Huvudmeny

Dreamliner

Startat av Jan I Nilsson, 18 februari 2016, 19:11:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan I Nilsson

Någon som vet varför motorn på Dreamliner är "rörlig"?

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 18 februari 2016, 19:11:06 PM
Någon som vet varför motorn på Dreamliner är "rörlig"?
Menar du Dreamliner som i Boeing 787?
I så fall är det nog "Thrust reversers" du avser. De reverserar luften framåt för att bromsa planet efter landning. Ser ut som att motorerna "delar" sig.

WalleW

Rörliga motorer...

Under 50- och 60-talen var det många beg bil-handlare som sålde bilar med rörliga motorer.
Dessa bil-handlare hette ofta typ "Ärliga Leffe" och "Jonte i kurvan" eller så...
...och motorerna i de aktuella bilarna hade trasiga motorfästen eller saknade helt desamma.
Då var de gamla tjocka telefon-katalogerna utmärkta "reserv-delar"... :D

/   M v h   Walle

Jan I Nilsson

Kolla här cirka 10 min in på filmen, så ser ni vad jag menar, inte "trust revrsers"

https://www.youtube.com/watch?v=ANzDS8dzUsM

Fredde

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 20 februari 2016, 14:25:57 PM
Kolla här cirka 10 min in på filmen, så ser ni vad jag menar, inte "trust revrsers"

https://www.youtube.com/watch?v=ANzDS8dzUsM

Menar du det vid typ 12:25? Det är en del av vingen man ställer om, efter att ha behövt maximal lyftkraft vid take-off. Minns dock inte på rak arm om även dessa kallas vingklaff, som de på vingens bakre kant heter.

Mikey

Som Fredde skriver så är det främre kanten av vingen som fälls ner, och dessa delar brukar väl på engelska kallas för "slats". Själva motorn rör sig inte, utan den är ordentligt fastbultad i vingen :)

Jan I Nilsson

OK, nu e ja med det är framkanten på vingen som rör sig.
Har de fått ordning på sina batterier på Dreamlinern?

WalleW

Citat från: Mikey skrivet 20 februari 2016, 14:53:57 PM
Som Fredde skriver så är det främre kanten av vingen som fälls ner, och dessa delar brukar väl på engelska kallas för "slats".
Citat från: Jan I Nilsson skrivet 20 februari 2016, 15:57:00 PM

På svenska brukar begreppet "framkants-klaff" användas för det ni åsyftar i citaten, ej att förväxla med "ledskenor".
Framkants-klaffarna kan vara kompletterade med en förlängning,"slats", som ökar lyftkraften yterligare.

/   M v h   Walle

Fredde

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 20 februari 2016, 15:57:00 PM
Har de fått ordning på sina batterier på Dreamlinern?

Ja, det var länge sen jag hörde om batteriproblemen nu. Produktionen verkar ha blivit betydlig mer stabil för de flesta som har Boeing 787-8 i sin flotta. Visst förekommer teknikproblem, dock drabbar det inte bara Boeing 787-8 och Norwegian. Har sneglat lite på bla KLM och Virgin Atlantic som har den större 787-9 och även där verkar produktionen fungera bra.
Norwegian väntar också på den större 787-9 (4 st finns i produktionslistorna) där åtminstone den första (EI-LNI, Greta Garbo livery) kommer placeras på London-Gatwick.