En Setra och en Volvo från Hallgrens (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 27 november 2007, 22:35:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Skymningsbilder på två av Hallgrens Busstrafiks nya bussar som går på linje 100 Göteborg-Borås-Ulricehamn.





//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

bjalle

Trevligt som tusan. Setror gör sig jävligt bra på bild och är faktiskt en av få bussar som är snygg i VT blått också
Reprisbild från tidigare i höst

Johan Hansson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 november 2007, 22:35:44 PM
Skymningsbilder på två av Hallgrens Busstrafiks nya bussar som går på linje 100 Göteborg-Borås-Ulricehamn.





//Jonas G

Två av Världens bästa bussmärken på bild.
De övriga är Merzedes benz, Scania, Neoplan.
Risk för att någon kommer rabla upp fler bussmärken. ;D
 
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jan

Citat från: Johan H skrivet 29 november 2007, 12:41:37 PM
Två av Världens bästa bussmärken på bild.
De övriga är Merzedes benz, Scania, Neoplan.
Risk för att någon kommer rabla upp fler bussmärken. ;D
 

Om jag skulle bli bussägare så skulle försäljare till Scania och Neoplan inte hoppas att jag kom till entrén
I branschen i 40 år

Simon Bertilsson

Hur kommer det sig att samma bolag köper två bussar av olika märken nästan samtidigt, till samma användingsområde?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 november 2007, 16:22:49 PM
Hur kommer det sig att samma bolag köper två bussar av olika märken nästan samtidigt, till samma användingsområde?


Det kan finnas många förklaringar. En kan vara att man behöver bussen snabbt och då får ta vad som råkar finns tillgängligt för snabb leverans. En annan kan vara att man vill prova olika bussmodeller. En tredje kan vara att Volvo-bussen egentligen var - eller kommer att bli - avsedd för annan uppgift. 
Jag vet att Hallgrens inte är särskilt förtjusta i Volvo och nog skulle ha föredragit Setra om det varit möjligt.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2007, 16:47:39 PM
Det kan finnas många förklaringar. En kan vara att man behöver bussen snabbt och då får ta vad som råkar finns tillgängligt för snabb leverans. En annan kan vara att man vill prova olika bussmodeller. En tredje kan vara att Volvo-bussen egentligen var - eller kommer att bli - avsedd för annan uppgift. 
Jag vet att Hallgrens inte är särskilt förtjusta i Volvo och nog skulle ha föredragit Setra om det varit möjligt.


Det kan inte vara så enkelt att man gjort en deal med Borås Bil Lastvagnar om en ny 9700 till bra pris samtidigt som man bytte in den f d 100-kämpen SXM355? Denna står fortfarande hos nämnda företag och är avställd sedan mitten av augusti. Borde nästan kunna ligga något i resonemanget eftersom man gjorde sig av med den nästan samtidigt som man köpte en Vega av Veolia - SXM hade väl varit en bra extrabuss annars. Fast den hade väl fått förses med bälten då kan tänka.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 29 november 2007, 22:37:34 PM
Det kan inte vara så enkelt att man gjort en deal med Borås Bil Lastvagnar om en ny 9700 till bra pris samtidigt som man bytte in den f d 100-kämpen SXM355? Denna står fortfarande hos nämnda företag och är avställd sedan mitten av augusti. Borde nästan kunna ligga något i resonemanget eftersom man gjorde sig av med den nästan samtidigt som man köpte en Vega av Veolia - SXM hade väl varit en bra extrabuss annars. Fast den hade väl fått förses med bälten då kan tänka.

Det är ju en mycket trolig förklaring. Hallgrens var dock när jag pratade med dem för nästan två år sedan tveksamma till att köpa en ny Volvo i stället för SXM-en. Men det var naturligtvis också under förbehåll att SJ och/eller Veolia accepterade andra ordinariebussar (vilket de ju bevisligen gjort men det kanske kom senare). Men med ett bra pris så... Det är också notabelt att den 9700-an ännu inte har fått Tågbuss-dekaler.

S Svensson

Service för  Volvo torde ligga i Borås medan Setra har service i Vetlanda. Denna tar ofta längre tid. Har den skadade 319 UL kommit i  trafik igen?
Sedan vet jag inte om t o m Buss i Väst är inblandad. För andra bussägare har köpt Volvo. Även sådana som säger sig tycka om Scania. Kanske är det bäst att hålla sig väl med flera återförsäljare. SSn

Bernt Talbrant

Citat från: S Svensson skrivet 29 november 2007, 23:26:11 PM
Service för  Volvo torde ligga i Borås medan Setra har service i Vetlanda. Denna tar ofta längre tid. Har den skadade 319 UL kommit i  trafik igen?
Sedan vet jag inte om t o m Buss i Väst är inblandad. För andra bussägare har köpt Volvo. Även sådana som säger sig tycka om Scania. Kanske är det bäst att hålla sig väl med flera återförsäljare. SSn

Vilken Setra är det som är skadad - och när hände det?

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2007, 22:54:52 PM
Det är ju en mycket trolig förklaring. Hallgrens var dock när jag pratade med dem för nästan två år sedan tveksamma till att köpa en ny Volvo i stället för SXM-en. Men det var naturligtvis också under förbehåll att SJ och/eller Veolia accepterade andra ordinariebussar (vilket de ju bevisligen gjort men det kanske kom senare). Men med ett bra pris så... Det är också notabelt att den 9700-an ännu inte har fått Tågbuss-dekaler.


Inte heller de gamla Setrorna UXM och UWF har fått Tågbuss-dekaler.

Kan ju visa en reprisbild från den 8 september på tre av Hallgrens Setror vid Borås resecentrum, den första går dock endast undantagsvis på 100, här ersatte den deras nya Volvo 9700.
SLF259 (S319UL ´02), UXM481 (S319UL ´04) och AME907 (S419UL ´07).


Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 29 november 2007, 23:26:11 PM
Service för  Volvo torde ligga i Borås medan Setra har service i Vetlanda. Denna tar ofta längre tid. Har den skadade 319 UL kommit i  trafik igen?
Sedan vet jag inte om t o m Buss i Väst är inblandad. För andra bussägare har köpt Volvo. Även sådana som säger sig tycka om Scania. Kanske är det bäst att hålla sig väl med flera återförsäljare. SSn

Det är naturligtvis också möjligt att man kunnat få en Volvo billigare genom att det gjorts gemensam upphandling av Buss i Väst-företag. Vänersborgs Linjetrafik och Kjellgrens har köpt ett par 9700 vet jag, men vilka fler?