SL Buss AB H25 6121

Startat av Hasse L, 24 februari 2016, 17:03:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

HEN 641 - Volvo B10M / Säffle - 1986.

WalleW

Härligt livfull bild igen, Hasse  :) !

En gammal Råsta-bekant på inrull i Solna Centrum.
Damen på rally-stolen liknar min svärmor, hon ville alltid sitta där när hon åkte "förorts-buss"...
...och i så fall var hon på väg hem till oss i Sumpan  :o...!!!

/   M v h   Walle

Carl

Citat från: WalleW skrivet 24 februari 2016, 19:21:46 PM
...och i så fall var hon på väg hem till oss i Sumpan  :o...!!!

Fast bussen på bilden är på väg bort från Sundbyberg då den rundar terminalen medsols. 506'an mot Sundbyberg körde motsols. Svärmor hade kanske tröttnat på er... ;)

Hobgoblin: Dina högkvalitativa bilder är helt fantastiska och ger alltid trevliga minnen.
Exempelvis 506'an åkte jag ofta (för det mesta med just H25) från Solna centrum det år bilden är tagen, efter att ha hämtat en 6-åring på en närliggande förskola. Under bussresan fick jag ta del av ett barns kloka och intressanta betraktelser av världen.

WalleW

Citat från: Carl skrivet 24 februari 2016, 20:08:48 PM
Fast bussen på bilden är på väg bort från Sundbyberg då den rundar terminalen medsols. 506'an mot Sundbyberg körde motsols. Svärmor hade kanske tröttnat på er... ;)

Kunde det vara så väl... ::) ) ? I så fall:   ;D...

Körde vi verkligen så ? Minns inte att vi "med-solade" på väg mot Karolinska... :-\
Får intryck av att 6121 med god fart har kurs mot hpl-stolpen längre fram... "Mot-Karolinska-stolpen" stod väl på refugen till vänster / hitom bussen..?

M v h   Walle

Carl

Jodå, 506 mot Karolinska körde medurs då och gör det fortfarande. 506'an och flera andra linjer har kvar samma hållplatslägen nu som då.

På  http://sl.se/ficktid/karta/vinter/Solna_C_term.pdf  ser man dagens terminalkarta.
Om man utgår från den står vagn 6387 på hållplats E (som då var avstigningshållplats för 505 & 505x) och skall senare köra fram för påstigning på hållplats F. 6121 som redan lämnat hållplats C befinner sig mellan hållplats E och F och håller god fart mot utfarten mot Huvudstagatan. Fast då var det trafikljus och ingen rondell. Fotografen står mellan hållplats G och H.

Som synes fanns inte dagens korvkiosk på terminalens östra sida, utan det gick att köra ut på Centralvägen. Linjerna 113 (som senare ersattes av 513 mellan Solna C och Hagalund), 505, 505x (som ersatts av 502) och 509 körde då Centralvägen-Solnavägen fram till korsningen Solnavägen/Frösundaleden.

En kuriositet är att det på hållplats H fanns en hållplatsskylt för personalbuss 997 under många år. Jag själv såg aldrig någon buss skyltad med detta linjenummer. Kanske någon här på forumet vet mer om denna linje.

WalleW

Citat från: Carl skrivet 24 februari 2016, 22:39:34 PM
Jodå, 506 mot Karolinska körde medurs då och gör det fortfarande. 506'an och flera andra linjer har kvar samma hållplatslägen nu som då.
På  http://sl.se/ficktid/karta/vinter/Solna_C_term.pdf  ser man dagens terminalkarta.
Som synes fanns inte dagens korvkiosk på terminalens östra sida, utan det gick att köra ut på Centralvägen."

Tack för info, Carl !
Är jag helt ute och cyklar om jag tycker att det ändå känns lurt på något vis?
Var det inte någon form av väg- / anläggnings-arbete inne på terminal-området (mot P-platsen till) 
under en period 1995-96 som tillfälligt krävde något ändrade körvägar inne på området...
...som jag kan ha hakat upp mig på..?
Jag har svaga minnes-bilder av lastbilar och grävmaskiner där...

/   M v h   Walle

Robert Brink

Fantastisk bild igen! :)
H25 6121 körde jag ganska ofta och har för mig den var seg i starten men pigg i högre fart, 6387 däremot var pigg men växlade illa, var en av dom vagnar som envisades med att runt 45-55km/h hela tiden växla ner när man ville ligga och köra på högre växel i lugn och ro, så växlade den upp och sen ner igen...  :o

För övrigt så har Carl helt rätt med sin beskrivning, men WalleW:s svärmor kan det ju fortfarande vara men som sagt på väg hemåt... ;D
På 506 och 515 var det ofta nästan slagsmål om att få sitta på "rallystolen" där framme.

