Linjebuss 4387

Startat av Hasse L, 17 februari 2016, 21:36:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

BGW 765 - Volvo B10M / Säffle 1991. T.o.m. 20.8.1995 SL Buss AB litt. H8.

Linjehistorik?

WalleW

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 februari 2016, 21:36:06 PM

BGW 765 - Volvo B10M / Säffle 1991. T.o.m. 20.8.1995 SL Buss AB litt. H8.
Linjehistorik?

Fin och levande bild...igen... :) !
Linjehistorik...? Ja, det får man väl säga... Man kan nästan tro att det är något fel med både skyltning och körväg... Jag kan inte minnas att jag körde den på SL Råstabuss-/Linjebuss-tiden.
Det fanns ett antal H8 på Råsta då, varav åtminstone en hade "regiontrafik-standard" interiört med bl a gardiner och läslampor vid stolarna. Lite små-sega att köra vill jag minnas, det "hände" inte så mycket under golvet...

Som gammal Sumpan-bo tycker man ju annars att 508 "ska" gå mellan Tygstationen i Ursvik och Norra Bantorget... :D

/   M v h   Walle

D

Robert Brink

Trevlig bild!

Jodå, nog gick 508:an från Karlbergs station en kort tid, sen via Karolinska, Solnavägen, Frösundaleden och vidare mot Danderyds Sjukhus.

Till skillnad mot min fd kollega ovan, så tyckte jag dom på klassiskt Volvovis gick väldigt olika! 4386 tex var väldigt pigg... Det var 4390 som hade gardinerna! ;)

//R

WalleW

Citat från: Robert Brink skrivet 18 februari 2016, 12:41:34 PM
Trevlig bild!
Jodå, nog gick 508:an från Karlbergs station en kort tid, sen via Karolinska, Solnavägen, Frösundaleden och vidare mot Danderyds Sjukhus.
Till skillnad mot min fd kollega ovan, så tyckte jag dom på klassiskt Volvovis gick väldigt olika! 4386 tex var väldigt pigg... Det var 4390 som hade gardinerna! ;)
//R "
Var det några fler 500-linjer som utgick från Karlbergs station?
Jag vet ändå att jag hade reglerings-tid intill stenmuren där några gånger. Kanske någon förstärkning till Karolinska eller så...?
En för mig ny linje då (507?) utgick från Torsgatan mellan Oden och S:t Erik och slutade i Huvudsta, alltid rishögar på de kvälls-tjänsterna... Minns särskilt en gammal Säffle-vagn med dragiga vik-dörrar... :(

/   M v h   Walle

Robert Brink

Citat från: WalleW skrivet 18 februari 2016, 15:28:28 PM
Var det några fler 500-linjer som utgick från Karlbergs station?
Jag vet ändå att jag hade reglerings-tid intill stenmuren där några gånger. Kanske någon förstärkning till Karolinska eller så...?
En för mig ny linje då (507?) utgick från Torsgatan mellan Oden och S:t Erik och slutade i Huvudsta, alltid rishögar på de kvälls-tjänsterna... Minns särskilt en gammal Säffle-vagn med dragiga vik-dörrar... :(

/   M v h   Walle

"Nya 507an" gick/går från Karlbergs Station, tror att den ett tag hade St Eriksplan som starthållplats.

//R

WalleW

Citat från: Robert Brink skrivet 18 februari 2016, 15:40:07 PM
"Nya 507an" gick/går från Karlbergs Station, tror att den ett tag hade St Eriksplan som starthållplats.
//R

Okej, tack! Nice to know... :)

F.Å

Mycket trevligt. En gammal favorit. Denna var den H8 i Råsta som längst hade fungerande rullbandsskyltning innan de så småningom byttes mot fullmatris. Var fast vagn på DK-tjänst 1 vintern 2000-01 då jag ofta körde den.

WalleW

Citat från: F.Å skrivet 18 februari 2016, 18:58:57 PM
Mycket trevligt. En gammal favorit. Denna var den H8 i Råsta som längst hade fungerande rullbandsskyltning innan de så småningom byttes mot fullmatris. Var fast vagn på DK-tjänst 1 vintern 2000-01 då jag ofta körde den.

Men visst är det snyggt och propert med rullbands-skyltning när den "ser ut som den ska"  :D.
Lika väl som att det ser rent för j-igt ut när banden är fransiga/trasiga och ramverket skymtar bakom... :(

/   M v h   Walle

Robert Brink

Citat från: WalleW skrivet 18 februari 2016, 19:46:24 PM
Men visst är det snyggt och propert med rullbands-skyltning när den "ser ut som den ska"  :D.
Lika väl som att det ser rent för j-igt ut när banden är fransiga/trasiga och ramverket skymtar bakom... :(

/   M v h   Walle

Roligast var när man skyltade nr:92 som var Ej i Trafik, när man kom till Råsta stod rullen fortfarande och snurrade! Oftast använde man bara siffrorna mellan 1 och 20, var ju lite korkat att ha Ej i Trafik så långt från övriga som användes, just den kanske man skulle ha haft med jämna mellanrum. Nattbusslinjerna var lite jobbiga också så man helt plötsligt skulle skylta Märsta Station tex.

//R

Matte

Trevliga vagnar det där. Dock så körde jag endast Busslink Handens 4391-4405. Tyckte dom va riktigt trevliga och rätt pigga.

Den enda som va knepig av alla i den serien Handen hade va 4394 som växlade konstigt och konstig förarplats som alltid kändes obekväm.
Enligt en skröna/sägnen så damma den ner i diket på Dalarövägen vid Sandemar på 90-talet som kanske kan förklara att den kändes konstig att köra.

Carl

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 februari 2016, 21:36:06 PM

Linjehistorik?

Jag har rett ut en del av 507'ans och 508'ans linjehistorik i nedanstående inlägg:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,64215.0.html

Den trevliga bilden är tagen då 508'an svänger in på Torsgatan från Karlbergsvägen på sin färd från Karlberg.

Hasse L

Tack för alla intressanta inlägg och ett särskilt tack till Carl för den välbehövliga repetitionen av linjehistoriken över de "nyare" 507 & 508!

/Hasse

WalleW

Citat från: Carl skrivet 23 februari 2016, 18:17:16 PM
Jag har rett ut en del av 507'ans och 508'ans linjehistorik i nedanstående inlägg:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,64215.0.html
Den trevliga bilden är tagen då 508'an svänger in på Torsgatan från Karlbergsvägen på sin färd från Karlberg.
Citat från: Hobgoblin skrivet 29 februari 2016, 10:28:34 AM
Tack för alla intressanta inlägg och ett särskilt tack till Carl för den välbehövliga repetitionen av linjehistoriken över de "nyare" 507 & 508!
/Hasse

Kan bara instämma med Hasse... :)
...och beklaga att mitt minne från dessa år inte är mer intakt och detaljerat...

/   M v h   Walle