Hotar lägga ner järnvägen till Hallstavik flaggar Trafikverket

Startat av eldani, 23 februari 2016, 13:56:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani


http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3588485-hotar-lagga-ner-jarnvagen-till-hallstavik

Hur tänker politikerna som vill ju att man ska använda järnväg i stället för lastbilar. Okej som Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon så räcker inte pengarna till allt. Men det här är ju politikerna som måste ta ansvar för och se till att det kommer mer pengarna till järnväg. Om vi ska klara klimatutsläppen så måste vi minska transport med lastbilar och använda järnväg mer.


Lars-Håkan_E

Citat från: eldani skrivet 23 februari 2016, 13:56:53 PM
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3588485-hotar-lagga-ner-jarnvagen-till-hallstavik

Hur tänker politikerna som vill ju att man ska använda järnväg i stället för lastbilar. Okej som Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon så räcker inte pengarna till allt. Men det här är ju politikerna som måste ta ansvar för och se till att det kommer mer pengarna till järnväg. Om vi ska klara klimatutsläppen så måste vi minska transport med lastbilar och använda järnväg mer.

Om man ska se till Hallstaviksfallet så är det kanske mer miljövänligt att köra den trafiken med lastbil än med dieseltåg

Staffan Sävenfjord

Nuvarande normalspåriga järnväg till Hallstavik anlades som en nio kilometer lång förlängning till linjen Örbyhus-Dannemora-Hargshamn den 26 maj 1977. Jag var själv med på invigningståget. Sedan dess har gruvorna i Dannemora lagts ned och trafiken på  banan har minskat rejält.

Sedan vet jag inte hur mycket pappersbruket i Hallstavik använder järnvägen i dag men något säger mig att det är rätt lite mot 1977.

En godstågsfärja startade 1989 från Hargshamn till finska Nystad, men den lades ned 1996.

Dessutom finns inget politiskt beslut att lägga ned banan utan det är än så länge en konsekvensbeskrivning från Trafikverkets tjänstemän vad som kan hända om inte Trafikverket får mer pengar till underhåll. Det är alltså inte tagit något som helst beslut  om eller ens föreslagits nedläggning. Observera att Norrtälje Tidning inte tycks ha orkat göra mer research än läsa en artikel i Svenska Dagbladet. Denna artikel har fått hård kritik av inte minst Trafikverket själva och den innehöll betydligt mer spekulationer än fakta.

Så här kommenterar Trafikverket Svenska Dagbladets artikel:
http://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2016-02/jarnvagsunderhallet--het-fraga-i-media/


eldani

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2016, 15:04:44 PM
Nuvarande normalspåriga järnväg till Hallstavik anlades som en nio kilometer lång förlängning till linjen Örbyhus-Dannemora-Hargshamn den 26 maj 1977. Jag var själv med på invigningståget. Sedan dess har gruvorna i Dannemora lagts ned och trafiken på  banan har minskat rejält.

Sedan vet jag inte hur mycket pappersbruket i Hallstavik använder järnvägen i dag men något säger mig att det är rätt lite mot 1977.

En godstågsfärja startade 1989 från Hargshamn till finska Nystad, men den lades ned 1996.

Dessutom finns inget politiskt beslut att lägga ned banan utan det är än så länge en konsekvensbeskrivning från Trafikverkets tjänstemän vad som kan hända om inte Trafikverket får mer pengar till underhåll. Det är alltså inte tagit något som helst beslut  om eller ens föreslagits nedläggning. Observera att Norrtälje Tidning inte tycks ha orkat göra mer research än läsa en artikel i Svenska Dagbladet. Denna artikel har fått hård kritik av inte minst Trafikverket själva och den innehöll betydligt mer spekulationer än fakta.

Så här kommenterar Trafikverket Svenska Dagbladets artikel:
http://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2016-02/jarnvagsunderhallet--het-fraga-i-media/

Innan storbranden i November så kom det ungefär två tåg om dygnet med timmer från Hargshamn då var det Sirkka 15 vagnar i tåget. Men nu går bara pappersmaskin PM12 av dom två som är kvar på bruket. Vad jag hört och vad som har sagts i media efter storbranden i November så ska PM 11 var till baka med att tillverka papper i mitten av mars. Sen har dom tagit emot gods till bruket och levererat papper på tåg hur mycket det är nuläget kan jag ej svar på.