//R

WalleW

Citat från: Robert Brink skrivet 25 februari 2016, 09:30:35 AM
Fantastisk bild igen! :)
H25 6121 körde jag ganska ofta och har för mig den var seg i starten men pigg i högre fart, 6387 däremot var pigg men växlade illa, var en av dom vagnar som envisades med att runt 45-55km/h hela tiden växla ner när man ville ligga och köra på högre växel i lugn och ro, så växlade den upp och sen ner igen...  :o
För övrigt så har Carl helt rätt med sin beskrivning, men WalleW:s svärmor kan det ju fortfarande vara men som sagt på väg hemåt... ;D
På 506 och 515 var det ofta nästan slagsmål om att få sitta på "rallystolen" där framme.
//R

Jag konstaterar att jag är lurad i min uppfattning av bilden av den stora "plattformen" i mitten av terminalen,
det är längre till Hotellgatan än jag först tyckte. Det var ca 20 år sedan jag var på platsen senast, så något svinn må det väl vara... :-\

6121 har jag inga speciella minnen av, däremot en systervagn, 6118 tror jag, som jag badade med vid Linvävartorpet
efter ett våldsamt skyfall (aug -95 ?).
6387 minns jag på samma sätt som Du, Robert. Det var en hopplös rackare som aldrig ville bestämma sig för vilken växel den föredrog.
Provade att köra på näst högsta växeln (hinna-med-tåget-växeln  :D), men den väsnades för mycket då.
Det fanns en till lika obeslutsam vagn som ofta var utsatt på en 157:a (?) från Ulvsunda ind omr till Solna station på eftermiddagarna.

Enligt hustrun kan vi "avskriva" svärmor på rally-stolen, hon hade ingen kappa i den färgen efter -88...  :)

Jag känner igen konflikterna kring rally-stolen redan från -69, då jag hade en äldre bestämd dam med käpp på 515.
Hon steg på vid Uppfartsvägen och åkte till Frejgatan. Om någon satt på "hennes" stol så "stirrade hon bort" vederbörande,
satte sig och kommenterade därefter allt i trafik-bilden närmast bussen. När t e någon bil försökte tränga sig in framför oss
från höger vid Norrtull, så dunkade hon käppen i golvet, hytte med näven och hojtade högljutt:
-"Håll dig på din plats, du !"

/   M v h   Walle

Ulf Berlin

Citat från: Carl skrivet 24 februari 2016, 22:39:34 PM
Jodå, 506 mot Karolinska körde medurs då och gör det fortfarande...

En kuriositet är att det på hållplats H fanns en hållplatsskylt för personalbuss 997 under många år. Jag själv såg aldrig någon buss skyltad med detta linjenummer. Kanske någon här på forumet vet mer om denna linje.
997 gick till Råstagaraget vid 4-tiden på morgonen bl a.
Fanns t o m publicerad i vanliga tidtabeller på 80-talet som någon kanske har i gömmorna(och vill visa?)./Ulf

Lars_L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 februari 2016, 16:36:50 PM
Fanns t o m publicerad i vanliga tidtabeller på 80-talet som någon kanske har i gömmorna(och vill visa?)./Ulf

Gick väl rätt många turer också vid skiftet mellan ut/in-tjänster - alltså mitt på dagen. Fungerade ju alltså också som avlösningsbuss (men med egen förare) för de linjer som hade avlösning vid Solna C, må vara att flertalet turer startade och slutade vid Råstagarget.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

WalleW

Citat från: Lars_L skrivet 25 februari 2016, 23:01:28 PM
Gick väl rätt många turer också vid skiftet mellan ut/in-tjänster - alltså mitt på dagen. Fungerade ju alltså också som avlösningsbuss (men med egen förare) för de linjer som hade avlösning vid Solna C, må vara att flertalet turer startade och slutade vid Råstagarget.

Vilka linjer hade avlösning i Solna C sedan Linjebuss tog över Råsta ?
Jag minns bara att man löste av på linje 540 vid hpl ovanför Råsta på Enköpings-vägen...

/   M v h   Walle

Robert Brink

Citat från: WalleW skrivet 26 februari 2016, 08:45:39 AM
Vilka linjer hade avlösning i Solna C sedan Linjebuss tog över Råsta ?
Jag minns bara att man löste av på linje 540 vid hpl ovanför Råsta på Enköpings-vägen...

