Norska bussar på E6 mellan Svinesund och Göteborg?

Startat av Niklas Bygdestam, 19 februari 2016, 13:13:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

När vi ändå redan har trådar om bussar med norska regskyltar i Sverige kom jag på en fråga till om detta :)

Hur vanligt är det med bussar i linjetrafik med norska regskyltar som går på sträckan från Svinesundsbron och mot Göteborg? De behöver inte gå ända ner till Göteborg. Det kan räcka med t ex Uddevalla, Munkedal eller Tanum eller liknande. Men att de ändå följer motorvägen mellan Svinesundsbron och Göteborg.

Var i Norge utgår i sådana fall dessa bussar? Och vart i Sverige går de till då? :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2016, 13:13:54 PM
När vi ändå redan har trådar om bussar med norska regskyltar i Sverige kom jag på en fråga till om detta :)

Hur vanligt är det med bussar i linjetrafik med norska regskyltar som går på sträckan från Svinesundsbron och mot Göteborg? De behöver inte gå ända ner till Göteborg. Det kan räcka med t ex Uddevalla, Munkedal eller Tanum eller liknande. Men att de ändå följer motorvägen mellan Svinesundsbron och Göteborg.

Var i Norge utgår i sådana fall dessa bussar? Och vart i Sverige går de till då? :)

Jag tror att det används norska bussar blandat med svenska på linjen mellan Halden och Strömstad. Åtminstone har det varit så. Annars används numera bara normalt svenskregistrerade bussar av Swebus Express och Nettbuss Express (inklusive Bus4You). Norskreggade bussar kan dock förekomma om en svensk buss havererar i Norge eller vid behov av förstärkningar. Lavprisekspressen har slutat gå Oslo-Göteborg; den använde annars norskregistrerade bussar på sin tid.

Om du räknar tågersättningar som linjelagda bussar så är regeln att det är svenska bussar som går om störningen uppstått i Sverige (detta berör i denna fråga endast bussar norrut) och norska bussar om det händer i Norge (alltså här endast söderut). Visst förekommer det att norska bussar vänder med resande från Göteborg tillbaka till Oslo och motsvarande för svenska bussar som vänder i Oslo åter till Göteborg men det är sällan man lyckas få till det på det sättet. Vid stopp i Göteborg, Trollhättan eller Öxnered brukar det köras en eller flera bussar direkt till Oslo och det är då Svinesundsbron kommer in i bilden.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2016, 14:17:55 PM
Jag tror att det används norska bussar blandat med svenska på linjen mellan Halden och Strömstad. Åtminstone har det varit så. Annars används numera bara normalt svenskregistrerade bussar av Swebus Express och Nettbuss Express (inklusive Bus4You). Norskreggade bussar kan dock förekomma om en svensk buss havererar i Norge eller vid behov av förstärkningar. Lavprisekspressen har slutat gå Oslo-Göteborg; den använde annars norskregistrerade bussar på sin tid.

Om du räknar tågersättningar som linjelagda bussar så är regeln att det är svenska bussar som går om störningen uppstått i Sverige (detta berör i denna fråga endast bussar norrut) och norska bussar om det händer i Norge (alltså här endast söderut). Visst förekommer det att norska bussar vänder med resande från Göteborg tillbaka till Oslo och motsvarande för svenska bussar som vänder i Oslo åter till Göteborg men det är sällan man lyckas få till det på det sättet. Vid stopp i Göteborg, Trollhättan eller Öxnered brukar det köras en eller flera bussar direkt till Oslo och det är då Svinesundsbron kommer in i bilden.

Lönade sig inte Lavprisekspressen?

Hur är det med bussar som går till Nordby stormarknad? Går inte dessa på E6:an mellan köpcentret och nuvarande Svinesundsbron? Har inte dessa norska regskyltar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2016, 16:08:52 PM

Lönade sig inte Lavprisekspressen?

Hur är det med bussar som går till Nordby stormarknad? Går inte dessa på E6:an mellan köpcentret och nuvarande Svinesundsbron? Har inte dessa norska regskyltar?

Lavprisekspressen hade svårt att locka resande till Göteborg så det var därför linjen lades ned.

Det är linjen Halden-Strömstad ("Gränspendeln") som betjänar Nordby. Så frågan är redan besvarad.

S Svensson

Tidigare fanns det bussar som gick Oslo-Göteborg och kallades E6 express. Sedan blev det pga skilda ägare så att E6 expressen i bland stod på Östfolds bilruter. Men något senare omregistrerades några till enbart Swebus.

Märk då att svensk bilregister är liberala och man skall ange brukare av bussen. Sedan vet jag inte exakt hur man gör i Norge men i Sverige skall man också ( i varje fall tidigare) ha anmälan till Yrkestrafikregister.
Det kan dessutom hända att bussar ägs av någon annan än den som är reg på brukarna.
En buss jag aldrig blev helt klar över är den van Hool 310 14,5 meters som var första E6-expressen med norskt regnr. Sedan kom den till Kruthusgatan utan  regnrskylt och sedan kom det svenska regskyltar. Enligt vissa uppgifter hade denna buss varit svenskägd hela tiden. Men varit uthyrd till Östfold pga att de skulle köra med boggiebuss på dispens. Om jag minns rätt hette den 3493 då den gick emellan Göteborg och Kinna. Denna buss bytte sedan placering till Vänersborg och sedan till Skåne (?)

Knut

E6 Expressen blev vel delad då Nettbuss och Swebus gick var sin väg. Samma med Stockholms Expressen. Några av bussarna (norska) blev ¨verdragna til Concordia Bus och förtsatta sin körning for Swebus. Jag hafte sista ordinarie Swebus avgången med norsk reggat vagn i januar 2009. Då blev vagn 31 (KH 15024) överförd til Halden för bruk lokalt. Den var senare samma året innom som sommar vikar på 888 med avg Oslo fredag och retur søndag

Jonas Gustafsson

Gränspendeln 111 Halden-Strömstad körs väl i alla fall numera bara av svenska bussar (Nettbuss i Strömstad). Fram till för bara något år sedan gick vissa turer på TIMExpressen linje 3 från Oslo över gränsen och in i Strömstad med norska bussar. Nettbuss i Sarpsborg körde dessa. Denna linje går nu endast mellan Oslo och Sarpsborg.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.