Branden i "TEKNIK-HUSET" i Göteborg...

Startat av WalleW, 16 februari 2016, 10:25:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: BMJ skrivet 19 februari 2016, 12:43:24 PM
Trestadsområdet har sportlov nästa vecka, så västtågen mot Vbg borde ha lite mer plats åt dem som vanligtvis nyttjar Alependeln till Bohus och Älvängen.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Ja, det är helt riktigt och på morgonen blir det säkert lite mindre folk från Vänersborg och Trollhättan (Uddevalla-tågen går ju i princip via Stenungsund). På dagen däremot ökar resandeantalet eftersom det är en gammal tradition att åtminstone de från Trollhättan åker till Göteborg på sina skollediga dagar. På min tid vid järnvägen (SJ och Tågkompaniet) var jag noga med att påpeka för dåvarande Banverket att vi inte ville ha några banarbeten under den veckan just av den anledningen. Oplanerade störningar typ teknikhusbränder kan man ju dock inte förplanera.

Jag tänkte mest på att det varit mindre resande just på pendeltågen Älvängen-Göteborg (Alependeln) denna vecka. Dessa tåg har gått och kommer fram till preliminärt 20 mars att bara gå Älvängen-Surte och så blir det buss därifrån. Motsvarande i andra riktningen.

Staffan Sävenfjord

Trafikverket meddelade i går en ny prognos för när återställningsarbetet efter branden av teknikhuset är klart, nämligen den 13 mars. Man räknar alltså med full trafik från 14 mars.

Det har alltså gått fortare än vad man trodde i början av veckan. Trafikverket framhåller också att de har reservdelar på lager men vid en allvarlig händelse som denna, då ett helt teknikhus sätts ur spel, måste delar hämtas från flera håll i landet.

Bra jobbat (om detta håller)!!

Marieholmsbron kommer att stängas igen 22 - 28 mars men då är det ett planerat arbete för koppla in den nya bron som skall ge dubbelspår över älven.

Staffan Sävenfjord

Trafikverket räknar nu med att tågtrafiken förbi Olskroken kan komma i gång igen i full omfattning från och med söndag den 6 mars klockan 14.00. Alltså en vecka tidigare än förra prognosen.