/   M v h   Walle

Avlösningar på Råsta har kommit och gått från det att SL Buss försvann! 540 på Enköpingsvägen utanför garaget har dock överlevt hela tiden tills jag slutade 2009 på Råsta.
Avlösningssystemet under Linjebuss/Connex tiden var annars mest vid start och slut av tjänst, inte så ofta att man hade rastavlösningar tror dom kom när Keolis tog över.
Man tog en bil (oftast fanns ingen bil...) och körde iväg i början av tjänsten till Spånga, Hallonbergen, Solna C, Järva Krog, och säkert något mera ställe(Kista, Sollentuna?) och löste av en vagn, den man löste av åkte till garaget och slutade.
Det här systemet var störningskänsligt eftersom bilar blev sena, gick sönder osv, ofta fick man ta en buss istället för bil att åka ut med...
Tror inte det var så jättemycket avlösningar i Solna C, 509:an löste man av vid Järva Krog på lokalgatan från Ulriksdal, 505 borde väl varit smidigare vid Ulriksdals station men det kan ha varit någon avlösning på den i Solna. 506:an var i Hallonbergen som avlösningarna skedde.

När Keolis tog över så införde man rastavlösningar av samma modell som i City! Inget kul alls och en av anledningarna förutom att jag flyttat in till söder att jag slutade på Råsta. Att lämna ifrån sig sin buss i ett ödsligt Solna Centrum en tisdagskväll var ingen höjdare, det var skönt att ha samma buss från början till slut. I City är det mera liv och rörelse och mera naturligt att byta bussar hela tiden! :)
Antar att Keolis fortfarande kör avlösningsmodellen i Råsta precis som sina andra områden?

//R

WalleW

Citat från: Robert Brink skrivet 26 februari 2016, 10:42:45 AM
Avlösningar på Råsta har kommit och gått från det att SL Buss försvann! 540 på Enköpingsvägen utanför garaget har dock överlevt hela tiden tills jag slutade 2009 på Råsta.
Avlösningssystemet under Linjebuss/Connex tiden var annars mest vid start och slut av tjänst, inte så ofta att man hade rastavlösningar tror dom kom när Keolis tog över.
Man tog en bil (oftast fanns ingen bil...) och körde iväg i början av tjänsten till Spånga, Hallonbergen, Solna C, Järva Krog, och säkert något mera ställe(Kista, Sollentuna?) och löste av en vagn, den man löste av åkte till garaget och slutade.
Det här systemet var störningskänsligt eftersom bilar blev sena, gick sönder osv, ofta fick man ta en buss istället för bil att åka ut med...
Tror inte det var så jättemycket avlösningar i Solna C, 509:an löste man av vid Järva Krog på lokalgatan från Ulriksdal, 505 borde väl varit smidigare vid Ulriksdals station men det kan ha varit någon avlösning på den i Solna. 506:an var i Hallonbergen som avlösningarna skedde.

När Keolis tog över så införde man rastavlösningar av samma modell som i City! Inget kul alls och en av anledningarna förutom att jag flyttat in till söder att jag slutade på Råsta. Att lämna ifrån sig sin buss i ett ödsligt Solna Centrum en tisdagskväll var ingen höjdare, det var skönt att ha samma buss från början till slut. I City är det mera liv och rörelse och mera naturligt att byta bussar hela tiden! :)
Antar att Keolis fortfarande kör avlösningsmodellen i Råsta precis som sina andra områden?
//R

Tack för den uppdateringen, Robert  :)...
Jag har också ett svagt minne av att man kunde få med sig en eller några förare från Råsta när man hade utgående em-tjänst på 515. Dessa steg av vid Sbg stn.
Det fanns väl också några 506 (?) som utgick från Råsta, men de kändes mera som personal-turer, de flesta steg av vid T-banan i Hallonbergen...

Jag ruttnade rejält på Linjebuss´ koncept  -97, tyckte det var respektlöst och ovärdigt för de förare som var riktigt gamla i gården.
Dessutom tyckte jag att fackets agerande mot detta var synnerligen svagt.
All trivsel från SL Råsta-tiden var som bortblåst vilket gjorde att jag förlorade allt engagemang för jobbet och flyttade till Roslagen.
Det ångrar jag inte en sekund, jag har haft 19 fina år här.
Så här i efterhand kanske man skulle tacka för att det blev som det blev...

/   M v h   Walle

/   M v h   Walle

Niclas Wennerlid

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 februari 2016, 16:36:50 PM

Jag kan bidra till en länk med bild på linje 997 vid Solna C.

http://leifd.jalbum.net/Sverige/SL-buss/slides/040629%20SL%20H58%204984%20Solna%20centrum%201986.html

// Niclas