant beslut med villkoret att företaget får fortsätta betjäna de kunder som är bokade.

// Niclas

WalleW

Eget citat från ämnet "Privat och statligt...på gott och ont" på denna tavla:

Övergripande sett förespråkar jag dock privatisering och fri konkurrens all den stund det gynnar det allmänna i vårt samhälle, d v s skattebetalare, konsumenter och samhällets utveckling. Tvivel kring detta har dock med tiden vuxit hos mig när det gäller främst sjukvården, skolan och äldre-omsorgen samt tillhörande transporter.

Avarter inom de flesta konkurrens-utsatta områden är dessvärre ännu oundvikliga.
Samvetslöshet och girighet gynnas av allt för lindriga juridiska/rättsliga påföljder för missbruk av de allmänna medel som ställs till förfogande. Detta leder ju då som vanligt tyvärr till en allmänt negativ syn privatisering, till förfång för aktörer med seriösa intentioner.

/   M v h   Walle

WalleW

Enligt svt text-tv får besiktnings-företaget Clear Cars med 81 stationer fortsätta verksamheten
tills vidare sedan Tingsrätten beslutat om inhibition i ärendet.

/   M v h   Walle