Priso-Limpan från Vivo

Startat av Greger Larsson, 21 februari 2016, 16:49:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson


Sven W

Hej

Ser ut att vara CCP600 inv nr 5. MB O322 -65.

Hälsningar
Sven

Ola Almquist

Snyggt! En bild på en av Kraftbuss motsvarigheter kommer för övrigt i nästa nummer av Tjustbygdens Järnvägsförenings tidskrift Västervikingen.

M.v.h.
Ola

Ulf Berlin

Finns ej på SBH.
Någon som kan berätta mer om denna(och flera av tidiga MB vagnar i Sverige,ty
vi är ju inte alla som får"Västervikingen")/Ulf

Greger Larsson

O322 var en ca 10 meter lång stadsbuss från Mercedes som tillverkades mellan 1959 och 1965. Den fanns även som turistbuss från fristående karossörer, men i det stora hela var den väl en stadsbussvariant av O321:an.
Endast några enstaka såldes i Sverige, trots relativt modernt utseende.

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 21 februari 2016, 16:49:38 PM
Fagersta februari 1978:




Det framgår att bussmodellen tillverkades 1959-1965. Det betyder att denna är tillverkad under den tid det var vänstertrafik i Sverige. Så då har alltså denna åtminstone haft vänsterdörrar? Kan det finnas det något spår kvar av dessa på den här bussen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 februari 2016, 20:36:06 PMDet framgår att bussmodellen tillverkades 1959-1965. Det betyder att denna är tillverkad under den tid det var vänstertrafik i Sverige. Så då har alltså denna åtminstone haft vänsterdörrar? Kan det finnas det något spår kvar av dessa på den här bussen?

Nu har jag ingen aning, men bussen verkar ju vid en snabbkoll som sagt saknas på SBH. Är det helt säkert att bussen sålts ny här, dvs. kan bussen ha köpts in begagnad och kommit hit efter 3/9-1967?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 22 februari 2016, 20:47:01 PM
Nu har jag ingen aning, men bussen verkar ju vid en snabbkoll som sagt saknas på SBH. Är det helt säkert att bussen sålts ny här, dvs. kan bussen ha köpts in begagnad och kommit hit efter 3/9-1967?

Bussen verkar vara reggad som U 270 först under 1969 (årsmodell 1965) och jag hittar den inte i något annat län innan 1969, någon som har kopia eller avskrift av registerkortet för U län?

Sven W

Hej

Jag har en gammal anteckning om att den här bussen köptes 1968. Varifrån vet jag inte. 1978 måste vara sista året i bolaget för denna buss då en ny vagn med inv nr 5 (DCU427) kom 1978, den som blev VL 495.

Fagersta hade ytterligare ett par sådana här O322-or, inv nr 1 och 3. En av dem var sannolikt CFU126. Jag har också en verifierad som heter U456 så den kan vara CFU126. Jag uttrycker mig lite svävande här eftersom mina noteringar har lite frågetecken.

Hälsningar
Sven

Lars-Håkan_E

Citat från: Sven W skrivet 22 februari 2016, 21:34:13 PM
Hej

Jag har en gammal anteckning om att den här bussen köptes 1968. Varifrån vet jag inte. 1978 måste vara sista året i bolaget för denna buss då en ny vagn med inv nr 5 (DCU427) kom 1978, den som blev VL 495.

Fagersta hade ytterligare ett par sådana här O322-or, inv nr 1 och 3. En av dem var sannolikt CFU126. Jag har också en verifierad som heter U456 så den kan vara CFU126. Jag uttrycker mig lite svävande här eftersom mina noteringar har lite frågetecken.

Hälsningar
Sven



U456 blev mkt riktigt CFU126, det är också en -65  ch 946 reggad i U län 1966 och den tredje bussen bör vara U 335 -65  ch 949 reggad 1965 sedermera BYT915 och U270  CCP600 hade ch 948, det tyder på att alla tre köptes nya men en av dem inte reggades förrän flera år efteråt

Ulf Berlin

Citat från: Sven W skrivet 22 februari 2016, 21:34:13 PM
Hej

Jag har en gammal anteckning om att den här bussen köptes 1968. Varifrån vet jag inte. 1978 måste vara sista året i bolaget för denna buss då en ny vagn med inv nr 5 (DCU427) kom 1978, den som blev VL 495.

Fagersta hade ytterligare ett par sådana här O322-or, inv nr 1 och 3. En av dem var sannolikt CFU126. Jag har också en verifierad som heter U456 så den kan vara CFU126. Jag uttrycker mig lite svävande här eftersom mina noteringar har lite frågetecken.

Hälsningar
Sven
Bra svar ändå,men vilket är bolaget?/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 februari 2016, 22:11:28 PM
Bra svar ändå,men vilket är bolaget?/Ulf

Fagersta Lokaltrafik. Det gick i början av 1980-talet över till Västerås Lokaltrafik. Dock tycks CCP600 inte varit med över. Från 1978 användes nr 5 av en Volvo B58 Deltaplan (DCU427) så Mercan torde ha varit tagen ur trafik när bilden togs.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Det finns en artikel om bl.a. O322 i Bussnytt 1/97. Värnamo Stadstrafik hade två (ursprungligen provbussar), Fagersta Lokaltrafik tre, Västerviks kraft två, Motala Lokaltrafik två och Fridholms Bussar i Harads en. Tillverkningen upphörde redan i december 1964.

M.v.h,
Ola

Ulf Berlin

Citat från: Ola Almquist skrivet 23 februari 2016, 02:58:03 AM
Det finns en artikel om bl.a. O322 i Bussnytt 1/97. Värnamo Stadstrafik hade två (ursprungligen provbussar), Fagersta Lokaltrafik tre, Västerviks kraft två, Motala Lokaltrafik två och Fridholms Bussar i Harads en. Tillverkningen upphörde redan i december 1964.

M.v.h,
Ola
Tack för detta.
Kul att höra talas om några små"stadsbussbolag"./Ulf